تهدید کارکنان بریتیش ایرویز به اعتصاب

خلبان‌ها کی دست از کار خواهند کشید و چه پروازهایی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت؟

Tolga Akmen / POOL / AFP

به دلیل تهدید خلبانان بریتیش ایرویز به اعتصاب، مسافران شماری از پروازهای رزرو شده تابستانی نزد این هواپیمایی با بلاتکلیفی روبرو هستند.

تقریبا ۴۰۰۰ خدمه پرواز که عضو انجمن خلبانان خطوط هوایی بریتانیا (بالپا) هستند به دلیل اختلاف بر سر پرداخت‌ها به اعتصاب رای دادند.

حدود ۵۰۰ نفر از خلبانان بریتیش ایرویز عضو بالپا هستند و تقریباً از هر ۱۰ عضو ۹ نفر یعنی حدود ۹۳ درصد به اعتصاب رای داده‌اند.

از مجموع همه خلبانان سه چهارم به اعتصاب رای دادند و در چند روز یا چند هفته آینده ممکن است این اعتصاب اتفاق بیفتد. 

اختلاف‌ها بر سر چیست؟

حقوق و پرداخت‌ها. بریتیش ایرویز می‌گوید که حقوق و پرداخت‌ها را به میزانی بیشتر از تورم افزایش خواهد داد: ١١.٥ درصد ظرف سه سال. این هواپیمایی می گوید: «ما خوشحالیم که اتحادیه های کارگری یونایتد و جی.ام.بی که تقریبا ۹۹% کارکنان بریتیش ایرویز را نمایندگی می کنند پذیرفته‌اند که این پیشنهاد منصفانه را به کارکنان ارائه دهند.»

بریتیش ایرویز همچنین به تعداد درخواست شغل‌هایی که از سوی خلبانان هواپیمایی‌های دیگر به این هواپیمایی داده می‌شود اشاره کرده و گفته است که در سال حدود ١٠٠٠ درخواست دریافت می‌کند که خود نشان می‌دهد رفتار این هواپیمایی با خلبان‌هایش خیلی منصفانه است.

اما برایان ستراتن، دبیر کل بالپا، به ایندیپندنت گفته است: «این ١١.٥ درصد واقعی نیست - در حقیقت بریتیش ایرویز از ما می‌دزدد و با توجه به اینکه ٩٣ درصد از خلبانان این شرکت با اعتصاب موافقت کرده‌اند، این توافق، توافق خوبی نخواهد بود. اینطور نیست؟»

اختلاف فعلی شامل خلبانانی می‌شود که در هیترو و گتویک کار می کنند و شامل خط هوایی سیتی‌فلایر، واقع در شهر لندن، نمی‌شود.

بعد چه اتفاقی می‌افتد؟

اینکه اکثریت غالب به اعتصاب رأی داده‌اند، توان چانه زنی اتحادیه را در مذاکرات افزایش می‌دهد.

هنوز هیچ اعتصابی اعلام نشده است اما بریتیش ایرویز، طبق سنت رایج در اختلافات صنعتی، سعی کرده است با توسل به مسائل حقوقی مربوط به رأی‌گیری، دادگاه را به حکم دادن علیه بالپا قانع کند.

قاضی درخواست بریتیش ایرویز را رد کرده است اما این هواپیمایی تقاضای فرجام کرده است. اگر در نهایت بریتیش ایرویز بتواند از دادگاه حکم بگیرد، بالپا نیز می‌تواند درخواست فرجام کند، و دوباره رأی‌گیری کند یا مذاکرات را از سر بگیرد.

کی ممکن است اعتصاب شروع شود؟

اتحادیه موظف است که دو هفته قبل از اعتصاب آن را اعلام کند. آقای ستراتن در گفتگو با ایندیپندنت گفت که قبل از دوشنبه آینده یعنی ۲۹ ژوئیه هیچگونه اعتصابی اعلام نخواهد شد. نزدیک‌ترین زمان ممکن برای شروع اعتصاب ۱۳ اوت خواهد بود. اما وی همچنین تاکید کرد که هیچ روزی برای اعتصاب تعیین نشده و «این یک پیام کلیدی است.»

تأثیرات احتمالی اعتصاب چه خواهد بود؟

میزان اختلال در واقع به تعداد خلبان‌هایی که دست از کار خواهند کشید بستگی دارد. آنها چهار دهه است که اعتصاب نکرده‌اند و بنابراین نمی‌توان رفتارشان را پیش‌بینی کرد.

تجربه اعتصاب‌ها در بریتیش ایرویز در یک دهه گذشته - که بیشتر مربوط به خدمه کابین بوده است - نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از اعضای اتحادیه در روزهای اعتصاب به کار خود ادامه خواهند داد.

این هواپیمایی در حال کار بر روی طرح‌های اضطراری خود است، اما برای اینکه در مدت اعتصاب بیشترین تعداد ممکن از مسافران را به مقصدهایشان برساند، گزینه‌های مشخصی برای لغو دارد - ممکن است ابتدا پروازهای بخش سنگاپور-سیدنی، یعنی تنها مسیر این هواپیمایی برای استرالیا، لغو شود. این مسیر مدت زیادی از وقت خلبان‌ها را می‌گیرد و شرکت‌های هواپیمایی جایگزین نیز وجود دارند که آماده خدمات هستند.

پروازها در مسیرهایی نیز که هواپیمایی‌های شریک بریتیش ایرویز مدام پرواز دارند نیز به احتمال زیاد کاهش شدیدی خواهد یافت: نقاطی از آمریکا که امریکن ایرلاینز به آنجا پرواز دارد، هیترو به بارسلون و مادرید و هیتر-دوحه - که قطر ایرلاینز که بریتیش ایرویز مالک بخشی از آن است، روزانه پروازهای زیادی دارد.

در مسیرهایی که پروازهای خیلی زیادی دارند مانند مسیر هیترو-ژنو، ممکن است از هواپیماهای بزرگتر استفاده شود و شمار پروازها کاهش داده شود.

در برخی مسیرها که هم حجم مسافر و هم قیمت بلیط بالاست، مخصوصا در خطوط طولانی اصلی از هیترو و پروازهای مدیترانه‌ای از گتویت، این هواپیمایی تلاش خواهد کرد با به کارگیری خلبانانی که در اعتصاب شرکت نمی‌کنند و همینطور از طریق چارتر هواپیما از شرکت‌های دیگر، پروازهای خود را تقریبا در حد عادی حفظ کند.

مسیرهایی مانند هیترو-میامی به خاطر شمار بالای مسافران ممکن است در اولویت قرار بگیرند و از هواپیمایی‌های دیگر کمک گرفته شود.

اما در روزهای اعتصاب ممکن است بسیاری از حدود ۷۰۰ پرواز بریتیش ایرویز زمین‌گیر بشوند و ده‌ها هزار مسافر تحت تاثیر قرار بگیرند - برخی نیز در روزهای قبل و بعد از اعتصاب تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. اگر خلبان‌هایی که مثلا به لس آنجلس پرواز می‌کنند در روز پرواز برگشت اعتصاب کنند، ممکن است بریتیش ایرویز پرواز را لغو کند.

لغو پروازها کی اعلام خواهد شد و اگر پرواز من زمین گیر شود چه جایگزینی پیشنهاد خواهد شد؟

اگر اعتصاب اعلام شود مسافرانی که در روزهای اعتصاب پرواز رزرو کرده‌اند ممکن است بتوانند پرواز خود را لغو کنند و پولشان را به طور کامل پس بگیرند یا تاریخ پرواز خود را به خارج از بازه زمانی اعتصاب تغییر دهند.

این تغییرات، میزان مشکلاتی را که برای بریتیش ایرویز ایجاد خواهد شد کاهش می دهد. وقتی که این هواپیمایی برنامه‌های خود را نهایی کند به احتمال زیاد چند روز زودتر به مسافرانی که پروازهایشان لغو خواهد شد اطلاع خواهد داد. 

طبق مقررات حقوق مسافران هوایی اروپا، بریتیش ایرویز موظف است که مسافران را در سریع ترین زمان ممکن به مقصد برساند و در صورت لزوم باید از هواپیمایی‌های دیگر مانند ایزی‌جت و هواپیمایی امارات برای آنها بلیط تهیه کند.

اما مشکل اصلی اینجاست که چون ماه اوت اوج مسافرت است بسیاری از پروازها به طور کامل رزرو شده‌اند.

این هواپیمای همچنین موظف است که از مسافران خود مراقبت کند یعنی غذا و محل اقامت برای آنها تهیه کند تا زمانی که مسافر به مقصد خود منتقل می‌شود. اما در قبال زیان‌های تبعی مانند هزینه هتل یا اتومبیلی که مسافر رزرو کرده اما قادر به استفاده از آنها نیست، مسئول نخواهد بود.

همچنین ممکن است اختلال‌های اعلام نشده‌ای در روز پرواز رخ بدهد و این تا حدودی به ترافیک هوایی بالا در اروپا برمی‌گردد که می‌تواند یک بار دیگر در ماه اوت باعث تأخیر در بسیاری از پروازها شود.

آیا من غرامت دریافت خواهم کرد؟

سال گذشته، سازمان هواپیمایی کشوری بریتانیا تأکید کرد که شرکت رایان‌ایر بسته به مسیر باید ٢٥٠ تا ٤٠٠ پوند به هر مسافر پرداخت کند و احتمالا همین دستور را در مورد مسافران متأثر از اعتصاب بریتیش ایرویز صادر خواهد کرد؛ به مسافران مسیرهای طولانی باید ٦٠٠ پوند غرامت پرداخت شود.

من نمی‌توانم منتظر بمانم که ببینم پروازم لغو خواهد شد یا خیر. آیا بهتر نیست از همین حالا پرواز دیگری رزرو کنم؟

خیر. در حال حاضر این هواپیمایی تاکید کرده است که شرایط و مقررات عادی در مورد کسانی که می‌خواهند پروازهایشان را لغو کنند اعمال خواهد شد.

در صورتی که اعتصاب اعلام شود به احتمال زیاد بریتیش ایرویز در مقابل مسافران تا حدودی انعطاف نشان خواهد داد - مثلا به آنها پیشنهاد خواهد کرد که پولشان را به طور کامل پس بگیرند یا از پرواز های جایگزین استفاده کنند. اما همین حالا نیز نرخ بلیط هواپیمایی‌های دیگر به شدت در حال افزایش است چون مسافران به خاطر نگرانی از تهدید اعتصاب به گرفتن بلیط از هواپیمایی‌های دیگر روی آورده‌اند.

این اختلاف و به دنبال آن رأی‌گیری در مورد اعتصاب همین حالا نیز بر رزرو بلیط تاثیر گذاشته است.

آیا اعتصاب در ماه اوت ضربه بزرگی به درآمد و سود بریتیش ایرویز وارد خواهد کرد؟

بالپا می‌گوید: «بدون شک هزینه حل اختلاف برای بریتیش ایرویز بسیار کمتر از هزینه حتی یک روز اعتصاب خواهد بود.»

این هواپیمایی به طور متوسط روزانه ۳۵ میلیون پوند درآمد دارد و هزینه هر روز اعتصاب خلبان‌ها می‌تواند به ده‌ها میلیون پوند برسد - که شامل از دست دادن درآمد، هزینه اضافی مراقبت از مسافران، و خریدن بلیط برای آنها از هواپیمایی‌های دیگر می‌شود.

از دیدگاه بریتیش ایرویز ماه اوت الزاما زیانبارترین ماه برای اعتصاب نیست. پروازهای تجاری که منبع درآمد اصلی بریتیش ایرویز هستند در این ماه در حداقل خود قرار دارند.

من احساس می‌کنم که بریتیش ایرویز ترجیح می‌دهد که اعتصاب را بپذیرد تا این که، آنطور که این شرکت قضیه را می‌بیند، تسلیم شود. در اعتصاب خدمه کابین در حدود یک دهه قبل، و اخیراً در اعتصاب میکسد فلیت، این هواپیمایی رویکرد سرسختانه‌ای پیش گرفت. پیشنهاد حقوق خیلی بیشتر از مبلغ پذیرفته شده توسط اعضای یونایتد و جی.ام.بی به خلبان‌ها مشکلاتی جدی در روابط این صنعت ایجاد خواهد کرد.

آیا شما از ١٣ اوت به بعد از بریتیش ایرویز بلیط خواهید خرید - و اگر می‌خرید، آیا امیدوارید که به مقصد برسید؟

بله، و بله. اما نه الزاما به موقع.

© The Independent

بیشتر از جهان