دیدار رئیس‌جمهوری عراق با ولیعهد ابوظبی

برهم صالح یک روز پس از دیدار با رئیسی به ابوظبی رفت

برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق- JIM WATSON / AFP

برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق، پنجشنبه هفته گذشته در سفری به ابوظبی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و نایب فرمانده کل قوای امارات متحده عربی، دیدار کرد. شیخ محمد در این دیدار بر اهمیت عراق برای جهان عرب و نقش مهم آن در برنامه‌های مشترک کشورهای عربی تاکید کرد.

رهبر اماراتی اعلام کرد ابوظبی برای کسب اطمینان از ثبات، امنیت و تمامیت ارضی عراق می‌کوشد و به پشتیبانی خود از مردم این کشور ادامه می‌دهد.

این دیدار در پی دیدار ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، از عراق صورت گرفت. صالح دقیقا یک روز پیش از دیدار با شیخ محمد در ابوظبی در بغداد با رئیسی دیدار کرده بود. به گفته دفتر ریاست‌جمهوری عراق، آقای رئیسی پیامی از رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، برای آقای صالح آورده بود.

عراق تحت رهبری مصطفی کاظمی می‌کوشد بر استقلال و حاکمیت ملی خود پافشاری کند و از وابستگی به جمهوری اسلامی و نیروهای تحت امرش در عراق رهایی پیدا کند. کاظمی را می‌توان اولین نخست‌وزیر سال‌های اخیر عراق دانست که جزو اسلام‌گرایان حامی تهران نبوده است. همین در مورد صالح نیز صدق می‌کند. تلاش برای برقراری روابط گسترده با کشورهای عربی از جمله برنامه‌های بغداد در این زمینه است و کارشناسان دیدارهای صالح با رهبران عربی را در همین راستا می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشریه انگلیسی‌زبان «عرب ویکلیِ» لندن، که نزدیک به ابوظبی دانسته می‌شود، ضمن گزارش دیدار صالح و شیخ محمد نوشت: «رهبران سیاسی عراق امید به بهبود روابط با کشورهای عربی دارند و این‌ را یکی از پیش‌نیازهای لازم برای احیای توازن در روابط منطقه‌ای عراق و تقویت موضع آن و بهبود مقاومتش در برابر دخالت خارجی و محدود کردن تخاصم‌های خارجی در خاک آن می‌دانند.»

به گزارش خبرگزاری اماراتیِ وام، شیخ محمد و صالح در مورد احتمال بهبود روابط برادرانه بین دو کشور و مسائل منطقه و جهان گفتگو کردند. وام، در ضمن گفت آقای صالح در این دیدار از «تحولات عراق و چالش‌های عمومی پیش روی این کشور در مرحله کنونی» گفته است.

همه‌گیری ویروس کرونا و تلاش‌های دو کشور برای مقابله با آن نیز از موضوعات صحبت بوده است.

آقای صالح در ضمن به شیخ محمد بخاطر موفقیت ماموریت مریخ اماراتی‌ها تبریک گفت و آن‌ را «منشا غرور مردم عرب»‌ دانسته و برای امارات آرزوی «تداوم ترقی و توسعه» کرد.

صالح و شیخ محمد حدود یک ماه پیش، در روز ۱۱ ژانویه، تماسی تلفنی با یکدیگر داشتند.

بیانیه مشترک این دو در پایان جلسه به اهمیت تقویت «ستون‌های امنیت و ثبات» اشاره کرد و «رسیدن به صلح و توسعه برای تمام مردمان منطقه خاورمیانه که از بحران‌های مختلف و تلاطم‌هایی رنج می‌برند که ظرفیت‌ها و منابع انسانی و مادی را تضعیف می‌کند.»

عراق و امارات همچنین روابط مهمی در زمینه انرژی دارند. دولت فدرال عراق این هفته اعلام کرد که برای کاهش وابستگی به واردات انرژی از ایران امیدوار است که از پروژه‌ای از اقلیم کردستان در شمال عراق گاز طبیعی دریافت کند. این پروژه توسط کنسرسیومی به رهبری شرکت «دانا گس» امارات پیش برده می‌شود.

شرکت «دانا گس» بخشی از کنرسیوم پنج شرکتی «پرل» (مروارید) است که شامل شرکت پرماجرای «کرسنت» امارات و سه شرکت اروپایی از اتریش، مجارستان و آلمان هم می‌شود. پروژه‌ اصلی استخراج گاز در اقلیم کردستان را این کنسرسیوم پیش می‌برد. «دانا گس» این اواخر دست به گسترش حوضه گازی خورمور در اقلیم کردستان زده و در این مورد با چندین طرف در مذاکره است، از جمله شرکتی در ترکیه که احتمالا از خریداران آن خواهد بود. این شرکت اماراتی ۳۵ درصد سهم کنسرسیوم «پرل» را در اختیار دارد.

بیشتر از جهان