ادامه سلطه ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه پس از برائت در سنا

آسوشیتدپرس با انتشار تحلیلی نوشته پس از برائت از استیضاح، سلطه ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه ادامه می‌یابد

 نظرسنجی دانشگاه مونموث نشان می‌دهد که ۷۲ درصد جمهوری‌خواهان همچنان به تقلب در انتخابات باور دارند - ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

پس از شورش مرگباری که ماه گذشته در کنگره ایالات متحده رخ داد، حزب جمهوری‌خواه تصفیه رئیس‌جمهوری سابق را که هنجارها را زیر پا گذاشته بررسی كرد. اما در پایان، روز شنبه در محاکمه استیضاح دوم تاریخی، تنها هفت نفر از ۵۰ جمهوری‌خواه سنا به محکومیت ترامپ رای دادند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس تحلیلی به قلم استیو پیلپلز درباره آینده سیاسی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده منتشر کرده که با این جمله آغاز شده است: حزب جمهوری‌خواه هنوز متعلق به دونالد ترامپ است.

برای وفاداران ترامپ، این تبرئه توجیه کننده ارتباط تازه‌ای با پایگاه تندرو رئیس‌جمهوری سابق است و برای مخالفان حزب جمهوری‌خواه، این نشانه هشداردهنده دیگری است که حزب در مسیری خطرناک قرار گرفته و تمایل کمی برای برقراری ارتباط مجدد با رای دهندگان معتدل دارد. ترامپ با زنان و رای دهندگانی که تحصیلات دانشگاهی دارند بیگانه است.

سرانجام، مصوبه محاکمه استیضاح شکافی را که در حزب جمهوری‌خواه وجود دارد، آشکار کرد. رهبران، حامیان مالی و رأی دهندگان این حزب باید تلاش کنند سال آینده کنترل کنگره را به‌دست آورند و بر هدف بازپس‌گیری کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ متمرکز شوند.

این تنش بلافاصله پس از رای گیری نمایان شد. سخنرانی رهبر اقلیت سنا، میتچ مک کانل، پس از حمایت از تبرئه ترامپ، بازتاب دهنده برخی از نکاتی بود که مدیران استیضاح دموکرات‌ها برای محکومیت ترامپ بر آن تأکید داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مک کانل گفت که رئیس‌جمهوری سابق، «از نظر عملی و اخلاقی مسئول تحریک حوادثی است که منجر به شورش شد.» اما او استدلال کرد که هیچ زمینه قانونی برای محکومیت در سنا در شرایطی که ترامپ دیگر رئیس‌جمهوری نیست، وجود ندارد. این نکته از سوی بسیاری از اعضای حزب جمهوری‌خواه پذیرفته شده است.

اسناد نشان می‌دهد که ۱۰ نفر از اعضای حزب رئیس‌جمهوری پیشین در مجلس نمایندگان و هفت نفر دیگر در مجلس سنا در نهایت معتقد بودند که رفتار ترامپ به اندازه کافی فاحش بوده که به‌خاطر آن محکوم شود و حتی برای گرفتن سمت‌های بعدی ممنوعیت مادام‌العمر داشته باشد. پیش از این، هرگز این تعداد از اعضای حزب رئیس‌جمهوری به برکناری وی رای نداده بودند.

ماه گذشته گالوپ گزارش داد كه میزان تأیید ترامپ در میان جمهوری‌خواهانی که خود تمایل حزبی‌شان را اعلام کرده‌اند ۸۲ درصد است. اخیراً نیز، دانشگاه مونموث دریافت که ۷۲ درصد جمهوری‌خواهان همچنان به ادعاهای نادرست ترامپ مبنی بر اینکه پیروزی رئیس‌جمهوری جو بایدن در انتخابات نوامبر فقط به دلیل تقلب گسترده صورت گرفته، اعتقاد دارند.

ترامپ دیگر رئیس‌جمهوری نیست، اما جای دوری هم نرفته است. او پس از اعلام برائت از محاکمه استیضاح، بلافاصله بیانیه‌ای کتبی صادر کرد و در آن قول داد «به زودی» به صحنه برمی‌گردد.

ترامپ گفت: «حرکت تاریخی، میهن‌دوستانه و زیبای ما برای رسیدن دوباره به آمریکای بزرگ تازه آغاز شده است. در ماه‌های آینده من چیزهای زیادی برای گفتن به شما دارم و مشتاقانه منتظر ادامه سفر باورنکردنی خود برای رسیدن به عظمت آمریکا برای همه مردم هستم.»

بیشتر از جهان