انتقاد کرملین از بایدن به دلیل اظهارات «تهاجمی و غیرسازنده»

«پیش‌تر هم گفته‌ایم که توجهی به این خطابه‌های توصیه‌آمیز نخواهیم کرد»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه- Alexey DRUZHININ / SPUTNIK / AFP

کرملین، با انتقاد ازسخنرانی جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، آن را دارای «ادبیاتی تهاجمی و غیرسازنده» خواند و اخطار داد هیچ‌گونه اولتیماتومی را از جانب امریکا تحمل نخواهد کرد.

آقای بایدن، روز پنجشنبه در اولین سخنرانی دیپلماتیک خود به‌عنوان رئیس‌جمهور، اقدامات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، را شدیدا محکوم کرد و گفت که روزهای «سر سپردگی» ایالات‌متحده به او پایان یافته است.

آقای بایدن در سخنان خود، آزادی سریع الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان دولت روسیه، را نیز خواستار شد که در هفته جاری، به سه سال حبس محکوم شده است. او اخیرا از یک سوءقصد با خوراندن ماده‌ای سمی جان سالم به در برده که برخی ادعا می‌کنند به دستور کرملین انجام شده است.

رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، از اولین دیدار خود از وزارت امور خارجه بهره جست تا به دنیا نشان دهد دولت او از رویکرد دونالد ترامپ در قبال روسیه، فاصله‌ای شدید خواهد گرفت. آقای ترامپ از مواجهه مستقیم با آقای پوتین خودداری می‌کرد و اغلب اقدامات او را کم‌اهمیت جلوه می‌داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بایدن گفت:‌ «من برای رئیس‌جمهور پوتین، به نحوی بسیار متفاوت‌تر از رئیس‌جمهور سابق، روشن کردم که روزهای سرسپردن ایالات‌متحده و چشم‌پوشی از اقدامات تهاجمی روسیه از جمله دخالت در انتخابات ما، حملات سایبری و مسموم کردن شهروندانش، به پایان رسیده است. ما در افزایش هزینه این اقدامات برای روسیه تردید نخواهیم کرد و از منافع حیاتی خود و شهروندانمان دفاع می‌کنیم. وقتی در یک اتحادیه و با هماهنگی با سایر شرکای همفکر خود این کار را انجام دهیم، در برابر روسیه کارآمدتر خواهیم بود.»

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز جمعه به خبرنگاران گفت: «متاسفانه باید بگویم که این ادبیات خیلی تهاجمی و غیرسازنده‌ است. هر گونه اشاره به اتمام‌حجت برای ما غیرقابل قبول است و پیش‌تر هم گفته‌ایم که توجهی به این خطابه‌های توصیه‌آمیز نخواهیم کرد.»

او گفت که با این وجود، کرملین امیدوار است هنوز بتواند گفتگویی سازنده میان روسیه و ایالات‌متحده در زمینه منافع مشترک دو کشور برقرار کند.

به گزارش کاخ سفید، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در اولین تماس خود با آقای پوتین در هفته گذشته هم، درباره دخالت در انتخابات امریکا و اعتراضات جاری در روسیه به وی اخطار داده است.

روسیه هر گونه دخالت در انتخابات ایالات‌متحده یا مسموم کردن آقای ناوالنی را انکار کرده است. آقای ناوالنی در این هفته در دادگاهی در مسکو، به خاطر نقض شرایط عفو خود که مربوط به یک پرونده‌ قدیمی کلاهبرداری است، به سه و نیم سال حبس محکوم شد.

این دو کشور همچنین درباره پیمان «استارت نو» گفت‌وگو کردند که تعداد کلاهک‌های جنگی، موشک‌ها و موشک‌اندازهای هسته‌ای دو کشور را محدود می‌کند. هر دو طرف موافقت کردند که این پیمان را که قرار بود در تاریخ پنجم فوریه منقضی شود، تمدید کنند. این توافق بعد از آن انجام شد که دولت ترامپ از امضای آن سر باز زد و مذاکرات درباره تمدید تاریخ آن، به بن‌بست خورد.

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

© The Independent