پرافتخارترین ژیمناست زن دنیا؛ از گرسنگی ناچار غذا کش می‌رفتم

سیمون بایلز می‌گوید چون غذای کافی به او داده نمی‌شد، از غذاخوری اردوی آموزشی غذا می‌دزدید

«من یادداشت برنمی‌دارم. غذا می‌خورم و لذت می‌برم و سعی می‌کنم زیادی نخورم و شکمم را پر نکنم چون همیشه در باشگاه ورزشی هستم»-THOMAS KIENZLE / AFP

برنده مدال طلای المپیک، در مصاحبه‌ای با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه خبری سی‌بی‌اس، از تجربه‌ خود در «کارولی رنچ» تگزاس سخن گفت؛ جایی که هر ماه یک بار، در تیم زیر ۱۲ سال ژیمناستیک زیر نظر مارتا و بلا کارولی آموزش می‌دید.

به گفته بایلز، غذا خوردن در اردو به‌شدت زیر نظر و جیره‌بندی شده بود و به همین دلیل، او و ژیمناست‌های دیگر که گرسنه بودند، اغلب به غذاخوری می‌رفتند تا غذای اضافی پیدا کنند. او گفت: «البته حالا هیچ دلم نمی‌خواهد به خاطر این موضوع به دردسر بیفتم ولی بعضی شب‌ها پنهانی به غذاخوری می‌رفتیم تا غذا پیدا کنیم.»

بایلز، پرافتخارترین ژیمناست زن تاریخ، افزود: «هیچ وقت این را به کسی نگفته بودم.»

«هیچ‌وقت در مصاحبه این را به کسی نگفتم . ولی بعضی شب‌ها کلاه کاپشن را سرمان می‌کشیدیم و دزدکی به کافه‌تریامی‌رفتیم تا غذا بخوریم.»

به گزارش «انسایدهوک»، در این اردوگاه مرتبا به ژیمناست‌ها بابت قد و وزنشان ناسزا می‌گفتند، غذای کم به آن‌ها می‌دادند و درباره شدت مصدومیتشان به آن‌ها دروغ می‌گفتند. بنابر این گزارش، چند ژیمناست فاش کردند که کارولی‌ها «مرتب کیف ما را می‌گشتند تا خوراکی پیدا کنند».

بایلز ۲۳ ساله، درباره احساس خود نسبت به این تجربه، به پیران آلفونسی از شبکه سی‌بی‌اس گفت که سختگیری‌های آن اردوگاه «برای تمرین مفید نبود».

هفته گذشته بایلز معیارهای زیبایی در ژیمناستیک را به باد انتقاد گرفت. او بیانیه‌ای را در توییتر به اشتراک گذاشت و در آن «رقابتی که خواهانش نبودم و انگار تبدیل به چالشی هرروزه‌ای برایم شده بود» را محکوم کرد.

بایلز گفت: «در ژیمناستیک، مثل خیلی حرفه‌های دیگر، رقابت فزاینده‌ای وجود دارد که ربطی به عملکرد ورزشی ندارد. منظورم زیبایی است.»

بایلز در بیانیه‌اش توضیح داده که چگونه رقابت پنهان، بر حس احترام او به خود تاثیر گذاشته است و بعد گفت که دیگر از تلاش برای سازگاری با آرمان‌های غیرواقع‌بینانه زیبایی دست کشیده است.

او پیش‌تر در گفت‌وگویی با مجله «ویمنز هلت» درباره اهمیت خوردن غذاهای دلخواهش صحبت کرد و گفت: «من یادداشت برنمی‌دارم. غذا می‌خورم و لذت می‌برم و سعی می‌کنم زیادی نخورم و شکمم را پر نکنم چون همیشه در باشگاه ورزشی هستم.»

او افزود: «به‌خصوص برای ژیمناست‌ها، یادداشت برداشتن ممکن است باعث مشکلات سلامتی و مسائل تغذیه‌ای شود. برای همین فقط چیزی را که می‌دانم برایم خوب است می‌خورم.»

بایلز که پیش‌تر درباره سواستفاده «لری نسر» از خود و چندین ژیمناست دیگر صحبت کرده بود، همچنان ناخرسندی خود از وضع ژیمناستیک در آمریکا و کمیته ژیمناستیک این کشور را ابراز داشت. دکتر لری نسر از کارکنان کارولی رنچ بود.

سه روز پس از آن که بایلز فاش کرد که نسر در ژانویه ۲۰۱۸ او را آزار داده است، کمیته ژیمناستیک آمریکا کارولی رنچ را تعطیل کرد. دکتر نسر به ۱۷۵ سال زندان محکوم شده است. با این همه، به گفته بایلز، کمیته ژیمناستیک او و  ژیمناست‌ های همکارش را مایوس کرده است، تا جایی که اگر در آینده صاحب دختری شود، نخواهد گذاشت به ورزش ژیمناستیک بپردازد.

بایلز در پاسخ به این پرسش آلفونسی که در شرایطی که ژیمناستیک آمریکا به همین وضع باقی بماند، آیا بایلز می‌خواهد دختر آینده‌اش «بخشی از سیستم باشد» گفت: «نه! چون به اندازه کافی احساس راحتی نمی‌کنم. چون بابت کارهایشان و کارهایی که نکرده‌اند پاسخگو نبوده‌اند. به ما اطمینان نداده‌اند که این تفاق دیگر تکرار نخواهد شد.»

© The Independent

بیشتر از ورزش