تاکید بر آتش‌بس در نخستین دیدار خلیلزاد و بلینکن

دولت جدید آمریکا هرچند خلیلزاد را حفظ کرده، برای او یک معاون برگزیده که دموکرات و مشاور پیشین بایدن است

این نخستین دیدار زلمی خلیلزاد و آنتونی بلینکن از زمان روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا است - وزارت خارجه آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه این کشور در امور صلح که از دوره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ابقا شده،‌ دیدار کرده و بر برقراری آتش‌بس جامع و دائمی در افغانستان تأکید کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در توییتی می‌گوید: «دیدار عالی با سفیر خلیلزاد درباره ادامه راه در افغانستان داشتم. محافظت از ایالات‌متحده در قبال تهدید تروریسم، رسیدن به توافق سیاسی عادلانه و پایدار و برقراری آتش‌بس جامع و دائمی موردبحث قرار گرفت.»

دولت آمریکا توافقنامه صلح دوحه را که در ماه فوریه ۲۰۲۰ بین زلمی خلیلزاد و ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان امضاء شد، بازبینی می‌کند و انتظار می‌رود نتایج آن به زودی اعلام شود.

اما نشانه‌هایی وجود دارد که سیاست دولت باید در قبال طالبان سخت‌گیرانه‌تر خواهد بود و طالبان را به قطع روابط با تروریسم و انجام گفت‌وگوهای معنادار با دولت افغانستان فشار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بایدن هرچند زلمی خلیلزاد را در مقامش حفظ کرده‌ اما برای او یک معاون برگزیده است که عضو حزب دموکرات و مشاور پیشین جو بایدن است.

توماس ویست پیش از این در شورای امنیت ملی آمریکا و افغانستان کار کرده و در دیدار اخیر خلیلزاد با بلینکن نیز حضور داشت.

آقای خلیلزاد درباره این جلسه نیز می‌گوید که وزیر خارجه جدید را در چارچوب ادامه سیاست آمریکا در جریان آخرین تحولات روند صلح افغانستان قرار داده است.

او در توییتی می‌نویسد:‌ «ما درباره تمرکز روی استراتژی وابسته به شرایط گفت‌وگو کردیم تا بتواند به صلح و ثبات برای شهروندان این کشور در آینده بیانجامد و مانع استفاده از افغانستان برای ایجاد تهدید علیه آمریکا و متحدان ما شود.»

خلیلزاد می‌افزاید که دولت جدید آمریکا توماس ویست را که تجربه فراوانی در منطقه دارد به‌عنوان معاون فرستاده ویژه برگزیده است تا برای رسیدن به صلح پایدار در افغانستان به تیم او کمک کند.

پیش‌ازاین گروه مطالعه افغانستان در کنگره آمریکا با انتشار گزارشی خواهان به تعویق انداختن خروج سربازان آمریکایی تا رسیدن به توافقنامه صلح دائمی در افغانستان شده بود. این گروه که از مقام‌های ارشد پیشین و فراجناحی تشکیل‌شده است، می‌گوید آمریکا تا قطعی نشدن پیمان صلح از افغانستان خارج نشود چراکه امکان فروپاشی و درگیری داخلی وجود دارد.

دولت افغانستان از این گزارش استقبال گرم کرده اما طالبان آن را به شدت رد کرده است. گروه طالبان انتظار دارد نظامیان آمریکایی تا ماه مه سال جاری میلادی به‌صورت کامل از افغانستان بیرون شوند.

بیشتر از جهان