ممانعت چین از صدور بیانیه محکویت کودتا در میانمار توسط شورای امنیت

این کودتا سه هفته پس از دیدار رئیس ستاد ارتش میانمار با وزیر امور خارجه چین رخ داد

ارتش میانمار روز دوشنبه، رهبران ارشد حزب حاکم اتحادیه ملی برای دموکراسی از جمله آنگ سان سوچی، رهبر این کشور، را بازداشت کرد- STR / AFP

چین که تا پیش از این، از انتقاد به کودتای میانمار علیه دولت منتخب این کشور، خودداری کرده بود، اینک پا را فراتر گذاشته و مانع از صدور بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت کودتا شده است.

کریستین شرنر برگنر، نماینده ویژه سازمان ملل در امور میانمار،  با ارائه گزارشی به شورای امنیت، اعضای این شورا را از حوادث صبح روز دوشنبه که طی آن، ارتش میانمار رهبران سیاسی این کشور را بازداشت کرده و زمام اداره این کشور را به دست گرفته است، مطلع کرد. وی سپس از شورا خواست که «به طور جمعی پیام روشنی در حمایت از دموکراسی در میانمار ارسال کنند.» گزارش شده است که این شورا در حال مذاکره درباره انتشار بیانیه مشترکی برای محکومیت کودتا در روز سه‌شنبه بوده و قصد داشته است تا در بیانیه مذکور، آزادی فوری بازداشت‌شدگان و احترام ارتش به حاکمیت قانون را خواستار شود. صدور چنین بیانیه‌ای از شورای امنیت، نیازمند اجماع بین ۱۵ عضو شورا است. اینک گزارش شده است که چین، عضو دائمی این شورا، هرگونه اقدامی در این خصوص را وتو خواهد کرد. یک دیپلمات چینی در سازمان ملل  گفته است که هرگونه پاسخ باید «از افزایش تنش یا پیچیدگی بیشتر وضعیت» جلوگیری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش میانمار روز دوشنبه، رهبران ارشد حزب حاکم اتحادیه ملی برای دموکراسی از جمله آنگ سان سوچی، رهبر این کشور، را بازداشت و اعلام کرد که برای یک سال وضعیت اضطراری اعلام می‌کند و در این مدت درباره تقلب در انتخابات عمومی ماه نوامبر که حزب طرفدار ارتش در آن نتایج خوبی به دست نیاورد، تحقیق خواهد کرد.

حکومت نظامی، یک شورای حکومتی جدید معرفی کرده که شامل هشت ژنرال است و ژنرال مین آنوگ هلاینگ، رئیس ستاد ارتش، آن را اداره می‌کند؛ مشابه ساختاری که به مدت حدود ۵۰ سال و تا سال ۲۰۱۱، در میانمار حاکم بود.

این کودتا سه هفته پس از دیدار روز ۱۲ ژانویه ۲۰۲۱ مین آنوگ هلینگ با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین رخ داد. چین یکی از معدود قدرت‌های جهانی است که هنوز آشکارا کودتا را مورد انتقاد قرار نداده است. رسانه‌های دولتی چین آن را یک «تغییر کابینه» گزارش کرده‌اند.

ولکان بزکر،​​ که ریاست مجمع عمومی سازمان ملل را در سالگرد ۷۵ سالگی آن بر عهده دارد، نگرانی عمیق خود را از این تحول در میانمار ابراز کرده است. وی گفت: «من عمیقا نگران هستم که کودتای نظامی در میانمار مشکلات آسیب‌پذیرترین اقشار، از جمله مسلمانان روهینگیا را بیش از پیش تشدید کند. من یک بار دیگر کودتا را محکوم می‌کنم و خواستار دسترسی بشر‌دوستانه بدون محدودیت به ایالت راخین و سایر مناطق این کشور هستم.»

درست قبل از کودتا، صندوق بین‌المللی پول ۳۵۰ میلیون دلار برای کمک در مبارزه با کرونا به میانمار اعطا کرده بود. این صندوق اینک امید چندانی به بازپس‌گیری این پول ندارد.

ایالات‌متحده که اقدامات ارتش را به شدت محكوم كرده و رسما آن را كودتا نامیده است، روز سه‌شنبه اعلام کرد فورا هرگونه برنامه کمک مالی به دولت یا ارتش میانمار را متوقف می‌کند؛ هرچند مقامات وزارت امور خارجه گفته‌اند که این رقم «بسیار اندک» است و کمک‌های امریکا به میانمار عمدتا از کانال سازمان‌های غیردولتی انجام می‌شود.

گزارش تکمیلی توسط خبرگزاری‌های دیگر

© The Independent

بیشتر از جهان