«بایدن درمورد ایران با متحدان خاورمیانه‌ای خود مشورت کند»

کارشناسان سه اندیشکده در آمریکا، امارات متحده عربی و اسرائیل به‌طور مشترک به جو بایدن ۹ توصیه کردند

«شورای آتلانتیک»، «مرکز سیاست‌گذاری امارات» و «مؤسسه مطالعات امنیت ملی» در اسرائیل، درمورد خاورمیانه توصیه‌هایی به بایدن کردند- JIM WATSON / AFP

کارشناسان سه اندیشکده برجسته در ایالات متحده آمریکا، امارات متحده عربی و اسرائیل در توصیه‌هایی مشترک به جو بایدن، رییس جمهوری جدید آمریکا، از او خواستند که در رویارویی با جمهوری اسلامی ایران برای مهار برنامه هسته‌ای آن، با متحدان خاورمیانه‌ای خود از نزدیک مشورت کند.  

سه اندیشکده «شورای آتلانتیک» در واشینگتن، «مرکز سیاست‌گذاری امارات» در ابوظبی و «مؤسسه مطالعات امنیت ملی» در تل‌آویو، دوشنبه سیزدهم بهمن‌ماه، در یک پروژه مشترک سه‌جانبه، به جو بایدن برای حل مهم‌ترین مشکلات منطقه خاورمیانه، توصیه‌هایی ارائه کردند.

دومین مورد از ۹ توصیه‌ای که کارشناسان این اندیشکده‌های برجسته در ایالات متحده آمریکا، امارات متحده عربی و اسرائیل به بایدن کرده‌اند، به ایران مرتبط است.

آن‌ها از بایدن خواسته‌اند که در فرایند «تلاش برای محدود کردن اهداف جاه‌طلبانه هسته‌ای ایران و تجاوزگری‌های منطقه‌ای آن» با متحدان خاورمیانه‌ای خود از نزدیک مشورت کند.

در توضیح چگونگی این مشورت نزدیک آمده است: «ایالات متحده آمریکا باید با درس گرفتن از رویکردهای متناقض دولت‌های اوباما و ترامپ، یک کانال رسمی برای گفت‌وگوی چندجانبه با کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل ایجاد کند و شاید لازم باشد مصر و اردن را هم به آن بیفزاید.»

براساس توصیه کارشناسان این اندیشکده‌ها، هدف مشخص این گفت‌وگوهای چندجانبه، یافتن راه‌هایی برای «کاهش تهدیدهای ایران، شامل گسترش سلاح‌های هسته‌ای، دخالت خصمانه در منطقه و فراتر از آن، موشک‌های بالیستیک، عملیات سایبری و کارزارهای گسترش اطلاعات نادرست» خواهد بود. 

آن‌ها توصیه می‌کنند که بایدن «برنامه‌ریزی در راستای ایجاد منابع لازم نظامی، اطلاعاتی و امنیتی غیرنظامی در اسرائیل، امارات متحده عربی و بحرین» را به‌منظور رسیدگی مشترک به «تهدید‌های ایران و نیروهای نیابتی آن» آغاز کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اندیشکده‌ها درنهایت از رییس جمهوری آمریکا خواسته‌اند اگر می‌خواهد به برجام بازگردد، باید هم‌زمان در راستای «اطمینان از تعهد ایران به اصلاح نقاط برجسته اختلاف» نیز تلاش کند. 

مدیران و استراتژیست‌هایی این سه اندیشکده‌ در دیگر توصیه‌های خود نیز به موضوع‌هایی پرداخته‌اند که به قول خودشان «ارزش در اولویت قرار گرفتن» در دولت جدید آمریکا را دارند، از چگونگی مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ تا احیای تلاش‌ها برای صلح اسرائیل با فلسطینی‌ها.

این توصیه‌ها به‌طور خلاصه از این قرارند:

۱)‌ نوعی پاسخ منطقه‌ای به همه‌گیری کووید-۱۹ در خاورمیانه برای کنترل گسترش ویروس و توزیع واکسن ترتیب دهید.

۲)  در فرایند تلاش برای محدود کردن اهداف جاه‌طلبانه هسته‌ای ایران و تجاوزگری‌های منطقه‌ای آن کشور، با متحدان خاورمیانه‌ای خود از نزدیک مشورت کنید.

۳) اعلامیه‌ای ارائه دهید که نگرانی‌ها درمورد خروج ارتش آمریکا از خاورمیانه را کاهش دهد.

۴) همکاری اعراب و اسرائیل را ارتقا دهید تا دستیابی به صلح، امنیت و رفاه در خاورمیانه و فراتر از آن را تسهیل کند.

۵) ساختار تلاش‌ها برای صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان را تغییر دهید.

۶) مبارزه با تروریسم و تلاش‌های امنیتی غیرنظامی را با ناتو، اسرائیل و شرکای عرب هماهنگ کنید و آن را از طریق آموزش متحدان محلی برای مقابله با تهدیدهای افراط‌گرایان خشن مانند داعش، پیش ببرید.

۷) به فجایع انسانی ناشی از درگیری‌های مسلحانه در یمن، سوریه، لیبی و عراق رسیدگی کنید.

۸)از بازرگانان بزرگ و جامعه مدنی داخل اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای تقویت پیوندهای سیاسی استفاده کنید.

۹) برقراری ارتباط میان «مردم» ایالات متحده آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی که با اسرائیل روابط دیپلماتیک دارند را تشویق کنید.