بایدن: تعامل با دوست و دشمن، اولویت سیاست خارجی آمریکا خواهد بود

همکاری نزدیک با متحدان، و ایفای نقشی فعال در نهاد‌های بین‌المللی، اساس سیاست جدید آمریکا خواهد بود

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا- SAUL LOEB / AFP

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه در دیدار از وزارت خارجه این کشور، رویکرد جدید سیاست خارجی ایالات متحده را اعلام کرد.

آقای بایدن گفت که اولویت دادن به دیپلماسی، همکاری نزدیک به متحدان، و ایفای نقشی فعال در نهاد‌های بین‌المللی، اساس سیاست جدید آمریکا خواهد بود. او گفت: «امروز من تغییر تدریجی سیاست آمریکا را برای اولویت دادن به دیپلماسی اعلام می‌کنم.»

رئیس جمهوری آمریکا دفاع از آزادی، احترام به حقوق بشر و برخورد با همه بر اساس کرامت انسانی را ارزش‌هایی  خواند که ایالات متحده را در جهان محترم ساخته است.«در دو هفته گذشته با رهبران کانادا، مکزیک، ناتو، ژاپن، بریتانیا و استرالیا صحبت کردم تا قدرت دموکراسی را در جهان تقویت کنیم.»

او افزود که آمریکا با چین و روسیه که «دموکراسی آمریکا را به چالش گرفته‌اند» برخورد خواهد کرد، هر چند توضیحی درباره نوع این برخورد نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«منظور از دیپلماسی، تعامل با دشمنان و رقبای ما هم هست. برای همین دیروز با روسیه توافق کردیم معاهده سلاح‌های استراتژیک را پنج سال دیگر تمدید کنیم. ولی در عین حال به آقای پوتین گفتم که روزگار دخالت در انتخابات ما و مسموم کردن انسان‌ها و سرکوبی مخالفان داخلی به سر رسیده.» او به ‌شدت از زندانی شدن الکسی ناوالنی، از مخالفان آقای پوتین، انتقاد کرد.

آقای بایدن همچنین گفت: «ما در مقابل اقدامات چین از جمله فشار اقتصادی، نقض مالکیت معنوی و حقوق بشر خواهیم ایستاد.» او افزود که ایالات متحده مذاکره با چین است، ولی از موضع قدرت.»

رئیس جمهوی آمریکا در توضیح رویکرد دولتش به سیاست خارجی گفت: «دیپلماسی اولیت اول ما خواهد بود. ما در روزهای گذشته با متحدان و دوستانمان در رایزنی دائمی برای برخورد با کودتای نظامی برمه بوده ایم. نظامیان برمه باید قدرت را رها کنند، مخالفان را آزاد کنند و از خشونت بپرهیزند.»

آقای بایدن گفت که آمریکا همکاری با نهادهای بین‌المللی را که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تا اندازه زیادی قطع شده بود – از جمله پیمان اقلیمی پاریس، و سازمان جهانی بهداشت – از سر خواهد گرفت.

او با تاکید بر این که جنگ در یمن باید از راه دیپلماسی به پایان برسد، گفت «از مشاوران خاورمیانه‌ای خود خواسته‌ام که مقدمات میانجیگری سازمان ملل در یمن و آغاز مذاکره برای صلح را فراهم کنند.»

آقای بایدن در عین حال گفت: «عربستان سعودی زیر حمله پهپادها و موشک‌های ساخت ایران است، و ما به حمایت از عربستان در دفاع از خود ادامه خواهیم داد.»

آقای بایدن همچنین گفت فرمان‌هایی اجرایی برای پذیرش دوباره پناهجویان به خاک آمریکا – که در دوره زمامداری آقای ترامپ ممنوع شده بود – و نیز حفاظت و حمایت از حقوق دگرباشان جنسی در سراسر جهان امضا خواهد کرد.