قیمت نفت رکورد ۱۳ ماه گذشته را شکست

وعده‌های توزیع واکسن کرونا و کاهش تولید نفت در افزایش قیمت تاثیر داشته است

هر بشکه نفت خام برنت تا ساعت۱۵:۲۳ دوشنبه ۹۳ سنت یا ۱.۵ درصد رشد داشت و به ۶۳ دلار و ۳۶ سنت در هر بشکه رسید، تصویر سکوی نفتی تگزاس - SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

قیمت نفت امروز دوشنبه، ۲۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ به بالاترین قیمت در حدود ۱۳ ماه گذشته رسید. وعده‌های واکسن و احتمال افزایش دوباره تقاضا، و همچنین کنترل عرضه از سوی تولیدکنندگان در این افزایش قیمت تاثیر داشته است.

به گزارش رویترز، هر بشکه نفت خام برنت امروز رکورد زد و به ۶۳.۷۶ دلار رسید. ساعت ۱۵:۲۳ امروز به وقت گرینویچ هر بشکه نفت به ۶۳ دلار و ۳۶ سنت رسید که با ۹۳ سنت یا ۱.۵ درصد رشد همراه بود. این بالاترین قیمت نفت از ۲۲ ژانویه سال گذشته است.

معاملات آتی نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت (WTI) هم با افزایش ۳۶ سنتی یا ۱.۵ درصدی همراه بود و به ۶۰.۹۵ دلار رسید. این بالاترین قیمت از هشتم ژانویه سال گذشته است که قیمت به ۶۰.۳۳ دلار رسیده بود.

قیمت نفت در هفته گذشته حدود پنج درصد افزایش یافته است.

قیمت‌ها در هفته‌های اخیر به دلیل سخت‌گیری‌هایی که درباره عرضه به دلیل کاهش تولید از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان متحد در گروه بزرگ‌تر اوپک پلاس صورت گرفته، افزایش یافته است.

الكساندر نواك، معاون نخست وزیر روسیه معتقد است كه بازار جهانی نفت در مسیر احیا قرار دارد و قیمت نفت در این سال می‌تواند به طور متوسط ۴۵ تا ۶۰ دلار در هر بشكه باشد.

نواک می‌گوید: «در چند ماه گذشته نوسان کمی داشته‌ایم. این بدان معناست که بازار متعادل است و قیمت‌هایی که امروز شاهد آن هستیم با وضعیت بازار مطابقت دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا، برای دستیابی به اولین دستاورد مهم قانونی در دوره ریاست جمهوری خود تلاش می‌کند که كمك هر دو حزب را به طرح امداد ۱.۹ تریلیون دلاری مقابله با ویروس كرونا جلب کرد.

توماس وارگا، تحلیل‌گر نفت از انجمن نفتی PVM می‌گوید: «بسته ۱.۹ تریلیون دلاری که مدت‌ها انتظار تصویب را می‎کشد، تصویب نشده است. بر اساس آخرین داده‌های شغلی ایالات متحده، بازار کار متلاطم است و این بسته کمکی نمی‌تواند به زودی کمک‌کننده باشد.»

او افزود که این محرک احتمالاً به نوعی تایید خواهد شد.

اقدامی که می‌تواند عرضه نفت را دشوارتر کند، تصمیم به اعتصاب کارگران بزرگترین ترمینال بارگیری نفت نروژ در این هفته است. این اعتصاب می‌تواند یک سوم تولید نفت خام این کشور را مختل کند.

بیشتر از اقتصاد