«سوپر ماریو» دولت جدید ایتالیا را تشکیل می‌دهد

ماریو دراگی قرار است با تشکیل دولت جدید، جانشین جوزپه کونته، نخست‌وزیر دولت کنونی شود

ماریو دراگی رئیس پیشین بانک مرکزی - Alessandra TARANTINO / POOL / AFP

درحالی‌که ایتالیا همچنان دستخوش همه‌گیری کرونا و بحران سیاسی است، ماریو دراگی رئیس پیشین بانک مرکزی اروپا پذیرفته است برای تشکیل دولت جدید بکوشد.

بعدازآن که احزاب ایتالیا نتوانستند ائتلاف جدیدی تشکیل دهند، رئیس‌جمهور ایتالیا به سراغ آقای دراگی رفته، سیاست‌مداری که به علت کارنامه درخشانش «سوپرماریو» لقب گرفته است.

آقای دراگی می‌گوید اطمینان دارد، برای تشکیل دولت جدید، می‌تواند پشتیبان جلب کند. این سیاست‌مدار ۷۳ ساله می‌گوید با علم به این که ایتالیا دچار چالش‌های چندگانه همه‌گیری کرونا، کارزار تزریق سراسری واکسن و رکود اقتصادی است این مأموریت را پذیرفته است. او گفت کشور در «لحظه دشواری» به سر می‌برد.

آقا دراگی قرار است با تشکیل دولت جدید، جانشین جوزپه کونته، نخست‌وزیر دولت کنونی شود که از ائتلاف حزب دمکراتیک (پی.دی) و جنبش ۵ ستاره تشکیل‌شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کونته در ماه ژانویه پس از خروج یکی از متحدان اصلی از ائتلاف که در اعتراض به مدیریت او در مقابله با همه‌گیری کرونا و بحران اقتصادی صورت گرفت، به امید تشکیل ائتلافی جدید استعفا داد.

روز سه‌شنبه مذاکرات برای ازسرگیری ائتلاف شکست خورد و پس‌ازآن آقای دراگی قبول کرد پا به میدان بگذارد و برای تشکیل دولت جدید تلاش کند.

تضمینی وجود نداشت که این اقتصاددان بسیار خوش‌نام بتواند حمایت کافی جلب کند. بزرگ‌ترین حزب مجلس یعنی جنبش پنج ستاره که ضد طبقه حاکم است بلافاصله دست از حمایت او برداشت.

جنبش پنج ستاره که ستون فقرات دو دولت ائتلافی اخیر در این کشور بوده است بارها مخالفت خود را دیدگاه مبنی بر تشکیل دولتی فن‌سالار اعلام کرده است. اما حزب دمکراتیک چپ‌ میانه تلویحاً اعلام کرده حاضر است از آقای دراگی حمایت کند.

اتحاد احزاب راست‌گرا به سرکردگی حزب اتحاد ماتئو سالوینی که نامش در صدر نتایج نظرسنجی‌ها است اعلام کرده ترجیح می‌دهد انتخابات دو سال زودتر از موعد برگزار شود اما به پیشنهادهای آقای دراگی «بدون پیش‌داوری» گوش خواهد داد.

حزب اتحاد و حزب دمکراتیک دشمنان سیاسی قسم‌خورده هستند و بارها اعلام کرده‌اند هرگز با هم در ائتلاف اکثریت شرکت نخواهند کرد.

یکی از اتفاق‌های محتمل این است که چند حزب از دادن رأی اعتماد خودداری کنند و آقای درگی نتواند دولت تشکیل دهد.

او در سال ۲۰۱۲ منطقه پولی یورو را از فروپاشی  نجات داد و به همین علت از اعتبار زیادی برخوردار شد. وی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ در بانک مرکزی اروپا مشغول به کار بود. پیش از آن نیز رئیس بانک مرکزی ایتالیا بوده است.

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان