بلو اوریجین: پروژه‌ای که بزوس به خاطر آن از ریاست آمازون کناره‌گیری کرد

بلو اوریجین به‌اندازه‌ شرکت اسپیس‌اکس ایلان ماسک مشهور نیست

سمت جدید جف بزوس «مدیریت اجرایی» آمازون خواهد بود EMMANUEL DUNAND / AFP

جف بزوس از سمت مدیرعاملی خود در شرکت آمازون کناره‌گیری می‌کند؛ دلیل این تصمیم، تمرکز بر سفرهای فضایی خصوصی اعلام شده است.

سمت جدید او در این شرکت، «مدیریت اجرایی» خواهد بود و اندی جیسی به‌عنوان مدیرعامل، جایگزین وی خواهد شد. او در بیانیه‌ای گفته است که این تصمیم را تا حدی برای تمرکز بیشتر روی «بلو اوریجین»، شرکت فضای خصوصی‌ خود، اتخاذ کرده است. بزوس گفته است: «من به‌عنوان مدیراجرایی در طرح‌های مهم آمازون حضور خواهم داشت اما زمان و انرژی لازم برای تمرکز روی صندوق دی یک، صندوق بزوس اِرت، بلو اوریجین، واشنگتن‌پست و سایر علاقه‌هایم را نیز خواهم داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلو اوریجین به‌اندازه‌ شرکت اسپیس‌اکس ایلان ماسک مشهور نیست و قطعا هم به‌اندازه‌ آن موفق نبوده است اما هدف این دو شرکت یکی است: ساختن راکت‌ و فضاپیماهایی که سفرهای فضایی را در آینده ممکن کنند. آن‌ها امیدوارند که با یک روش مشابه، به این هدف دست یابند؛ یعنی ساخت فضاپیماها‌یی با قابلیت استفاده مجدد که پرواز به فضا را به یک سفر هوایی معمولی با هواپیمایی بسیار بزرگ و گران‌قیمت شبیه و تبدیل می‌کند.

هر دو آن‌ها برای انجام پروژه‌هایی که در آینده به سازمان ناسا و دیگر سازمان‌های خصوصی و شرکت‌های هوافضای آمریکایی چون لاکهید مارتین، نورثراپ گرومن و بوئینگ، فرصت سفر و اکتشاف فضا را می‌دهند،  در رقابت هستند.

شرکت بلو اوریجین در واقع دو سال قبل از شرکت اسپیس‌اکس، یعنی در سال ۲۰۰۰ تاسیس شد. اما فعالیت آن تقریبا همیشه مخفیانه بود و تنها پنج سال پیش بود که صحبت درباره برنامه‌های خود را آغاز کرد؛ هرچند هنوز هم تا حدودی محرمانه باقی مانده است. از آن زمان به بعد، آقای بزوس سالانه حدود یک میلیارد دلار برای این شرکت هزینه کرده و این مبلغ را از طریق فروش سهام آمازون تامین کرده است.

این شرکت هنوز برای دستیابی به بسیاری از نقاط عطفی که شرکت اسپیس‌اکس و دیگر شرکت‌ها به دست آورده‌اند، کار دارد؛ از همه مهمتر این‌که با وجود وعده‌های قبلی، هنوز موفق نشده است پرواز‌های مسافربری انجام دهد.

(در وب‌سایت بلو اوریجین، مسئله‌ سرعت در اولویت است: «ما با کسی مسابقه نداریم و می‌دانیم که بسیاری‌ها تلاش خواهند کرد تا برای بهره‌مندی از زمین بشر را به فضا بفرستند.») اما روی شناخته‌شده‌ترین سیستم خود، به نام «نیو شپرد»، یک مجموعه آزمایش‌ موفق انجام داده است. نیو شپرد یک تقویت‌کننده بزرگ راکت و کپسولی برای حمل فضانوردان دارد اما هنوز به راه نیفتاده است.

نام نیو شپرد برگرفته از نام آلن شپرد، اولین فضانورد جهان، است. محصول دیگر شرکت بلو اوریجین «نیو گلن» نام دارد که  بر اساس نام جان گلن، اولین فرد آمریکایی که وارد جو زمین شد، نام‌گذاری شده است. آقای بزوس همچنین پیشنهاد کرده است تا با الهام از نام نیل آرمسترانگ، یک راکت نیو آرمسترانگ هم ساخته شود، اما اطلاعات زیادی در مورد آن ارائه نداده است.

پروژه‌ دیگر شرکت بلو اوریجین، فضاپیمای «بلو مون» (ماه آبی) است که امیدوارند در سال ۲۰۲۴ روی سطح کره ماه فرود بیاید.

© The Independent

بیشتر از جهان