ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا می‌شود

دراگی، با هدف تحکیم حمایت‌ها، وزیران کابینه‌ خود را از میان گروه‌های مختلف سیاسی این کشور برگزیده است

ماریو دراگی، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا -  Quirinale Press Office / AFP

ماریو دراگی، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا (ای‌سی‌بی)، روز شنبه با معرفی کابینه جدید خود، در راس دولت جدید ایتالیا قرار گرفت. در میان اهداف دولت جدید، پرداختن به دو بحران کرونا و اقتصاد که ایتالیا را از پای انداخته‌اند، اولویت دارند.

به‌دنبال جدل‌های میان حزبی که دستگاه رهبری پیشین را به زانو درآورد، سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهوری ایتالیا، از آقای دراگی خواست تا نخست‌وزیری این کشور را برعهده گیرد. سایر احزاب و طیف‌های عمده سیاسی، آقای دراگی را تایید کرده‌اند.

آقای دراگی که کارشناس اقتصادی است، با هدف تحکیم حمایت‌ها، وزیران کابینه‌ خود را از میان گروه‌های مختلف سیاسی این کشور برگزیده است.

لوئیجی دی مایو، رهبر «جنبش پنج ستاره» در سمت وزارت خارجه ابقا خواهد شد، جان کارلو جیورگِتی، مقام ارشد «حزب اتحاد»، وزیر صنایع و آندریا اورلاندو، از حزب چپ‌گرای میانه، وزیر کار در کابینه جدید خواهد بود؛ اما سمت‌های کلیدی به تکنوکرات‌هایی داده شده است که ارتباطی با احزاب سیاسی ندارند. در میان آن‌ها باید از دانیله فرانکو، مدیرعامل بانک ایتالیا و حالا وزیر اقتصاد و روبرتو چینکولانی، فیزیکدان و کارشناس فناوری نام برد که در مقام وزارت انتقال به (صنایع) سبز جای گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 دولت جدید ایتالیا، روز شنبه سوگند یاد می‌کند و به دنبال آن در اوایل هفته آینده، هر دو مجلس پارلمان به آن رای اعتماد دهند.

روز پنجشنبه، میزان حمایت از آقای دراگی، با موافقت «جنبش پنج ستاره» در پشتیبانی از دولت وی، تقویت شد. این بدان معنی است که  حالا دولت آقای دراگی از اکثریت برخوردار است و احزاب دیگر نمی‌توانند دولت او را ساقط کنند.

آقای دراگی ۷۳ ساله با این اعتبار که در سمت ریاست بانک مرکزی اروپا از سقوط واحد پولی یورو جلوگیری کرده است، بودجه‌ای بیش از ۲۰۰ میلیارد یورو (۱۷۵ پوند) از صندوق کمک‌های اتحادیه اروپا درخواست خواهد کرد تا بتواند اقتصاد ایتالیا را که در جریان قرنطینه‌های کرونا بسیار لطمه دیده است، بازسازی کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از سیاستمدارانی که در هفته گذشته با آقای دراگی ملاقات کردند، می‌گوید که او به آن‌ها گفته است به‌رغم افزایش شدید بدهی‌های ملی، برای حفظ یکپارچگی اجتماعی، با اعمال هر نوع برنامه ریاضت مالی مخالف است.

او همچنین به وعده‌ خود برای ایجاد وزارتخانه انتقال بوم‌شناسی که مسائل مرتبط با محیط زیست را با برنامه‌های سوخت و انرژی ترکیب می‌کند، عمل کرده است. این اقدام در جلب حمایت «جنبش پنج ستاره» از دولت جدید تاثیر داشته است.

سیاست‌های مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی برای جلب حمایت کمیسیون اروپا از طرح‌های احیای (اقتصادی) کشورهای عضو اتحادیه اروپا که قرار است تا ماه آوریل ارایه شود، لازم است.

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها   

© The Independent