«اگر دموکرات‌ها شاهد به جلسه استیضاح بیاورند، من هم اف‌بی‌آی را می‌آورم»

سناتور لیندزی گراهام هشدار داد که دموکرات‌ها با احضار شاهد «سر رسوایی‌های بیشتر را باز نکنند»

لیندزی گراهام، سناتور کارولینای جنوبی، بارها با احضار شاهد در دادگاه استیضاح ترامپ مخالفت کرده است- SAUL LOEB / AFP

سناتور لیندزی گراهام تهدید کرد که اگر دموکرات‌ها در تلاش برای احضار حتی یک شاهد به دادگاه دونالد ترامپ بربیایند، از پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) خواهد خواست در مورد فقدان تدابیر امنیتی در شورش‌های ماه گذشته در ساختمان کنگره شهادت دهد.

سناتور ایالت کارولینای جنوبی بارها با احضار شاهد در ارتباط با اتهام اقامه‌شده علیه رییس جمهوری پیشین مبنی‌ بر تهییج هوادارانش به شورش و حمله به  کنگره در روز ششم ژانویه، مخالفت کرده است. در جریان این واقعه پنج نفر کشته شدند. 

آقای گراهام عصر دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز به دموکرات‌ها هشدار داد که با احضار شاهد «سر رسوایی‌های بیشتر را باز نکنند». او گفت این امر جریان دادرسی را به جایی خواهد کشاند که برای آمریکا «بد» است. 

سناتور جمهوری‌خواه گفت: «به همکاران دموکراتم می‌گویم، جایی که مجلس نمایندگان شاهدی احضار نکرده است، اگر به احضار حتی یک شاهد رای بدهید، باید خود را برای یک دادگاه طولانی آماده کنید. اگر سر رسوایی‌های بیشتری را باز کنید، ما از اف‌بی‌آی خواهیم خواست وارد ماجرا شود و بگوید چگونه مردم از پیش این حمله را برنامه‌ریزی کرده بودند و چه وقایعی در مورد تدابیر امنیتی در کنگره رخ داد. اگر حتی یک شاهد احضار کنید، در جعبه پاندورا را باز کرده‌اید.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار است استیضاح آقای ترامپ روز هشتم فوریه آغاز شود. 

هفته گذشته، سناتور گراهام که در میان اعضای جمهوری‌خواه کنگره یکی از حامیان رییس جمهوری پیشین در دوره پس از انتخابات بود، گفت دموکرات‌ها دادگاه استیضاح را تبدیل به یک «سیرک» کرده‌اند. او این سخنان را پس از آن بیان کرد که وکیل مدافع «جادوگر کیو انان» (مردی که با شنل پوست در اعتراض‌های کنگره شرکت کرده بود) اعلام کرد موکلش مایل است در دادرسی استیضاح شهادت دهد. 

آقای گراهام در یک توییت نوشت: «مجلس نمایندگان رییس جمهوری را بدون وجود شاهد استیضاح کرده است. اگر باب احضار شاهد در سنا باز شود، شاهدان بسیاری در ارتباط با موارد مختلف احضار خواهند شد و دادگاه نه روزها، بلکه ماه‌ها ادامه خواهد یافت.» 

در حالی‌که رییس جمهوری پیشین منتظر آغاز دادگاهش در هفته آینده است، دموکرات‌ها گفته‌اند دست‌کم از ویدیوهایی استفاده خواهند کرد که خود شورشیان (از ماجرای حمله به کنگره) گرفته‌اند.  

در این میان، آقای ترامپ با ضرب‌الاجلی که روز چهارشنبه به‌سر می‌آید، همچنان درگیر سازماندهی تیم وکلایش برای واکنش به لایحه استیضاح است. درحالی‌که چند ساعتی بیشتر به سرآمدن این ضرب‌الاجل باقی نمانده است و پنج تن از وکلای تیم آقای ترامپ بی‌مقدمه از سمت‌هایشان کناره‌گیری کرده‌اند، رییس جمهوری پیشین اعلام کرد که دو وکیل جدید استخدام کرده است.

© The Independent