بازدید کارشناسان سازمان بهداشت جهانی از آزمایشگاه ووهان

نظریه‌پردازان توطئه معتقدند که این تاسیسات، مرکز شیوع ویروس کرونا بوده است

دومینیک دویر و سایر اعضای سازمان بهداشت جهانی در حال بررسی ریشه‌‌‌های کووید-۱۹ در ووهان هستند - Hector RETAMAL / AFP 

تیم محققان سازمان بهداشت جهانی از آزمایشگاه «پی ۴» در داخل انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان دیدن کرده‌اند. شایعات و نظریه‌پردازان توطئه همچنان معتقدند که این تاسیسات، مرکز شیوع ویروس کرونا بوده است.

تیم سازمان بهداشت جهانی، هفته گذشته تحقیقات خود را در ووهان آغاز کرد. ووهان مرکز نخستین موارد ابتلا به کووید-۱۹، پیش از گسترش آن در سراسر جهان است. هدف کارشناسان، جمع‌آوری اطلاعات و تجسس برای یافتن منشأ ویروس و نحوه گسترش، آن هم در میانه فشار دیپلماتیک چین و نگاه موشکافانه جهان است. ویروس کرونا تاکنون زندگی میلیون‌ها نفر را در جهان ویران کرده است.

به دنبال انتشار گزارش‌های مبنی بر نشت احتمالی ویروس «سارس-کوو-۲» از آزمایشگاه ووهان، این تاسیسات به مرکز شایعات (مربوط به منشأ ویروس) و تحقیقات سازمان بهداشت جهانی تبدیل شده است. آزمایشگاه ووهان به تجهیزات پژوهش درباره رده چهار پاتوژن‌ها، خطرناک‌ترین عوامل بیماری‌زا، مجهز است و بزرگترین بانک ویروس آسیا را در اختیار دارد. این آزمایشگاه، وابسته به آکادمی دولتی علوم است و مقامات دستگاه رهبری ترامپ می‌گفتند این ویروس که سلاحی بیولوژیکی است، از آنجا به بیرون نشت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین این شایعات را قویا تکذیب کرد و در عوض درصدد گسترش این تئوری بر آمد که منشأ ویروس محل دیگری است یا حتی از طریق بسته‌های ماهی یخ‌زده آلوده به ویروس، از خارج از مرزهای چین به این کشور وارد شده است اما آژانس‌های علمی و کارشناسان، این ادعا را رد کرده‌اند.

آزمایشگاه مذکور در ووهان در رده «امنیت بیولوژیکی چهار» (بی‌اس‌ال۴) قرار دارد که با هدف پژوهش درباره عوامل بیماری‌زای بسیار مسری و کشنده ایجاد شده است .این آزمایشگاه به دنبال شیوع بیماری سارس (سندروم حاد دستگاه تنفسی) در سال ۲۰۰۳، آرشیوی از زنجیره ژنتیکی خفاش ایجاد کرد. تحقیقات یاد شده به این اتهامات ثابت نشده‌ منجر شده که ممکن است میان این پژوهش‌ها و شیوع بیماری کووید-۱۹ در ووهان در سال ۲۰۱۹، ارتباط‌هایی وجود داشته باشد.

نخستین گروه مبتلایان به کووید-۱۹ در سال ۲۰۱۹ در ووهان ردیابی شدند و به دنبال آن، دولت این شهر ۱۱ میلیون نفری را به مدت ۷۶ روز در قرنطینه کامل قرار داد. از آن هنگام، چین بیش از ۸۹ هزار مورد ابتلا و چهار هزار و ۶۰۰ مورد مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری داشته است. موارد جدید ابتلا بیشتر در ناحیه شمال شرقی هستند و مقامات مسئول با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس، در این مناطق قرنطینه‌های محلی و مقررات منع سفر اعمال کرده‌اند.

تیم سازمان بهداشت جهانی در بدو ورود به ووهان به مدت دو هفته در قرنطینه به سر برد. این تیم که شامل کارشناسانی از ۱۰ کشور مختلف است، از بیمارستان‌ها، انستیتوهای پژوهشی و بازار سنتی فروش ماهی، که به بسیاری از موارد اولیه کووید-۱۹ مرتبط است، دیدار کرده‌اند. این بازار به دنبال بروز موارد بیماری شبیه ذات‌الریه و این که منشأ احتمالی ویروس کرونا باشد، تعطیل شده است.

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از پیتر بن امبارک، سرپرست تیم سازمان بهداشت جهانی، گفته است: «روشن است که واقعه‌ای در آن بازار رخ داده اما ممکن است نقاط دیگری نیز همین نقش را ایفا کرده باشند. روی (این بازار) تمرکز شده چون برخی از پزشکان هوشمند، آن را به موارد پراکنده بیماری مرتبط کرده‌اند.»

در حالی که جهان به نتیجه این تحقیقات چشم دوخته است، تیم کارشناسان سازمان بهداشت جهانی گفته‌اند که تایید منشأ این ویروس می‌تواند سال‌ها به طول بیانجامد.

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان