منافع اقتصادی اعطای تابعیت امارات به خارجی‌ها

اعطای شهروندی می‌تواند جمعیت متقاضیان سرمایه‌گذاری در کشور را افزایش دهد

طرز تفکر جدیدی که امارات سعی در القای آن دارد این است که هرچه بیشتر به این کشور خدمت کنید، می‌توانید آن را خانه خود بنامید - GIUSEPPE CACACE / AFP

 باتوجه‌به اعتبار بالای گذرنامه امارات متحده عربی در جهان و تصمیم این کشور مبنی‌بر اعطای تابعیت به افراد خارجی،  انتظار می‌رود افراد بسیاری نظیر سرمایه‌گذاران، پزشکان، متخصصان، مخترعان، دانشمندان، استعدادها، روشنفکران و هنرمندان جذب این کشور شوند.

آژانس خبری دولت امارات متحده عربی به تازگی اعلام کرد که این کشور اصلاحاتی را تصویب کرده است که به سرمایه‌گذاران، متخصصان، استعدادهای خاص و خانواده‌های آنها اجازه می‌دهد تابعیت و گذرنامه اماراتی را کسب کنند.

سی‌ان‌بی‌سی در این مورد می‌نویسد، این اقدام با هدف قدردانی از استعدادها و شایستگی‌های موجود در امارات متحده عربی و همچنین جذب ذهن‌های روشن‌تر به جامعه اماراتی صورت‌ گرفته است. دولت امارات معتقد است که قانون اخیر که به توسعه و شکوفایی کشور کمک می‌کند.

بااین‌وجود، خارجی‌ها نمی‌توانند درخواست تابعیت دهند. آنها باید توسط دولت یا مقامات امارات متحده عربی معرفی شوند و کابینه این کشور درباره آنها تصمیم بگیرد.

این اطلاعیه که در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس بی‌سابقه بوده ، نشان‌دهنده چگونگی هدف‌گذاری این کشور عربی برای حفظ استعدادهای عالی است. زیرا ویروس کرونا در سال گذشته ده‌ها هزار مهاجر را مجبور به ترک کشور کرده است. تقریباً ۹۰٪ از۱۰ میلیون نفری که ساکنان امارات متحده عربی هستند را اتباع خارجی تشکیل می دهند.

توفیق رحیم، عضو ارشد دبی در برنامه امنیت بین‌المللی در اتاق فکر آمریکای جدید، می‌گوید، هنوز جزئیات سیاست جدید مشخص نشده، اگرچه در کوتاه‌مدت، این یک برنامه خوب و یک عامل بازگشت اقتصادی به شمار می رود.

اصلاحات جدید خارجی‌ پسند

در پی اصلاحات تاریخی و موفقیت‌های دیپلماتیک خارجی، این اقدام نیز یک گام بزرگ روبه‌جلو در سیاست داخلی محسوب می‌شود. در ماه اوت سال گذشته، امارات متحده عربی اولین کشور خلیج فارس بود که روابط خود با اسرائیل را عادی و پروازهای مستقیم به این کشور را آغاز کرد.

تا پیش‌ازاین، ساکنان خارجی امارات متحده عربی معمولاً دارای ویزای قابل تمدید مرتبط با کار خود بودند که باید هر سه سال تمدید می‌شد و این بدان معنی است که آنها انگیزه کمتری برای سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در کشور داشتند و از سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی مانند املاک که یک ستون مهم اقتصاد کشور است، منصرف می‌شوند.

کریم جیتا، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در سرکت «لانگ دین کاپیتال» که یک شرکت مدیریت دارایی در بازارهای نوظهور است، گفت: «مدل قبلی این‌طور بود که بیایید تاحدی‌که می‌توانید کشور ما را بسازید و بعد به خانه برگردید.»

اما طرز تفکر جدیدی که دولت سعی در القای آن دارد این است که هرچه بیشتر به این کشور خدمت کنید، می‌توانید آن را خانه خود بنامید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشوق‌های بیشتر برای سرمایه‌گذاری

دولت امارات متحده عربی در اواخر سال ۲۰۲۰ برنامه «ویزای طلایی» خود را گسترش داد که بر اساس آن به برخی از متخصصان و دارندگان مدرک اقامت ۱۰ ساله اعطا می‌کند. همچنین ویزاهای بازنشستگی پنج‌ساله برای افراد بالاتر از سطح درآمد مشخص معرفی شد. اخیراً، ویزای کارگری از راه دور که اجازه اقامت یک‌ساله را برای افرادی که در خارج از کشور مشغول به کار هستند فراهم می‌کند، نیز معرفی شد. البته آنها باید شرایط خاصی در میزان دستمزد دریافتی داشته باشند.

اما شهروندی می‌تواند جمعیت متقاضیان سرمایه‌گذاری در کشور را افزایش دهد. به‌عنوان‌مثال سرمایه‌گذاران متقاضی تابعیت ملزم به داشتن املاک در امارات هستند.
تصمیم برای اعطای تابعیت آخرین اقدام دولت امارات متحده عربی برای توسعه جامعه و تشویق به اقامت درازمدت توسط مهاجران است.

شای زمانیان، وکیل دارای مجوز از آمریکا که به خارجی‌های مستقر در امارات متحده عربی کمک می‌کند تا در ایالات متحده مستقر شوند، این امر را فرصتی بی‌سابقه برای خانواده‌هایی می‌داند که به دنبال اقامت دائم در یک بازار با ثبات هستند اما قبلاً نمی‌توانستند به طور نامحدود در امارات بمانند.

یکی از تأثیرات فوری این قانون بر اقتصاد امارات متحده عربی این خواهد بود که خانواده‌ها اکنون تصمیم می‌گیرند سرمایه‌گذاری بیشتری در مشاغل، املاک و مستغلات و سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت خود در امارات انجام دهند زیرا می‌دانند در نهایت مجبور به ترک آن نیستند.

در حال حاضر شهروندان امارات متحده عربی مزایای بسیار جذابی دریافت می‌کنند: درآمد بدون مالیات بالا. یارانه آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و سوخت؛ بسته‌های تشویقی برای خرید خانه و زمین؛ و از سن ۴۹ سالگی به بعد، حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند.

زمانیان می‌گوید، هنوز مشخص نیست که همه این مزایا به طور کامل به خارجی‌هایی که تابعیت دریافت می‌کنند نیز ارائه می‌شود یا خیر.

بیشتر از جهان