ادعای پرویز فتاح درباره بازپس‌گیری زمین‌های مصادره‌‌ای برای مردم

«حکومت پهلوی ۴۴هزار روستا را غصب کرده بود و ما ۱۰۰هزار زمین از آن را به مردم برگرداندیم»

پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان جمهوری اسلامی ایران- عکس از ایرنا

پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان جمهوری اسلامی ایران، ادعا کرده است که نهاد تحت امرش ۱۰۰هزار زمین را که حکومت پهلوی‌ «غصب» کرده بود، به مردم بازگردانده است. او مدعی شده است که حکومت پیشین ایران ۴۴هزار روستا را به تملک خود درآورده بود. این ادعا را البته پیش‌تر رسانه‌های نزدیک به حکومت هم مطرح کرده بودند. 

پرویز فتاح درباره اهدای ۱۰۰ هزارمین سند از املاک به گفته او «غصب شده توسط خاندان پهلوی»، به مردم گفت: «در ابتدا تصور می‌کردیم اهدای این اسناد به مردم اگر به ۱۰۰ هزار سند برسد تمام می‌شود، اما این چنین نیست و تا هر کجا بشود پیش خواهیم رفت.»

پرویز فتاح ادعا کرده است که «ارزش املاکی که ازسوی پهلوی غصب شده و تا امروز به مالکا‌نش بازگردانده شده، بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان است.»

پرویز فتاح که چندماه پیش به دلیل اظهاراتش درباره لزوم بازپس‌گیری برخی املاک از دست افراد شناخته شده نظام جمهوری اسلامی ایران خبرساز شده بود، این‌بار هم گفته است که «بخشی از املاک این بنیاد با اجازه و یا بی‌اجازه در دست افراد و یا ارگان‌هایی است. بخشی که اجاره‌نامه برای این املاک ندارند، باید آن‌ها را به بنیاد بازگردانند.»

فتاح تاکید کرده است که از بازپس‌گیری این اموال «کوتاه» نخواهد آمد و در این راستا حدود یازده‌ هزار پرونده به قوه قضاییه ارسال شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام مسئول که پیش‌تر زمزمه‌هایی درباره امکان کاندیدا شدن او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نیز مطرح شده بود، با اشاره به آن که «وضع مردم و مشکلات مردم تعریفی ندارد»، ادعا کرده است که «در کارنامه بنیاد مستضعفان مدرسه سازی، بیمارستان‌سازی و ساخت خانه محرومان و خانه معلولان  وجود داشته است و به لطف خدا این اقدامات برای سال ۱۴۰۰ و پس از آن افزایش خواهد یافت.»

رئیس بنیاد مستضعفان جمهوری اسلامی ایران در ادعایی دیگر نیز گفته است که «بنیاد مستضعفان هرچه درآمد و سود دارد، برای مردم است و باید به مردم بازگردانده شود.»

گفتنی‌ است که بنیاد مستضعفان از جمله نهادهای زیر نظر «بیت رهبری» ا‌ست که یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های موثر در اقتصاد ایران است و می‌توان رد پای آن را در بسیاری از بخش‌های صنعتی و تجاری کشور مشاهده کرد. با این ‌حال، بحث درباره سازوکار اقتصادی این نهاد همواره مورد مناقشه بوده است.

پرویز فتاح در تابستان ۱۳۹۸ و با حکم علی خامنه‌ای به ریاست بنیاد مستضعفان کشور گمارده شد. شاید مهم‌ترین رخداد رسانه‌ای در دوران ریاست وی تاکنون، حضور او در یک مصاحبه تلویزیونی و تاکید صریحش در خصوص بازپس‌گیری مستغلات تحت تملک افراد و نهادهایی خاصی در نظام بوده باشد؛ از جمله املاکی چون دفتر رئیس جمهوری سابق، محمود احمدی‌نژاد، مرکز مطالعات و تحقیقات زنان که در تملک معصومه ابتکار است، و نیز کاخ مرمر که در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است و مدرسه فرهنگ حداد عادل، و برخی املاک دیگر در اختیار نیروهای مسلح و سپاه.

آن سخنان اما واکنش‌های بسیاری را برانگیخت، و دست‌آخر باعث شد که فتاح از همه آن افراد عذرخواهی کند و بگوید که اطلاعاتش ناقص بوده است.