اعضای مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی: خرید واکسن روسی «خطرآفرین» است

در مورد خرید واکسن کرونای «معتبر و مطمئن» بررسی بیشتری انجام شود

در نامه سازمان نظام پزشکی آمده،«واکسن مذکور توسط هیچ یک از منابع معتبر جهانی تایید نشده و اثربخشی و بی‌خطری آن نیز مورد تردید است»-Argentina's Presidency Press Office / AFP

سازمان نظام پزشکی ایران اعلام کرد که ۹۸ عضو مجمع عمومی این سازمان در نامه‌ای به حسن روحانی از رئیس‌جمهوری خواسته‌اند درمورد خرید واکسن کرونای «معتبر و مطمئن» بررسی بیشتری انجام شود. در این نامه خرید واکسن روسی، «غیر موجه و خطرآفرین» توصیف شده است.

این نامه در حالی منتشر شده که موضوع خرید واکسن «اسپوتنیک وی» از روسیه که به تایید سازمان بهداشت جهانی نرسیده، واکنش‌های بسیاری به همراه داشته است.

در بخشی از این نامه با اشاره به نبود اطلاعات شفاف در مورد این واکسن آمده است: « مدارک و دلایل تایید این واکسن در اختیار جامعه پزشکی قرار نگرفته است. بدیهی است که جامعه پزشکی پس از یک سال تلاش، چشم‌انتظار تدبیر و اقدامی عاجل برای واکسیناسیون سراسری با واکسنی معتبر است که روند علمی معمول را طی کرده باشد.» این نامه در ادامه توصیه می‌کند که به در نظر گرفته شدن جمیع شرایط نسبت به خرید بهترین واکسن‌های موجود در دنیا از شرکت‌های چندملیتی اقدام شود.

این در حالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ماه گذشته خرید واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی را ممنوع اعلام کرده و مدعی شده بود به این واکسن‌ها که به تایید سازمان بهداشت جهانی رسیده‌اند، «اعتماد» ندارد.

خامنه‌ای در حالی از بی‌اعتمادی به واکسن فایزر سخن می‌گوید که اغلب کشورهای منطقه با استفاده از این واکسن به سرعت در حال واکسیناسیون شهروندان خود هستند تا آنها در برابر بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ ایمن کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بین روسیه مدعی شده که واکسن اسپوتنیک که مراحل علمی و آزمایش بالینی را به طور کامل طی نکرده و از همین رو به تایید سازمان بهداشت جهانی نرسیده، در مقابله با کرونا موثر است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای نخستین بار در جریان سفر اخیر خود به مسکو از برنامه تهران برای خرید واکسن روسی پرده برداشت.

در بخش دیگری از نامه سازمان نظام پزشکی آمده است که «واکسن مذکور توسط هیچ یک از منابع معتبر جهانی تایید نشده و اثربخشی و بی‌خطری آن نیز مورد تردید قرار دارد.»

۹۸ نفر که این نامه را امضاء کرده‌اند تاکید دارند که «هرگونه تعلل، تاخیر و ملاحظه‌کاری و مسامحه در این زمینه غیر قابل قبول، نابخشودنی و تحمل‌ناپذیر» است.

پیش از این حسین کرمانپور، مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی نیز گفته بود ، «آنهایی که نمی‌خواهند واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی در کشور استفاده شود باید مسئولیت عواقب احتمالی آن را بپذیرند.»

در بخش دیگری از نامه سازمان نظام پزشکی توصیه شده خرید واکسن بر اساس « نگرش علمی انجام شود نه مسائل سیاسی.»

این درحالی است که سعید نمکی، وزیر بهداشت منتقدان واکسن روسی را به «خیانت» متهم کرده و ادعا می‌کند، «آنها منافع اقتصادی دارند.»

نمکی با دفاع از واکسن روسی مدعی شد که «برای نشان دادن اطمینان به واکسن روسی اول آن را به خانواده خودمان تزریق می‌کنیم».

سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت تحت نظر نمکی به طور اضطراری مجوز استفاده از واکسن اسپوتنیک وی‌ را صادر کرده است.