جاسوسی جمهوری اسلامی از طریق خدمات‌دهنده اینترنتی در هلند

حکومت ایران در تلاش بوده است تا به رایانه‌ها و گوشی‌ موبایل افرادی در هلند، آلمان، سوئد و هند دسترسی پیدا کند

شرکت امنیت سایبری بیت‌دیفندر یک خدمات‌دهنده‌ در مرکز داده‌هایی نزدیک شهر هارلم هلند را شناسایی کرده است که جمهوری اسلامی ایران ازطریق آن به جاسوسی از مخالفان سیاسی خود می‌پردازد (تصویر آرشیوی)- JONATHAN NACKSTRAND / AFP

رسانه‌های هلندی از ردیابی خدمات‌دهنده‌ای اینترنتی (سِروِر) در یک مرکز داده‌های هلند خبر دادند که جمهوری اسلامی ایران از آن برای جاسوسی از مخالفان سیاسی خود استفاده می‌کند.  

ریک دلهاس (Rik Delhaas)، روزنامه‌نگار و از پژوهشگران برنامه رادیویی هلندی آرخوس (Argos) که با رویکرد روزنامه‌نگاری تحقیقی به‌صورت هفتگی به موضوع‌های بحث‌برانگیز در آن کشور می‌پردازد، به شبکه دولتی خبری هلند، ان او اس (NOS)، گفته است که براساس بررسی‌های انجام‌شده با همکاری شرکت امنیت سایبری بیت‌دیفندر (Bitdefender)، یک خدمات‌دهنده‌ (سِروِر) در مرکز داده‌ها (دیتاسنتر) نزدیک شهر هارلم هلند را شناسایی کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران ازطریق آن به جاسوسی از مخالفان سیاسی خود می‌پردازد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ان‌ال‌تایمز، وب‌سایتی که خبرهای کشور هلند را به زبان انگلیسی پوشش می‌دهد، روزنامه‌نگاران تحقیقی آرخوس، پس از آن‌که یک مرد ایرانی ساکن هلند نکته‌ای را به اطلاعشان رسانده است، با استفاده از فایلی که یکی از ایرانی‌های مخالف جمهوری اسلامی در پیام‌رسان تلگرام دریافت کرده بود، توانستند آن خدمات‌دهنده اینترنتی را ردیابی کنند. دلهاس گفت: «خوشبختانه فرد دریافت‌کننده فایل، آن را بازنکرده و درنتیجه کامپیوترش آلوده نشده بود.»

آن‌ها از شرکت بیت‌دیفندر خواستند که فایل دریافت‌شده را بررسی کند و این شرکت امنیت کامپیوتری کشف کرد که حکومت ایران در تلاش بوده است تا به رایانه‌ها و گوشی‌های موبایل افرادی در کشورهایی ازجمله هلند، آلمان، سوئد و هند دسترسی پیدا کند. کارشناسان امنیتی پیش‌تر نرم‌افزار مورد استفاده برای دستیابی به این کامپیوترها را مرتبط به حکومت جمهوری اسلامی اعلام کرده بودند.

خدمات‌دهنده ردیابی‌شده درگیر در این عملیات، یک خدمات‌دهنده اینترنتی فرمان و کنترل است. به گزارش شبکه خبری دولتی هلند، افرادی که بدافزار پخش می‌کنند، از این نوع سرورها برای کنترل رایانه‌های آلوده و سرقت داده‌ها استفاده می‌کنند. 

بیت‌فایندر با بررسی ترافیک اینترنتی، این خدمات‌دهنده را در حوالی هارلم هلند ردیابی کرده است.