رقابت تسلیحاتی کوانتومی؛ راه‌اندازی اولین سیستم عامل کوانتومی چینی

کامپیوترهای کوانتومی همه‌چیز، از اکتشافات فضایی گرفته تا درمان بیماری‌ها را در مقایسه با کامپیوترهای فعلی به شدت متحول می‌کنند.

JONATHAN NACKSTRAND / AFP-چین سیطره آمریکا را به چالش کشیده است

یک شرکت نوپای چینی اولین سیستم عامل کامپیوتر کوانتومی ساخت داخل را به راه انداخت. راه‌اندازی این سیستم عامل، سیطره ایالات متحده در توسعه نسل بعدی کامپیوترها را به چالش می‌کشد.

به گزارش رسانه‌های محلی، شرکت کامپیوتر اورجین کوانتوم که در استان شرقی آنهوی واقع است، روز دوشنبه از سیستم عامل آزمایشی اورجین، که جدیدترین دستاورد در زمینه ساخت کامپیوتر کوانتومی در چین است، پرده برداشت.

کامپیوترهای کوانتومی امکان این را دارند که همه‌چیز، از اکتشافات فضایی گرفته تا درمان بیماری‌ها را به خاطر قدرت عظیم محاسباتی خود در مقایسه با کامپیوترهای فعلی به شدت متحول سازند. استفاده نظامی از این کامپیوترها در مخفی کردن هواپیماها و ارتباطات باعث پدید آمدن این نگرانی شده که کامپیوترهای کوانتومی ممکن است باعث تحول جنگ و جنگاوری نیز شوند. مارتین گیلز، مفسر ارشد دنیای کامپیوتر، رقابت بین ایالات متحده و چین بر سر کامپیوترهای کوانتومی را «رقابت تسلیحاتی کوانتومی» خوانده است.

پیشرفت‌های عمده در سال‌های اخیر باعث شد اولین استفاده عملی از این فناوری اخیرا کلید بخورد، در حالی که نظریه فناوری آن، اولین بار در سال ۱۹۸۲ به دست ریچارد فاینمن فیزیکدان تدوین شده بود.

تیم‌های تحقیقاتی در چین و ایالات متحده به نقطه عطفی دست یافته‌اند که به عنوان تفوق کوانتومی شناخته می‌شود و طی آن، کامپیوترهای کوانتومی محاسبه‌ای را که انجامش توسط قوی‌ترین ابرکامپیوترهای فعلی جهان ممکن است هزاران سال به طول انجامد، به سرعت انجام می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کامپیوترهای کوانتومی این قدرت عظیم را از طریق جابه‌جایی بیت‌های سنتی انجام می‌دهند، همان «۰» و «۱» که از آنها برای ذخیره و انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. کامپیوتر کوانتومی این بیت‌های سنتی را با کیوبیت جایگزین می‌کند که هر یک در آن واحد می‌تواند با بهره گرفتن از وضعیت برهم‌نهی کوانتومی هم «۰» و هم «۱» باشد.

این ظرفیت بدان معنی است که قدرت پردازش کامپیوترهای کوانتومی با افزایش هر یک از کیوبیت‌های جدید به گونه‌ای تصاعدی افزایش می‌یابد تا آنکه به صورت خطی زیاد شود.

برای بهره‌برداری از این قدرت عظیم به سیستم‌عامل کارآمدی نیز نیاز است تا به عنوان نرم‌افزار میان دستگاه و کاربر عمل کند و اجازه دهد که بتوان برنامه‌هایی کاربردی و عملی برای آن نوشت و آن‌ها را اجرا کرد.

گو گوانگکان از آکادمی علوم چین می‌گوید: «اگر تراشه کوانتومی را با قلب انسان مقایسه کنیم، سیستم عامل کامپیوتر کوانتومی معادل با مغز خواهد بود و نرم‌افزار برنامه کوانتومی، گوشت و خون فرد.»

اولین سیستم عامل برای یک کامپیوتر کوانتومی در سال ۲۰۱۵ توسط محققان دانشگاه کمبریج تولید شد. سازندگان این سیستم عامل ادعا کردند تولید این سیستم عامل ضروری است تا «تاثیرات شدید و دوربرد این فناوری روی بسیاری از ابعاد زندگی روزمره خود» را تشخیص دهیم.

از آن زمان به بعد، سیستم عامل‌های دیگری نیز توسط محققان در دانشگاه استنفورد تولید شده است. این سیستم‌های عامل راه را برای محققان در ایالات متحده هموار کرد تا نسل بعدی برنامه‌ها برای کامپیوترهای کوانتومی را بنویسند.

آخرین دستاورد چین بعد از آن به دست آمد که شرکت اورجین کوانتوم توانست بودجه‌های تکمیلی خود را از بنیاد سرمایه‌گذاری در اینترنت چین، که وابسته به حکومت است، تامین کند. این کار، تلاشی برای کم کردن فاصله با بازیکنان برجسته این عرصه در ایالات متحده، یعنی شرکت‌هایی نظیر گوگل و شرکتهای بین‌المللی کسب و کار (آی‌بی‌ام) است.

سیستم عامل جدید چین روی یک بستر ابر مجازی به راه خواهد افتاد و ظرفیت‌های محاسباتی آن در دسترس بیش از ۱۰۰ شرکتی قرار خواهند گرفت که تاکنون برای استفاده از آن ثبت‌نام کرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی