آزمایشگاه جنجالی ووهان در کانون پرسش‌های مربوط به منشاء ویروس کرونا

کارشناس بریتانیایی: «دلایل بسیاری برای آغاز همه‌گیری کرونا از ووهان وجود دارد»

چین متهم است که موسسه ویروس‌شناسی‌اش در ووهان منشاء سرایت ویروس کووید-۱۹ بوده است- NICOLAS ASFOURI / AFP

یک کارشناس بریتانیایی هیئت تحقیقاتی سازمان بهداشت جهانی می‌گوید باید در مورد منشاء همه‌گیری کووید-۱۹ به فرای مرزهای چین نگاه کرد اما او در عین حال این احتمال را نیز رد نکرد که ویروس از آزمایشگاهی در ووهان سرایت کرده است. 

پرفسور جان واتسون، معاون سابق مقام ارشد مقام پزشکی بریتانیا گفت که هرچند چین همچنان «منشاء بسیار بسیار محتمل» (شیوع ویروس کرونا) است اما گزارش‌ها مبنی بر این که ویروس از  ماه سپتامبر و اکتبر در دیگر نقاط جهان به ویژه در شمال ایتالیا در گردش بوده است، محتاج تحقیقات بیشتری است. 

او به برنامه «اندرو مار» بی‌بی‌سی گفت: «فکر می‌کنم دلایل بسیاری برای آغاز همه‌گیری (کرونا) در ووهان و این که این ویروس‌ها در مراکز نگاهداری حیوانات زندگی می‌کنند وجود دارد که نشان می‌دهد که چین منشاء بسیار بسیار محتمل (همه‌گیری کرونا) است.»  

اما او افزود که چین «به هیچ وجه لزوما محل جهش ویروس از حیوان به انسان نیست و به نظر من ما باید (برای یافتن ردپای ویروس) هم در داخل چین و هم فرای مرزهای آن تحقیق کنیم».  

پژوهشی که در موسسه ملی سرطان میلان (آی ان تی) در ماه نوامبر انجام شد، نشان می‌دهد که ویروس کرونا در ماه سپتامبر در ایتالیا فعال بوده است. این گزارش که در نشریه «توموری» منتشر شده، حاکی از آن است که ۱۱.۶ درصد از ۹۵۹ افراد سالمی که برای آزمایش سرطان ریه در ماه‌های میان سپتامبر ۲۰۱۹ و مارس ۲۰۲۰ داوطلب شده بودند، پادتن ویروس کرونا داشتند. 

دومین تحقیقات نشان داده که چهار مورد وجود پادتن کرونا به هفته نخست اکتبر برمی گردد که موید آن است که این افراد در ماه سپتامبر به ویروس کرونا آلوده شده بودند. 

سازمان بهداشت جهانی پیش‌تر گفته بود: «این احتمال را که ویروس در خفا در دیگر نقاط جهان در گردش بوده است، نمی‌توان رد کرد.» 

پرفسور واتسون همچنین گفت که این امکان  که ویروس عامل کووید-۱۹ از آزمایشگاهی در ووهان منتشر شده «همچنان روی میز است». 

او در پاسخ به این سؤال که آیا نشت ویروس (از آزمایشگاه) منبع بالقوه همه‌گیری است، گفت: «این نظریه را نمی‌توان رد کرد. ما توانستیم از آزمایشگاه (ووهان) دیدن کنیم، آزمایشگاه را به ما نشان دادند و ما توانستیم با دانشمندان آن بدون محدودیت و آزادانه صحبت کنیم. 

بنابراین، برای نمونه، دستمان در مورد این مسئله که آیا ویروس از این آزمایشگاه نشت کرده است، بسیار باز بود.» 

پرفسور واتسون گفت سازمان بهداشت جهانی امکان آن را یافت که در مورد احتمال نشت ویروس از جمله روندهای ایمنی در آزمایشگاه از دانشمندان تحقیق کند. 

او گفت: «ما در مورد امکاناتمان برای پرسش پیرامون تمام این نکات بسیار صریح بودیم. این (احتمال نشت ویروس از آزمایشگاه ووهان) فرضی است که همچنان مطرح است و بی‌تردید باید موضوع تحقیقات بیشتری قرار گیرد.» 

چین متهم است که موسسه ویروس‌شناسی‌اش در ووهان منشاء سرایت ویروس کووید-۱۹ بوده است. 

هفته گذشته یک هیئت کارشناسی از چین و سازمان بهداشت جهانی نتیجه‌گیری کردند که این فرضیه که همه‌گیری کرونا در نتیجه واقعه‌ای در آزمایشگاه بوده، «بسیار بعید» است. 

پرفسور واتسون گفت محتمل‌ترین منبع شیوع ویروس احتمالا «جایی در مرکز نگاهداری حیوانات است که عفونت از آن جا و احتمالا از طریق یک حلقه واسط به انسان جهیده است».   

او میزان اطلاعاتی را که مقامات چین در جریان دیدار یک ماهه تیم سازمان بهداشت جهانی در اختیار آن‌ها قرار داده بودند زیر سؤال برد.  

پرفسور واتسون افزود اقدامات مرتبط با قرنطینه و دیگر گام‌هایی که چین در این راه برداشته، به معنی آن است که «توانایی‌های ما محدود بوده است». او تایید کرد که چین کلیه اطلاعات موجود را در اختیار تیم سازمان بهداشت جهانی نگذاشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از پرفسور واتسون سؤال شد آیا اطلاعات دست نخورده مربوط به ۱۷۴ مورد ابتلا به کووید را در نخستین ماه همه‌گیری کرونا در دسامبر ۲۰۱۹ که معرف داده‌های بسیار مهم برای درک نحوه گسترش سریع بیماری است، دیده است یا نه. او در پاسخ گفت: «ما به ویژه اطلاعات بسیاری در مورد آن ۱۷۴ مورد دریافت کردیم. 

ما با آن‌ها (مقامات چینی) در مورد جزئیات این موارد و چگونگی تشخیص بیماری گفت‌وگو کردیم. ما در مورد آزمایشاتی که آن‌ها روی این موارد انجام داده بودند، بحث کردیم و آن‌ها جزئیات آزمایش‌ها و شاخص‌های مربوط به آن را در اختیار ما گذاشتند و ما در مورد آن تبادل نظر کردیم. 

مقادیری اطلاعات دست‌نخورده به صورت فهرست عوارض هر بیمار مشاهده کردیم، اما تمامی این داده‌ها و پرسش‌نامه اصلی را که در مورد بیماران نگاشته شده بود، ندیدیم. 

اما از این واقعیت گذشته که این موارد در چین رخ داده است، باید این سؤال را مطرح کرد که اگر این رویداد در کشور دیگری رخ می‌داد، چه نوع اطلاعاتی دریافت می‌کردیم. برای چین معمول نیست که اطلاعات دست نخورده در اختیار دیگران بگذارد، اما ما توانستیم جزئیات داده‌های بسیاری را دیده و در مورد آن با همتایان چینی خود گفت‌وگو کنیم. 

اطلاعات دست نخورده بسیاری رد و بدل شد. اما داده‌های بیشتری وجود دارد که ما مایل به دریافت آن بودیم که کار را برایمان آسان‌تر می‌کرد.» 

پرفسور واتسون افزود که دیدار از ووهان «آغاز روند (تحقیقات)» است و می‌تواند سال‌ها به طول بینجامد. 

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، در همان برنامه گفت این که سازمان بهداشت جهانی توانسته از چین دیدار کند، مهم است اما «ما در نگرانی سازمان که خواهان همکاری کامل و دریافت پاسخ‌های مورد نیازشان است، شریکیم». 

آقای راب افزود: «ما همه در تلاش  دستیابی کامل سازمان بهداشت جهانی (به اطلاعات در چین) و دریافت داده‌هایی هستیم که پاسخگوی سؤال‌هایی در مورد همه‌گیری و عامل آن باشد که اغلب مردم در جست‌وجوی آنند.  

این مهم است، نه برای تلافی‌جویی یا مسائل جغرافیایی بلکه به این منظور که از آن درس گرفته و از وقایع نظیر آن در آینده اجتناب کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان