قانون حماس برای غزه:‌ زنان برای سفر به اجازه سرپرست مرد نیاز دارند

این حکم جنجالی ممکن است حمایت از حماس در میان پایگاه محافظه‌کارش را تقویت کند

یک زن مجرد نمی‌تواند بدون اجازه «سرپرست»‌ مرد خود سفر کند - SAID KHATIB / AFP

دادگاهی اسلامی که توسط حماس اداره می‌شود حکم داده که زنان در نوار غزه برای مسافرت به اجازه یک سرپرست مرد نیاز دارند. این حکم با واکنش گسترده در رسانه‌های اجتماعی و انتقاد گروه‌های مدافع حقوق زنان مواجه شده است.

حکم به محدودیت حرکت برای زنان، در حالی صادر شده که فلسطینی‌ها قصد دارند اواخر امسال انتخابات برگزار کنند. این حکم جنجالی دادگاه ممکن است حمایت از حماس در میان پایگاه محافظه‌کارش را تقویت کند، آن هم در زمانی که حماس به دلیل شرایط زندگی در این محدوده جغرافیایی که از سال ۲۰۰۷ کنترل آن را در دست دارد، با انتقاد مواجه است.

این حکم موجب خشم کاربران رسانه‌های اجتماعی شده، جایی که بسیاری حماس را به عقب بردن حقوق زنان متهم کرده‌اند. حزب مردم فلسطین، که یک گروه چپ‌گرای کوچک است، از حماس خواسته تا این حکم را باطل کند.

تصمیم شورای قضایی شریعت، که روز یکشنبه اتخاذ شد، می‌گوید که یک زن مجرد نمی‌تواند بدون اجازه «سرپرست»‌ مرد خود - که معمولا به پدر یا یکی از بستگان مرد مسن ارجاع می‌دهد- سفر کند.

مجوز باید در دادگاه ثبت شود، اما مرد ملزم به همراهی زن در سفر نیست. زبان این حکم قویا حاکی است که یک زن متاهل نمی‌تواند بدون اجازه همسرش مسافرت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زینب الغنیمی، از فعالانی که اداره یک گروه متمرکز بر حقوق زنان را در نوار غزه اداره می‌کند، گفت که حکم فوق با قانون اساسی فلسطینی مغایرت دارد، که حقوقی برابر را برای بزرگسالان در نظر گرفته است، و معنی‌اش این است که مقام‌ها «در حفاظت از حقوق بشر به عقب می‌روند.»

این حکم شبیه قوانین به اصطلاح سرپرستی است که مدت‌هاست در عربستان سعودی فوق‌محافظه‌کار وجود داشته، جایی که با زنان به عنوان صغیری برخورد می‌شود که برای درخواست گذرنامه و سفر به خارج، به اجازه همسر، پدر و یا حتی فرزند پسر خود نیاز دارند. پادشاهی سعودی در سال ۲۰۱۹ این مقررات را کاهش داد.

حسن الجوجو، رییس شورای عالی قضایی، به آسوشیتدپرس گفت که حکم فوق «متعادل»‌ و مطابق با قوانین مدنی و اسلامی بود. او آنچه را که «سر و صدای مصنوعی و غیرموجه» در رسانه‌های اجتماعی درباره حکم خواند، رد کرد. اسرائیل و مصر از سال ۲۰۰۷ و زمانی که حماس قدرت را از نیروهای رقيب فلسطینی گرفت، مرزهای خود با نوار غزه را بسته‌اند.

اسرائیل می‌گوید که این محدودیت‌ها برای منزوی کردن گروه شبه‌نظامی حماس که سه بار با اسرائیل جنگیده لازم هستند و مانع از دستیابی حماس به سلاح می‌شوند.

در نوار غزه دو میلیون فلسطینی زندگی می‌کنند. تمامی مردم غزه برای سفر به خارج باید روند طولانی دریافت مجوز را طی کنند و عمدتا بر گذرگاه رفح با مصر تکیه دارند که به شکل گاه و بیگاه باز می‌شود.

این مقررات دسترسی مردم به مراقبت‌های پزشکی و یا تحصیلات عالی در خارج از این نوار باریک ساحلی، دشوار می‌سازد.

گزارشات تکمیلی از آسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از جهان