سردرگمی استقلال: از توصیه وزیر تا انتخاب مجیدی یا قلعه‌نویی

انتقادات از محمود فکری، در خروجی را به او نشان می‌دهد

محمود فکری خیلی زود به روزهای پایانی سرمربیگری در استقلال رسیده است- عکس از فارس

حوالی باشگاه استقلال با از دست رفتن صدرنشینی نیم‌فصل، هر ساعت خبری ساخته می‌شود و شایعه‌ای بال و پر می‌گیرد. استقلال از این فضا گریزی ندارد. محمود فکری خیلی زود به روزهای پایانی سرمربیگری در استقلال رسیده است.

با شکست استقلال مقابل سپاهان در آخرین بازی این تیم در نیم‌فصل لیگ برتر انتقادات علیه کیفیت فنی بازی‌های استقلال شدت گرفت. اما محمود فکری مدت‌هاست که هدف اصلی این انتقادات است. خبرها معنای روشن شدن ساعت‌شمار برای اخراج یا استعفای سرمربی استقلال می‌دهند.

محمود فکری، سرمربی استقلال در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی با سپاهان، مقابل سؤالات خبرنگاران برآشفته شد و زیر لب به طرح سؤالاتی که او را به مخمصه نقد کشانده بود، کنایه زد و قهر کرد و رفت. قهر او اما دنباله‌دار بود و فردای شکست او تصمیم گرفت صفحه رسمی باشگاه و بازیکنانش را در اینستاگرام دیگر دنبال نکند، واکنشی که نمی‌تواند در قواره رفتارهای سرمربی یک تیم بزرگ باشد.

آخرین اطلاعات درباره آن چه در باشگاه استقلال می‌گذرد، نشان می‌دهد که هیات مدیره این باشگاه دو راه پیش روی خود دیده‌اند. یکی از این راه‌ها پیشنهاد مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان است که ریاست مجمع باشگاه استقلال و پرسپولیس را نیز برعهده دارد. او به هیات مدیره استقلال توصیه کرد که دو یا سه بازی دیگر به محمود فکری فرصت داده شود. اما انتشار این خبر باعث شد که هواداران مجازی استقلال پیشنهاد وزیر را حتی کارشکنی علیه تیم خود بدانند. شاید برای این که وزیر ورزش بخواهد از هجمه دوباره طرفداران استقلال فرار کند، این تصمیم اجرایی نشود. هواداران استقلال در سال‌های اخیر هرگز نگاه خوش‌بینانه‌ای به تصمیمات وزیر ورزش ندارند و این به مناقشه دائمی هواداران با وزارت ورزش تبدیل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باشگاه استقلال پس از جلسه آنلاین هیات‌مدیره تصمیم گرفت که در روزهای آینده با محمود فکری به بحث و گفت‌وگو بنشیند تا درباره ادامه یا پایان همکاری تصمیم نهایی گرفته شود.

چه فکری چند هفته به کارش ادامه دهد و چه برکنار شود، باید گزینه‌های جانشین سرمربی استقلال را جست‌وجو کرد. نام‌های امیر قلعه‌نویی، فرهاد مجیدی، مجتبی حسینی و الکساندر نوری در ۲۴ ساعت گذشته مطرح شده‌اند اما هر کدام از این گزینه‌ها داستان خودشان را دارند.

امیر قلعه‌نویی سرمربی گل‌گهر سیرجان است. او قرارداد گران‌قیمتی را با گل‌گهر امضا کرده است و جدایی او احتمالا استقلال را مجبور به پرداخت رقمی سنگین برای صدور رضایت‌نامه خواهد کرد. الکساندر نوری در آغاز فصل نیز از گزینه‌های باشگاه استقلال بود. نوری، سرمربی سابق وردربرمن و هرتابرلین در بوندس‌لیگا به این دلیل که اصالت ایرانی دارد، شامل قانون منع استخدام مربی و بازیکن خارجی در فوتبال ایران نمی‌شود اما رقم درخواستی او در آغاز فصل حدود یک میلیون یورو اعلام می‌شد و پرداخت این مبلغ برای استقلال دشوار بود. فرهاد مجیدی که فصل گذشته جانشین آندره‌آ استراماچونی شد، دوباره یکی از گزینه‌های استقلال است. مجیدی در روزهای گذشته مذاکراتی را با باشگاه ذوب‌آهن انجام داده است و مشخص نیست که منتظر فرصت بازگشت به استقلال خواهد ماند یا قرارداد با ذوب‌آهن را امضا می‌کند. مجتبی حسینی نیز در حالی به عنوان گزینه استقلال معرفی شده که مثل مجیدی هم‌زمان یکی از گزینه‌های ذوب‌آهن است. مجیدی را شاید بتوان نزدیک‌ترین گزینه برای سرمربیگری استقلال دانست.

اما استقلال چرا با محمود فکری به این جا رسید؟ بحث‌برانگیزترین موضوع فنی نیم‌فصل اول لیگ برتر کیفیت بازی‌های استقلال بود. پرونده این بحث با انتخاب محمود فکری برای استقلال باز شد و با شکست او در آخرین بازی نیم‌فصل مقابل سپاهان، از دست رفتن صدرنشینی استقلال و قهر سرمربی از کنفرانس مطبوعاتی بسته شد.

قصه نیم‌فصل اول استقلال را باید با آن چه در فصل گذشته بر این تیم گذشت پیوند داد. استقلال از آغاز فصل ۹۹-۹۸ با آندره‌آ استراماچونی، سرمربی ایتالیایی و جوان که با سابقه مربیگری در اینترمیلان و اودینزه به ایران رفته بود، پروازهای فنی تازه‌ای را تجربه کرد. اما باشگاه استقلال توانایی مالی پرداخت دستمزد او را نداشت. سپس اما استقلال حتی نتوانست دوران خوب با فرهاد مجیدی را ادامه دهد. مجیدی منتقد تصمیمات مدیریت باشگاه بود و مدیران باشگاه با حربه و بهانه بازگرداندن استراماچونی، مجیدی را مجبور به استعفا کردند و تیم را با مربیگری موقت مجید نامجو مطلق به لیگ قهرمانان آسیا فرستادند. استقلال پس از این اتفاقات و با توجه به ممنوعیت استخدام مربی خارجی، آن چنان دچار سردرگمی شد که با آسان‌ترین گزینه مربیگری به توافق رسید. محمود فکری اگرچه در نساجی نتایج مقبولی گرفته بود اما سوابق مربیگری او و کیفیت فوتبالی که در نساجی ارائه می‌کرد، او را در موقعیت یک گزینه ایده‌آل برای استقلال قرار نمی‌داد. روزی که محمود فکری سرمربی استقلال شد، به احترام سوابقش در این باشگاه و بازوبند کاپیتانی استقلال که سال‌ها متعلق به او بود، مورد استقبال قرار گرفت، اما از اولین بازی‌های استقلال در فصل ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ پیدا بود که استقلال نسبت به فصل گذشته کیفیت نازلی از فوتبال را ارائه می‌دهد. نتایج استقلال در نیم‌فصل اول هرگز نگران‌کننده نبود که فکری را در موقعیت برکناری از استقلال قرار دهد اما کیفیت فنی بازی‌های استقلال آن قدر ناامیدکننده بود که فکری دو بار در نیم‌فصل، دست‌ کم در اخبار غیررسمی در آستانه اخراج قرار بگیرد و هر بار مدیران باشگاه با اعلام حمایت از او، خواستند فرصتی برای اصلاح روند فنی ایجاد کنند. محمود فکری اما در تمام روزهای نیم‌فصل اول هرگز انتقادات فنی را نپذیرفت و ادعا کرد که بهترین کادر فنی لیگ برتر در استقلال کار می‌کنند.

بیشتر از ورزش