پاسخ بریستول به ادعای رئیس باغ‌وحش ارم :«هیرمان سالم بود»

« هیرمان هنگامی که باغ‌وحش بریستول را ترک کرد، در سلامت کامل بود»

باغ‌وحش بریستول ادعای رئیس باغ‌وحش ارم درباره سابقه مشکلات سلامتی «هیرمان» را رد کرد.

در پی تماس ایندیپندنت فارسی، مسئولان باغ‌وحش بریستول ادعای طرف ایرانی را رد کردند. رئیس باغ‌وحش ارم مدعی شده بود که هیرمان، شیر ایرانی که از باغ‌وحش بریستول به ایران آمد، از ابتدا مشکلات سلامتی داشته است.

مقامات باغ‌وحش بریستول دیروز، ۲۸ بهمن‌ماه، در پاسخ به سؤالات ایندیپندنت فارسی درباره سابقه سلامت و نحوه انتقال هیرمان، که در زمان سکونت در بریستول، «کامران» نام داشت، گفتند: « کامران، شیر آسیایی، هنگامی که در آوریل ۲۰۱۹ باغ‌وحش بریستول را ترک کرد، در سلامت کامل بود.»

وضعیت سلامت هیرمان در باغ‌وحش ارم زمانی برملا شد که یک ویدیوی کوتاه، او را «بی‌حال و همراه با تنگی نفس و ترشحات چشمی و تنفسی» نشان می‌داد.

کمی بعد با شروع روند درمان هیرمان، رئیس باغ‌وحش ارم اعلام کرد که «شیر ایرانی تحویل داده شده به باغ‌وحش، دارای پایین‌ترین سیستم ایمنی بوده و این مشکلات برایش ایجاد شده است. ما نخواستیم این مسائل را رسانه‌ای کنیم.»

پرویز قندالی با اشاره به این که هیرمان به بیماری «هرپس» دچار شده، گفت که اطلاع‌رسانی درباره وضعیت بیماری هیرمان به‌موقع انجام گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات باغ‌وحش بریستول که این انتقال را به توصیه انجمن باغ‌وحش‌های اروپایی انجام داده بودند، با رد ادعای قندالی، درباره روند انتقال شیر ایرانی گفتند: «او کمی قبل از سفر، مطابق با دستورالعمل بهداشت و سلامت برای شیر آسیایی، در برنامه حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض اروپا، تحت آزمایش‌های جامع سلامت قرار گرفت. این آزمایش‌ها، تست ویروس‌های عامل آنفلوآنزای گربه‌ای (رینوتراکئیت) و اف‌آی‌وی (ویروس نقص ایمنی گربه‌سانان) را نیز شامل می‌شدند. نتیجه تمامی آزمایش‌های ویروسی منفی و نتایج آزمایش خون او عادی بود و هیچ نشانی از نقص سیستم ایمنی و یا سیستم ایمنی پایین، گزارش نشد.»

مقامات این باغ‌وحش در ادامه با اشاره به بیماری شیر ایرانی در تهران که «هرپس» عنوان شده است، گفتند: « کامران واکسن تقویتی دریافت کرد تا از او در مقابل بیماری‌های شایع میان گربه‌سانان، از جمله رینوتراکئیت، حفاظت کند.»

باغ‌وحش بریستول با رد هر گونه ادعایی درباره نقش هیرمان در مرگ برادرش، علت توصیه برای جدایی این دو را، بالغ شدن آن‌ها اعلام کرد: «کامران، به توصیه انجمن باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌های اروپا و برنامه اروپا برای حفاظت از گونه‌های درخطر انقراض، باغ‌وحش بریستول را ترک کرد. آنان چنین توصیه‌ای کردند زیرا کامران و برادر دوقلویش کیتان شش ساله، همانطوری که در طبیعت اتفاق می‌افتد، آماده جفت‌گیری با شیرهای ماده بودند.»

باغ‌وحش بریستول با رد هر گونه شتاب یا عجله برای این انتقال، با اشاره به روند دو ساله این جابه‌جایی گفت: « کامران و کیتان بیشتر مواقع با هم خوب کنار می‌آمدند اما آن‌ها کاملا بالغ شده بودند و زمان برای جدا شدن آن‌ها مناسب بود. کیتان، برادر کامران، در اواخر ماه مه، پس از یک دوره کوتاه بیماری- و پنج هفته پس از ترک کامران- در باغ‌‌های باغ‌وحش بریستول درگذشت. معاینات دامپزشکی نشان داد که قفسه سینه کیتان به دلیل عفونت شدید، آب آورده بود.»

انجمن باغ‌وحش‌های اروپایی (EAZA)، که انتقال شیر ایرانی به توصیه آن‌ها انجام شد، در آخرین بیانیه خود در ۲۰ بهمن‌ماه، در ارتباط با وضعیت سلامت هیرمان، با دفاع از طرف ایرانی خود، گفت: « در تماس با دامپزشک باغ‌وحش ارم گزارش کاملی از بیماری و روند درمانی هیرمان دریافت کرده‌ایم.» آن‌ها تایید کردند که بیماری شیر ایرانی، رینوتراکتیت ویروسی گربه‌سانان (Feline Viral Rhinotracheitis) است. این انجمن با بیان این که این بیماری برای حیوانات متداول و معمولی است، گفت: « بیماری حیوان دلیل بر آن نیست که با او بدرفتاری شده است. در واقع EAZA هیچ شاهد معتبری درباره سوءرفتار یا سهل‌انگاری مشاهده نکرده است.»

این انجمن با اشاره به وضعیت همه‌گیری کرونا گفت: « در مورد مراقبت از این حیوان در این زمان از همه‌گیری جهانی انسان، همه ما آگاه هستیم که پیشگیری از شیوع بیماری معمولا دشوار است.»

مقامات این انجمن، به مدارکی که درخصوص بدرفتاری نکردن با هیرمان به آن‌ها ارائه شده است، اشاره‌ای نکردند. از بیانیه اخیر چنین برمی‌آید که از نظر آن‌ها، باغ‌وحش ارم همچنان واجد شرایط نگهداری از شیر ایرانی است و ارم همچنان در صف پیوستن به این انجمن قرار دارد.

اطمینان انجمن باغ‌وحش‌های اروپایی از شرایط مطلوب در باغ‌وحش ارم، در حالی است که طبق نظر رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش تهران، «امکانات این باغ‌وحش مربوط به ۳۰ سال پیش است و ادوات و امکانات این باغ‌وحش فرسوده هستند.»

اظهارات محمد کرمی در پی آن بود که اخیرا «کووین»، ببر ماده در باغ‌وحش ارم، بر اثر حمله یک ببر نر، کشته شد. پیش از او هم، یک شامپانزه به نام «شمسی»، جان خود را به همین شیوه از دست داد. یکی از ببرهای منتقل شده از سیبری برای احیای نسل ببر مازندران نیز، با تغذیه اجباری «گوشت الاغ بیمار» و گرفتار شدن به بیماری «مشمشه»، جان داد. بیماری که کشتار دسته‌جمعی ۱۴ شیر دیگر در این باغ‌وحش را در پی داشت. فعالان محیط زیست نگران هستند تعداد مرگ‌ومیرها در این باغ‌وحش بیش از مواردی باشد که مقامات ارم با رسانه‌ای شدن ماجرا، مجبور به اعلام آن‌ها شده‌اند.