سابقه طولانی تحریم فرماندهان نظامی میانمار

سازمان ملل خواهان محاکمه رهبران نظامی میانمار با اتهام نسل‌کشی شده است

استرالیا و آمریکا فرماندهان نظامی میانمار را تحریم کرده‌اند-Sai Aung Main / AFP

پس از استرالیا، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز رهبران نظامی میانمار (برمه) را در پی کودتای هفته گذشته تحریم کرد. این درحالی است که نیوزیلند نیز روابط سیاسی و نظامی با حکومت نظامیان در میانمار را تعلیق کرده است.

ارتش میانمار هفته گذشته در حالی با اقدام به کودتا قدرت را به دست گرفت که حزب «اتحادیه ملی دموکراسی» به رهبری سوچی در انتخابات روز ۸ نوامبر به پیروزی قاطعی رسیده بود. بایدن تاکید کرد که جهان مخالف کودتای نظامیون است و افزود: «ارتش باید قدرت را تحویل دهد و به اراده مردم برمه که در انتخابات روز ۸ نوامبر نشان داده شد احترام بگذارد.»

البته حتی پیش از کودتا هم تحریم‌هایی علیه رهبران نظامی میانمار وجود داشت. مثلا فرمانده کل قوای ارتش، مین آنگ هلنگ، پیش از این به‌دلیل نقش خود در نقض حقوق بشر و سرکوب اقلیت مسلمان مردمِ روهینگیا در ایالت راخین تحریم شده است. ارتش میانمار متهم است که در کشتار دسته‌جمعی و تجاوز به این اقلیت مسلمان نقش داشته است. قریب یک میلیون نفر از شهروندان روهینگیاتبار که در مناطق مرزی میانمار زندگی می‌کنند این کشور را به مقصد بنگلادش ترک کرده‌اند. سازمان ملل خواهان محاکمه رهبران نظامی میانمار با اتهام نسل‌کشی شده است. اما سوچی، که پیش از این به‌دلیل مبارزه‌های خود برای دموکراسی جایزه نوبل صلح دریافت کرده بود، منکر چنین جنایاتی است. او به این دلیل با انتقادات گسترده جامعه مدافعین حقوق بشر در جهان مواجه شده است.

شیرین عبادی، تنها برنده ایرانی جایزه نوبل صلح، جزو منتقدین سوچی است و گفته او به آرمان‌های دموکراسی پشت کرده است. عبادی سه سال پیش در مورد این رهبر میمانمار گفت: «آنگ سان سوچی چون پیروانش بودایی هستند و باید در دور بعدی انتخابات از آن‌ها رای بگیرد و اگر اکنون آن‌ها را محکوم کند یا جلوی کشتار مسلمانان توسط آن‌ها را بگیرد از آن‌ها رای نخواهد گرفت این کار را نمی‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منتقدین حقوق بشری سوچی البته می‌گویند فرای انتقاداتی که به او وارد است، به عنوان رهبری که رای اکثریت مردم را دریافت کرده شایستگی تشکیل دولت را دارد.

میانمار پس از استقلال خود در سال ۱۹۴۸ جزو کشورهای دموکراتیک قاره آسیا بود و به خصوص الگوی سوسیالیسم دموکراتیک آسیایی شناخته می‌شد که از آرمان‌های عدالت‌خواهانه مذهب بودایی الهام می‌گیرد. این کشور رابطه نزدیکی با کشورهایی همچون هند به رهبری جوال لعل نهرو و اسرائیل به رهبری دیوید بن گوریون داشت که همه خود را نماینده نوعی سوسیالیسم آسیایی می‌دانستند. اما برخی از چپ‌گرایان حاکم بر برمه در سال ۱۹۶۲ دست به کودتا زدند و از آن پس تا دهه‌ها قدرت را در این کشور در دست داشتند و تنها در سال‌های اخیر بود که به خانم سوچی اجازه داده بودند از حصر خانگی خارج شود و قدرت را با او و حزبش به اشتراک گذاشته بودند.

بایدن روز چهارشنبه در سخنانی کوتاه گفت فرمانی اجرایی صادر کرده که به موجب آن آمریکا «بلافاصله رهبران نظامی مجری کودتا، منافع اقتصادی و در ضمن اعضای نزدیک خانواده‌شان را تحریم می‌کند.» بایدن در ضمن گفت دولتش جلوی دسترسی ژنرال‌ها به یک میلیارد دلار دارایی‌های دولت میانمار در آمریکا را می‌گیرد و از خونتای نظامی که در میانمار سر کار آمده خواست معترضین و رهبران غیرنظامی زندانی از جمله آنگ سان سوچی و وین مینت را آزاد کند و دست از سرکوب تظاهرکنندگان بردارد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، پیش از این گفته بود آمریکا به دنبال همکاری با متحدین خود در آسیا و اروپا برای فشار آوردن بر کودتاچیان برمه است. او گفت: «بدون شک متوجهیم که تلاش‌هایمان باید هماهنگ‌شده باشند.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه، روز سه‌شنبه گفته بود که «جامعه بین‌المللی از هر راه ممکن برای تضمین احیای دموکراسی و حکومت غیرنظامی در برمه استفاده می‌کند.»

پرایس گفت آمریکا از رهبران نظامی میانمار خواسته اجازه تماس واشنگتن با خانم سوچی را بدهند اما با این تقاضا موافقت نشده است.

وزارت خارجه هفته گذشته رسما اعلام کرد که تغیر قدرت در برمه «کودتا» محسوب می‌شود که طبق قوانینِ آمریکا، این کشور را موظف به قطع هرگونه کمک خارجی به دولت آن می‌کند.

بیشتر از جهان