با علايم شش نوع از شایع‌ترین سرطان‌ها‌ی زنان آشنا شوید

ورزش منظم همراه با رژیم کم‌چربی و پر از الیاف، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

پزشکان توصیه می‌کنند که مردم در تمام طول سال حتی در روزهای ابری، از کرم ضدآفتاب استفاده کنند- Pexels

سالانه بیش از ۱۶۶ هزار نفر در اثر سرطان از دنیا می‌روند. طبق اعلام موسسه تحقیقات سرطان، از هر دو نفری كه از سال ۱۹۶۰ به این سو متولد شده‌اند، یکی از آن‌ها به این بیماری مبتلا می‌شود.

پنجشنبه، چهارم فوریه، روز جهانی سرطان بود. این، یک مناسبت بین‌المللی برای آگاهی‌رسانی درباره سرطان است که اتحادیه بین‌المللی کنترل سرطان آن را مدیریت می‌کند. این مناسبت در سال ۲۰۰۰ و با هدف كاهش مرگ‌های قابل‌پیشگیری ناشی از سرطان از طریق آگاهی‌رسانی، بهبود آموزش و ترغیب دولت‌ها، راه‌اندازی شد.

طبق گفته موسسه تحقیقات سرطان، سیگار کشیدن بزرگترین عامل قابل‌پیشگیری سرطان در بریتانیا است و ۳۸ درصد موارد قابل‌پیشگیری سرطان را تشکیل می‌دهد.

به گفته سازمان بهداشت ملی بریتانیا «شواهد محکمی» وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش منظم همراه با رژیم کم‌چربی و فیبر بالا، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

برای زنان در بریتانیا، شایع‌ترین سرطان‌ها به ترتیب‌، سرطان پستان، ریه، روده، رحم، پوست و تخمدان هستند.

آگاهی از علائم سرطان مهم است و بیمارانی که سرطان آن‌ها در مراحل اولیه تشخیص داده شود، شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند زیرا گزینه‌های مختلفی برای درمان آن‌ها در دسترس است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تشخیص علائم سرطان‌های مختلف و کمک به حفظ سلامت با متخصصان مشورت کرده‌ایم که در ادامه نتیجه آن را ملاحظه می‌کنید:

سرطان پستان

سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان برای زنان در بریتانیا است و هر سال حدود پنج هزار زن زیر ۵۵ سال را در بریتانیا درگیر می‌کند. البته شیوع این نوع سرطان در میان زنان مسن بیشتر است.

طبق اعلام موسسه تحقیقات سرطان، از هر هفت زن در بریتانیا، یک نفر در طول زندگی خود به سرطان پستان مبتلا خواهد شد؛ با وجود این، تعداد زیادی از زنان به طور منظم برای شناسایی علايم بالقوه سرطان پستان به پزشک مراجعه نمی‌کنند. مطالعه شرکت بیمه بوپا و شرکت بیمارستانی اچ‌سی‌ای هلث‌کر یوکی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که از هر چهار زن در بریتانیا، یک نفر اعتراف می‌کند که هرگز برای معاینه پستان خود به پزشک مراجعه نکرده یا به یاد نمی‌آورد که آخرین باری کی این کار را انجام داده است.

قبل از شروع به فکر کردن درباره علائم سرطان پستان، لازم است که با وضعیت طبیعی سینه‌های خود آشنا باشید؛ به این ترتیب می‌توانید هرگونه تغییری را مشاهده کنید و آن‌ها را سریع به پزشک عمومی خود گزارش دهید.

راهنمایی گام به گام در مورد چگونگی، زمان و آنچه باید در هنگام بررسی پستان‌ها به دنبال آن باشید‌، در دسترس است. علائمی که باید مراقب آن‌ها باشید، شامل ایجاد توده‌های جدید، تغییر در اندازه یا شکل و حساسیت پوستی روی نوک پستان یا اطراف آن است.

گرچه به طور رسمی، توصیه‌ای درباره تعداد دفعات بررسی علائم سرطان پستان وجود ندارد، اما موسسه خیریه سرطان پستان کوپافیل پیشنهاد می‌کند حداقل یک بار در ماه این کار را انجام دهید.

به گفته سازمان بهداشت ملی بریتانیا بسیاری از زنان توده پستان دارند، اما از هر ۱۰ مورد، ۹ مورد غیر سرطانی است. با وجود این، هر گونه تغییرات غیرمعمول در پستان باید در اسرع وقت توسط پزشک عمومی بررسی شود.

سرطان ریه

سرطان ریه دومین نوع شایع سرطان در زنان است.

مطالعات موسسه تحقیقات سرطان نشان می‌دهد که ۷۹ درصد موارد این نوع سرطان قابل‌پیشگیری است. تقریبا سه چهارم این نوع سرطان (۷۲ درصد) ناشی از سیگار کشیدن و هشت درصد نیز مربوط به آلودگی هوا است.

جولیا راس، رئیس مراقبت از سرطان در شرکت بریتانیایی بیمه درمانی بوپا، به روزنامه ایندیپندنت گفت که سرطان ریه اغلب ممکن است موردتوجه قرار نگیرد زیرا بسیاری از بیماران در ابتدا علائم خاصی را تجربه نمی‌کنند. وی گفت: «شایع‌ترین نشانه، سرفه مداوم است كه با گذشت زمان بدتر می‌شود. سرفه كردن خون یا آب دهان با رنگ قهوه‌ای نیز جزو علائم است. سایر علائم رایجی که باید از آن‌ها آگاه بود، درد قفسه سینه است که اغلب با نفس‌نفس زدن، عفونت‌های مکرر قفسه سینه‌، خستگی یا کاهش وزن غیرقابل توضیح همراه می‌شود.»

از علائم غیرمعمولی  که باید بیشتر مراقب آن‌ها بود می‌توان به تورم در صورت یا گردن، گرفتگی صدا و نوک انگشتان متورم (معروف به انگشتان چماقی) اشاره کرد.

راس یادآوری می‌کند که به خاطر سپردن همه این علائم ممکن است دشوار باشد. وی مردم را ترغیب می‌کند تا تغییرات و علايم غیر قابل توضیح را پی در پی بررسی کنند.

سرطان تخمدان

بنا بر اعلام سازمان ملی بهداشت بریتانیا، سرطان تخمدان عمدتا زنان یائسه (معمولا ۵۰ سال به بالا) را درگیر می‌کند. اما زنان جوانتر هم گاهی ممکن است به آن گرفتار شوند.

دکتر شیرین لاخانی، پزشک زیبایی و متخصص بهداشت جنسی در کلینیک کرانلی در خیابان هارلی، به ایندیپندنت می‌گوید: «رایج‌ترین علائم سرطان تخمدان نفخ، درد لگن یا شکم، مشکل در غذا خوردن یا احساس سیری سریع و تغییر در عادات ادراری (مانند نیاز مکرر به دستشویی رفتن) است.»

علائم دیگر شامل خستگی مفرط، کمردرد، یبوست یا احساس درد در هنگام رابطه جنسی است.

وی ادامه داد: «لازم به یادآوری است که برخی بیماری‌های خوش‌خیم نیز اغلب این عوارض را دارند اما وقتی علت سرطان تخمدان باشد، این علائم پایدارتر و شدیدتر هستند.»

دکتر لاخانی اضافه می‌کند که سرطان زودرس تخمدان اغلب هیچ علامتی ندارد و بنابراین، توجه سریع پزشکی به شما ضروری است زیرا درمان زودرس ممکن است احتمال تشخیص و درمان موفقیت‌آمیز را بهبود بخشد.

وی می‌گوید: «تحقیقات نشان داده است كه برخی عوامل می‌توانند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را كاهش دهند. داروهای خوراکی ضدبارداری، شیردهی، بارداری و جراحی رحم از آن جمله هستند.»

سابقه خانوادگی سرطان تخمدان نیز ممکن است خطر ابتلای فرد به این سرطان را افزایش دهد.

سرطان پوست 

سرطان پوست پنجمین سرطان شایع در زنان است. طبق گفته موسسه تحقیقات سرطان، ۸۶ درصد موارد این سرطان قابل‌پیشگیری است.

در دهه گذشته، میزان تشخیص سرطان پوست در زنان بیش از یک سوم (۳۵ درصد) افزایش یافته است.

دکتر راس پری، متخصص سرطان پوست و مدیر پزشکی کازمدیکس‌یوکی، به مردم درباره آسیب‌هایی که خورشید می‌تواند به پوست وارد کند هشدار می‌دهد و به همه توصیه می‌کند که در تمام طول سال حتی در روزهای ابری، از کرم ضدآفتاب استفاده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی به ایندیپندنت می‌گوید: «قرار گرفتن در معرض آفتاب، عامل شناخته‌شده‌ای برای افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست است و حتی آفتاب بریتانیا نیز می‌تواند بعد از مدتی در آفتاب بودن، باعث آفتاب‌سوختگی شود. برنزه کردن، به ویژه آفتاب‌سوختگی، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. این یک انتخاب شخصی است اما داشتن پوست برنزه‌ای که فقط یک هفته دوام می‌آورد، آیا در مقابل خطر سرطان واقعا ارزشش را دارد؟»

وی ادامه می‌دهد: «هیچ آفتاب‌ گرفتنی برای برنزه شدن خوب نیست و این روزها کرم‌های برنزه‌کننده آن‌قدر طبیعی جلوه می‌کنند که اگر کسی بخواهد برنزه شود، بهتر است به جای آفتاب گرفتن از همان کرم‌ها استفاده کند.»

دکتر پری به مردم توصیه می‌کند که مرتبا پوست خود را از نظر تغییرات غیرمعمول بررسی کنند زیرا می‌تواند نشانه‌ای اولیه از سرطان پوست باشد. وی گفت: «مواردی که باید به آن توجه شود، ظهور یک خال جدید یا بزرگتر شدن، تغییر شکل یا رنگ یک خال موجود در کنار خارش، حساسیت، پوسته‌پوسته شدن یا خونریزی هستند. هفتاد درصد از خال‌ها معمولا خال‌های جدید هستند. بنابراین مهم است دقت کنید که آیا خال جدیدی بر بدنتان ظاهر می‌شود یا نه.»

همانطور که قبلا گفته شد، اگر در عادی بودن یا نبودن تغییرات در خال‌ها مطمئن نیستید، دکتر پری به شما توصیه می‌کند که به پزشک مراجعه کنید.

سرطان روده

سرطان روده سومین سرطان شایع در زنان است. طبق گفته موسسه تحقیقات سرطان، تقریبا نیمی (۵۴ درصد) از موارد این نوع سرطان، قابل‌پیشگیری است.

به گفته موسسه تحقیقات سرطان روده در بریتانیا، سرطان روده یا همان سرطان روده بزرگ، روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد. روده بزرگ از روده و قسمت تحتانی آن که به مقعد منتهی می‌شود، تشکیل می‌شود.

علائم سرطان روده شامل تغییر در میزان نیاز به استفاده از دستشویی، خون در مدفوع، کاهش وزن، درد در شکم یا کمر، خستگی و احساس نیاز به استفاده دوباره از دستشویی بعد از قضای حاجت است.

این نوع سرطان همچنین ممکن است باعث انسداد روده شود. این زمانی است که دفع مدفوع یا گاز یا سخت‌تر از حدمعمول یا غیرممکن است.

هنگامی که انسداد روده رخ می‌دهد، ممکن است گرفتگی، نفخ، یبوست یا حالت تهوع را تجربه کنید.

توصیه می‌شود اگر فکر می‌کنید انسداد روده دارید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سرطان رحم 

سرطان رحم چهارمین سرطان شایع در زنان است.

طبق گفته موسسه تحقیقات سرطان، عواملی که ممکن است احتمال ابتلای شما به سرطان رحم را افزایش دهد شامل اضافه‌وزن، شروع زودرس قاعدگی، یائسگی دیررس و ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است.

مطالعات نشان می‌دهد که بچه‌دار شدن، سرطان رحم را تا یک سوم کاهش می‌دهد و هر چه تعداد زایمان بیشتر باشد، خطر ابتلا به این نوع سرطان کاهش می‌یابد.

شایع‌ترین نشانه سرطان رحم، خونریزی غیرطبیعی از واژن است، به ویژه در زنانی که عادت‌ماهیانه آن‌ها با یائسگی قطع شده است. این مسئله، خونریزی زیاد و غیرمعمول هنگام عادت‌ماهیانه پریود و یا ترشحات غیرمعمول واژن را هم شامل می‌شود.

خوشبختانه ۹۰ درصد از موارد سرطان‌ رحم به دلیل خونریزی واژن پس از یائسگی یا نامنظم شدن عادت‌ماهیانه، زود تشخیص داده می‌شود.

خونریزی نامنظم علامت شایع بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز هست و لازم به یادآوری است که فقط تعداد کمی از زنان با خونریزی نامنظم، در واقع به سرطان رحم مبتلا هستند.

چنان که قبلا گفته شد، در صورت مشاهده علائم ذکر شده در اینجا، مهم است که هرچه سریعتر با پزشک عمومی خود تماس بگیرید.

© The Independent

بیشتر از زندگی