کرونا جشنواره فجر را تعطیل می‌کند؟

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از هنرمندان بابت رعایت نکردن معیارهای دوران کرونا انتقاد کردند

سی و نهمین جشنواره فیلم فجر- عکس از خبرگزاری میزان

معاون وزارت بهداشت از احتمال تعطیلی جشنواره فیلم فجر در صورت عدم رعایت مقررات بهداشتی مربوط به کرونا خبر داد.

علیرضا رئیسی گفت که اگر مشاهده شود در جشنواره فجر مقررات بهداشتی رعایت نشده‌اند از برگزاری جشنواره در هر مرحله‌ای که باشد، جلوگیری می‌شود.

وی در ادامه افزود که علی‌رغم تعهداتی که درباره برگزاری جشنواره فجر داده شده بود اما شاهد نقض مقررات بودیم که بسیار نگران‌کننده است.

به گفته او، با تغییراتی که در الگوی آمار کرونا در تهران رخ داده است، موج جدیدی از نگرانی رقم زده شده است و گفت که وضعیت آبی شهرها نباید منجر به عادی‌انگاری شود و همچنان مقررات باید اجرا شوند.

این گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت در پی انتشار ویدیو و عکس‌هایی صورت گرفت که طی دو روز گذشته از نحوه برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر در فضای مجازی پخش شده‌است. بسیاری از کاربران شبکه‌های شبکه‌های اجتماعی نسبت به عدم رعایت مقررات بهداشتی کرونا از سوی هنرمندان و ستاره‌های سینما و تلویزیون واکنش نشان دادند.

برخی از کاربران توییتر با انتقاد به نحوه برگزاری جشنواره نوشتند که با توجه به عدم برگزاری جشنواره‌های فیلم و فستیوال‌ها در سایر کشورهای دنیا، چرا باید جشنواره فیلم فجر امسال در شرایط شیوع کرونا برگزار شود؟ آزاده مختاری دبیر اجتماعی خبرگزاری رکنا در توییتی با اعتراض به این مساله نوشت: «پروتکل‌های بهداشتی کرونایی، فقط ماسک زدن نیست. اصرار عجیب، خودخواهانه و خطرناک بر برگزاری جشنواره‌ای که از اول هم معلوم بود شاهد چنین صحنه‌هایی از آن خواهیم بود و نمی‌شود که پروتکل‌های بهداشتی در آن اجرا شود. هنرمندانی که با جان مردم بازی می‌کنند!»

الهام نداف روزنامه‌نگار نیز در توییتی با انتقاد از سیاست دوگانه در خصوص محدودیت‌های کرونا نوشت: «جشنواره فیلم فجر هم کرونا را شکست داد اما خیابان‌های ساعت ۹ شب به بعد، هنوز ناقل‌اند.»

انتقاد خانم نداف به محدودیت‌های عبور و مرور در خیابان‌های تهران است که هرگونه عبور و مروری را بعد از ساعت ده شب قدغن اعلام می‌کند و متخلفان جریمه می‌شوند. بسیاری از شهروندان در روزهای گذشته نسبت به این موضوع که سبب هجوم مردم در ساعات‌های نزدیک به ۹ شب به خیابان‌های تهران شده و ترافیک ایجاد کرده است، اعتراض کرده‌اند. بسیاری از شهروندانی که در شب‌های گذشته در تهران جریمه شده بودند، در ترافیک ساعت‌های منتهی به ۹ شب و آغاز محدودیت‌ها گیر افتاده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوازدهم بهمن ماه استاندار تهران اعلام کرد در طرح محدودیت‌های شبانه تاکنون بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جریمه شده‌اند.

پیش‌تر برگزاری مراسم تشییع برخی درگذشتگان نیز خبرساز شد. از آن جمله تصاویر تجمع برای خاکسپاری مصباح یزدی در شهر قم که انتقادبرانگیز شد.

بسیاری از کاربران در توییتر با انتشار عکس‌هایی از این مراسم به اظهارات مقام‌های وزارت بهداشت و تبلیغات صداوسیما درباره محدودیت‌های مربوط به کرونا و جریمه شدن مردم اشاره کرده بودند و دوگانگی در سیاست‌های مقام‌های دولتی را مورد انتقاد قرار داده بودند.

در مهرماه نیز ازدحام مردم برای مراسم تشییع پنج نفر از اعضای نیروی سپاه قدس در مازندران مورد انتقاد قرار گرفت. این مراسم با تبلیغات و حمایت رسانه‌های سپاه پاسداران از جمله خبرگزاری تسنیم سپاه پاسداران برگزار شد.

امسال به دلیل کرونا مراسم ۲۲ بهمن نیز به صورت مجازی و متفاوت برگزار می‌شود. چرا که گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت در ایران از احتمال هجوم موج چهارم کرونا در بهمن و اسفند ماه خبر می‌دهد و مقام‌های بهداشتی در کشور بارها در خصوص خطر عادی‌انگاری در مورد کرونا هشدار داده‌اند. دلیل عادی‌انگاری بهبود شرایط درگیری شهرها با کرونا عنوان می‌شود.

بیشتر از فرهنگ و هنر