آیت‌الله تبریزیان: کسانی که واکسن می‌زنند، تمایل به همجنس‌بازی پیدا می‌کنند

تریبون‌های رسمی جمهوری اسلامی به محل اشاعه خرافات در زمینه پزشکی تبدیل شده است

آیت‌الله تبریزیان در آخرین اظهار نظر مدعی شد که واکسن کرونا باعث گرایش به همجنس‌بازی می شود - عکس از ایرنا

کانال تلگرامی دفتر آیت‌الله تبریزیان، که خود را «پدر طب اسلامی» می‌خواند، به نقل از او نوشت:« به کسانی که واکسن می‌زنند نزدیک نشوید زیرا اینها میکروچیپ دارند و دچار تغییر ژنتیکی شده‌اند و از سنخ انسان بودن خارج شده‌اند و مانند ربات کنترل شده عمل می‌کنند و ژن ایمان و اخلاق و نجابت را از دست داده‌اند و تمایل به همجنس‌بازی پیدا کرده‌اند و تبدیل به موجودات خطرناک گردیدند.

اگرچه در تمامی کشورهای جهان گروه‌هایی با تزریق واکسن مخالف هستند، اما مبادی رسمی اطلاعات و اخبار به هر نحوی با ایجاد شایعه در مورد مباحث سلامت عمومی برخورد می‌کنند.

بااین‌حال، عباس تبریزیان که در میان اقشار مذهبی، ارزشی و نزدیک به حکومت مورد اقبال قرار دارد، با انتشار چنین اخباری در کانال تلگرامی خود همچنان به فعالیت  ادامه می‌دهد.

این نخستین نظر جنجالی او در زمینه مسائل پزشکی و خصوصاً کرونا نیست. او پیش‌تر گفته بود که عسل و سیاهدانه و داروی امام کاظم و داروی جامع امام رضا و حجامت برای درمان کرونا مؤثر است. همچنین ادعای دیگر او مبنی‌بر اینکه «موقع خواب یک پنبه آغشته به روغن بنفشه در مقعد بگذارید» باعث جنجالی فراگیر شد و واکنش شدید افکارعمومی و جامعه پزشکی را نیز در پی داشت.

در ۴ بهمن ۱۳۹۸ نیز، فیلمی از آتش‌زدن کتاب «اصول طب داخلی هاریسون» توسط عباس تبریزیان منتشر شد که واکنش‌های منفی گسترده‌ای را در میان مسئولان وزارت بهداشت و حتی حوزه‌های علمیه به دنبال داشت. تبریزیان این کتاب را پروژه نفوذ رژیم صهیونیستی و آمریکا و استکبار جهانی برای نابودی انقلاب خواند.

در پی این ماجرا، وزیر بهداشت نیز واکنش نشان داد و گفت: «این عرصه جایگاه شیادان بی‌سواد و عوام‌فریبی نیست که با پوشش طب اسلامی و ایرانی سال‌ها بر جان و مال مردم بی‌رحمانه تاخته‌اند و نابخردانه با پایمالی عرصه خرد و دانش پزشکی کشور، و حتی به آتش کشیدن مستندات مرجع علمی و بین‌المللی علوم پزشکی و رفتارهای هنجارشکنانه، موجبات وهن دین و علما را فراهم کرده‌اند.»

در نهایت به دلیل انتشار نظرات عجیب عباس تبریزیان، در مرداد ۱۳۹۸ دادگاه ویژه روحانیت در نامه‌ای خطاب به مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت؛ خواستار پلمب مراکز فعالیت وی در سراسر کشور شد.

در پی افزایش انتقادات به تبریزیان، دفتر رهبر جمهوری اسلامی در اقدامی حمایتگرانه و در پاسخ به استفتایی که به همین مورد مربوط است به سؤالی با این مضمون که «انجام‌دادن تحقیق و پژوهش در مورد حجامت و سایر موضوعات پزشکی مشابه که در روایات موجود است، مطابق با استانداردهای علمی بین‌المللی و بررسی آماری نتایج حاصل از آن، از نظر شرعی چه وجهی دارد؟» پاسخ داد: «با رعایت اصول و موازین پزشکی روز بلامانع می‌باشد.» 

تبریزیان همچنین در همایش طب اسلامی که در سال ۹۴ در شهر یزد برگزار شد، خواستار احیای «دعا درمانی» شد و گفت که هر بیماری که سوره حمد او را شفا ندهد، هرگز معالجه نخواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته تبریزیان تنها فردی نیست که این‌طور با علم سر ستیز دارد. شاید نخستین مورد، سخنان شخص علی خامنه‌ای در اسفند سال گذشته باشد که کرونا را نتیجه جنگ بیولوژیک خواند. او از مردم خواست تا با توسل و خواندن دعای هفتم صحیفه سجادیه، این بیماری را دفع کنند. او پیش‌تر نیز خواهان احیای طب اسلامی در کشور شده بود. وی در این باره گفته است: «جامعه اسلامی باید همه چیزش اسلامی باشد، اقتصاد، رفتار، پوشش و حتی طِبش باید اسلامی باشد..»

رهبر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۳ با ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت، بر بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه کردن طب سنتی ایران تأکید کرد و به نظر می‌رسد شروع ترویج خرافات پزشکی که خطر جانی برای مردم دارد، از همان زمان آغاز شد.

علی خامنه‌ای در سخنان دیگری در سوم فروردین سال جاری اظهار داست: «هم دشمنان جنّی هم دشمنان انسی وجود دارند و اینها به هم کمک هم می‌کنند، سیستم‌های اطلاعاتی خیلی از کشورها علیه ما با همدیگر همکاری می‌کنند.» اگرچه پس از واکنش‌های شدید در میان مردم، خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی این بخش از سخنان رهبر را پس از انتشار، از متن خبر خود حذف کردند.

ترویج تئوری توطئه از سوی علی خامنه‌ای که با تأیید و تکرار همین نظر از سوی فرمانده سپاه و رئیس سازمان پدافند غیرعامل نیز مواجه شده بود، موضوع را تا سطح هنرمندان نزدیک به حکومت نیز پیش برد.

چند روز پیش، بهروز افخمی، کارگردان سینما و مجری تلویزیون، با انتقاد از تعطیلی سینما‌ها و مدارس، تنظیم پروتکل‌های بهداشتی در جهان را «یک برنامه جهانی وحشت» خواند که از سوی آمریکا و اسرائیل طراحی شده است. او ادعا کرد که این برنامه جهانی با اهداف سیاسی شکل گرفته و ما در ایران «کاسه داغ‌تر از آش» شده‌ایم.

نظرات علی خامنه‌ای باعث شده تا مروجان طب به‌اصطلاح اسلامی جسورتر شوند و بی‌پرواتر نظریه‌پردازی کنند.

شاید مشهورترین فرد در تبلیغ این قبیل خرافه‌ها علی‌اکبر رائفی پور باشد. او که پیش‌تر نظرات گوناگونی در مورد آخرالزمان، فراماسونری، نفوذ یهودیت و... داشته است، در ابتدا کرونا را یک شایعه و پروژه برای جلوگیری از حضور مردم در پای صندوق‌های رأی دانست. بااین‌حال او از حمایت کامل نهادهای امنیتی و تبلیغاتی حکومت برخوردار است.

مهدی سبیلی، یکی دیگر از مدعیان طب اسلامی و مدیر انجمن علمی و آموزشی طب الصادق با انتشار کلیپی که در آن «ادرار شتر» را نوشید، راهکار درمان بیماری کرونا را در روایات اسلامی می جوید. اگرچه او پس از مدتی به دلیل واکنش افکارعمومی، مدتی را بازداشت شد.

شرایط در رسانه رسمی جمهوری اسلامی یعنی صداوسیما هم بهتر از این نیست. برخی مجریان این رسانه، کرونا را موضوعی بی اهمیت عنوان کردند و در برابر دوربین‌های تلویزیونی به عادی‌سازی خطر کرونا پرداختند و حتی رعایت پوشش ماسک را نیز جدی نگرفتند. مسئله‌ای که در نهایت منجر به فوت دو تن از میهمانان یکی از استودیوهای صداوسیما شد. درگذشت علی انصاریان و مهرداد میناوند، مجدداً سطح نگرانی‌های عمومی را افزایش داد. 

از طرف دیگر مجریان صداوسیما اجازه می‌دهند تا برخی از مهمانان اطلاعات غیر معتبر و خرافی را به ادعای درمان کرونا مطرح کنند.

این اقدامات باعث شد تا در مهرماه سال جاری، تعدادی از انجمن‌های علمی پزشکی کشور در نامه‌ای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با انتقاد از تبلیغ غیرعلمی طب سنتی در صداوسیما، نسبت به عواقب انتشار این اطلاعات هشدار دهند.

با این حال به نظر می رسد همچنان ترویج خرافات از حمایت ایدئولوژیک حکومت برخوردار است.