ایران از نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز و فردو خبر داد

ایران طبق برجام تنها به استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول برای غنی‌سازی محدود در سطح حداکثر تا ۳.۶۷ درصد مجاز است

ایران بازگشت به تعهداتش را مشروط به بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها کرده است- عکس از تسنیم

یک گزارش محرمانه جدید در آژانس بین‌المللی اتمی از نصب دومین زنجیره از سانتریفیوژهای پیشرفته ایران در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز، در تناقض با توافق هسته‌ای تیر ۱۳۹۴ با قدرت‌های جهانی، حکایت دارد.

به گزارش رویترز، بر اساس این گزارش که به رؤیت این خبرگزاری رسیده، آژانس تایید کرده که مراحل نصب دومین زنجیره از سانتریفیوژهای IR-2m رو به پایان بوده و مقدمات نصب سومین زنجیره آن آغاز شده است.

همزمان کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در آژانس روز سه‌شنبه در توییتی نوشت، «دو زنجیره ۳۴۸ تایی از سانتریفیوژهای IR-2m با ظرفیت تقریبا چهار برابر نوع IR-1 با موفقیت در نطنز نصب شده و در حال کار با گاز UF6 هستند.»

آقای غریب آبادی در ادامه این پیام توییتری خود همچنین، ضمن اعلام این که نصب سانتریفیوژهای نسل ششم (IR6) در تاسیسات فردو نیز آغاز شده است، گفت تعداد بیشتری از سانتریفیوژهای جدید برای نصب در راه است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اواسط آذر ماه به کشورهای عضو این نهاد بین‌المللی اطلاع داده بود که ایران قصد دارد سه زنجیره دیگر از سانتریفیوژهای پیشرفته نسل جدید خود را در تاسیسات زیرزمینی نطنز نصب کند.

ایران طبق برجام تنها به استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول برای غنی‌سازی محدود در سطح حداکثر تا ۳.۶۷ درصد مجاز است، اما در واکنش به خروج آمریکا از آن توافق گفته است محدودیت‌هایش را رعایت نخواهد کرد.

این اقدامات ایران برای عبور بیشتر از تعهدات هسته‌ای خود در حالی است که جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده خواستار گفت‌وگو درباره توافق وین و همچنین دیگر مسائل مورد اختلاف بین دو طرف شده است.

ایران بازگشت به تعهداتش را مشروط به بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها کرده است. اما دولت بایدن می‌گوید برای این کار، ایران باید ابتدا از تمامی تعهدات و وظایف خود تحت برجام به طور کامل پیروی کند.