آیین‌نامه‌های اجرایی اعطای تابعیت امارات اصلاح شد

گروه‌های هدف این تصمیم سرمایه گذاران، صاحبان مشاغل تخصصی مانند پزشکان، متخصصان و دانشمندان، و استعدادهایی مانند مخترعان، روشنفکران، هنرمندان هستند

اعطای تابعیت امارات متحده عربی با هدف تقویت روند توسعه این کشور در همه زمینه‌ها صورت می‌گیرد، تصویر نمایشگاه دوبی اکسپو ۲۰۲۰- Karim SAHIB / AFP

شورای وزیران امارات متحده عربی به ریاست شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نائب رئیس و نخست وزیر این کشور، برخی مفاد مربوط به آیین‌نامه‌های اجرایی قانون فدرال درباره ملیت و گذرنامه را اصلاح کرد. این قوانین اجازه اعطای تابعیت اماراتی به سرمایه گذاران، متخصصان، استعدادها و خانواده‌های آنها را می‌دهد.

به گزارش امارات الیوم، هدف از اصلاحات قانون و مفاد آن، استفاده از امکانات موجود در کشور، جذب افراد موفق و نخبه و توانمندسازی آنها در ساختار اجتماعی امارات و تقویت انسجام و همزیستی جامعه است؛ به گونه‌ای که روند توسعه امارات متحده عربی را در همه زمینه‌ها تقویت کند.

گروه‌های هدف این تصمیم جدید سرمایه گذاران، صاحبان مشاغل تخصصی مانند پزشکان، متخصصان و دانشمندان، و استعدادهایی مانند مخترعان، روشنفکران، هنرمندان و افراد مستعد دیگر هستند. همچنین، قانون اعطای تابعیت به اعضای خانواده این گروه‌ها شامل همسران و فرزندان را به تصویب رسانده، در حالی که اصلاحیه جدید اجازه می‌دهد ملیت فعلی آنها حفظ شود.

شرایط اعطای تابعیت

این اصلاحات آیین‌نامه شرایطی را برای اعطای تابعیت هر دسته تعیین کرده است. در گروه سرمایه‌گذار، ملکیت در امارات متحده عربی لازم است. برای اعطای تابعیت به پزشکان و متخصصان نیز شرایطی از جمله داشتن تخصص در یک زمینه علمی منحصر به فرد یا زمینه‌های علمی مورد نیاز و دارای اهمیت برای کشور مدنظر است. همچنین افراد باید در انجام مطالعات و تحقیقات باارزش علمی در زمینه تخصص خود مشارکت داشته و تجربه عملی آنها بیش از 10 سال باشد. علاوه بر این، باید در یک سازمان معتبر در زمینه تخصص خود عضو باشند.

در گروه دانش‌پژوهان، برای کسب تابعیت شرایط مختلفی لازم است، از جمله اینکه در زمینه تخصص خود در دانشگاه یا مرکز تحقیقاتی یا در بخش خصوصی، به عنوان محقق فعال شناخته شوند. داشتن جوایز علمی معتبر، یا دریافت بودجه تحقیقاتی در طول ۱۰ سال گذشته و توصیه‌نامه از  موسسات علمی شناخته شده، به این شرایط کمک می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در رده افراد مستعد، اخذ تابعیت برای مخترعینی که یک یا چند حق ثبت اختراع مورد تایید هر نهاد بین‌المللی شناخته شده‌ را دارا هستند و اختراعاتشان ارزش افزوده برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد، امکان‌پذیر است.

در رده روشنفکران، هنرمندان و افراد با استعداد، لازم است که این افراد در زمینه‌های دارای اولویت برای کشور مانند فرهنگ و هنر پیشگام بوده و باید یک یا چند جایزه بین‌المللی در زمینه خود کسب کرده باشند. داشتن یک توصیه‌نامه از طرف سازمان‌های دولتی مربوطه در این زمینه ها هم به قبول پرونده کمک می‌کند.

بر اساس این تصمیم جدید، دولت امارات مجاز است که درصورت از دست دادن یک یا چند شرط، یا نقض تعهد فرد، ملیت شخص را سلب کند.

بیشتر از جهان