دو میلیارد دلار خوراک دام وارداتی گم شده است

خروج ۳۰ درصد از داروی کشور و فروش آن‌ها با ارز آزاد در کشوهای همسایه

قیمت بالای گوشت مرغ و گوشت قرمز سبب کاهش شدید مصرف گوشت در ایران شده است-AFP

محمد وحیدی، نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی از گم شدن نیمی از نهاده‌های دامی وارداتی به کشور خبر داد.

این نماینده مجلس در گفتگو با تسنیم گفت که «پنج و نیم میلیارد دلار به دولت سهمیه داده شد تا مشکل نهادهای دامی حل شود و دامداران مشکلی نداشته باشند اما بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور ۵۰ درصد نهاده‌های دامی گم شده است.»

نماینده بجنورد در این مصاحبه اعلام کرده است که ۳۰ درصد از داروی کشور نیز در کشورهای همسایه و به قیمت ارز آزاد فروخته می‌شود. او دلیل کمبود انسولین و دیگر داروها در بازار را همین صادرات معکوس یا قاچاق رسمی دارو دانست و دولت را به بی‌تدبیری در مدیریت متهم کرد.

گوشت و مرغ؛ کابوس قیمت‌ها   

در ماه‌های گذشته قیمت بالای گوشت مرغ و گوشت قرمز سبب کاهش شدید مصرف گوشت در ایران شده است. پیش‌تر مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی علت بالا بودن قیمت گوشت مرغ در بازار را ناشی از کمبود نهادهای دامی عنوان کرده بود.

در روز ۱۱ دی ماه نیروهای سپاه کربلای مازندران مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت خوراک دام و طیور شمال کشور را به اتهام اخلال در بازار نهاده‌ها و اقدامات مجرمانه دیگر دستگیر کردند.

خبرگزاری‌های داخلی دلیل دستگیری این فرد را وجود فساد در بازار نهاده‌های دامی، کمبود شدید دان و خوراک مرغ اعلام کردند. فرد دستگیر شده به‌عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت نهاده‌های طیور معرفی شده است در حالی که گفته می‌شود مدیر اصلی این شرکت در اسپانیا ساکن است.

باشگاه خبرنگاران در این مورد نوشت که این شرکت با نگهداری و دپوی نهاده‌ها در گمرک به دلایل واهی ازجمله عدم تخصیص ارز و بروکراسی اداری در ترخیص کالا بود تا از این طریق ضمن ایجاد کمبود تصنعی نهاده در بازار، ایجاد تنش در صنعت دام طیور و ضرر زیان به این بخش تولیدی، مصرف‌کنندگان نهایی در زنجیره تولید مرغ را مجبور به تأمین نهاده‌ها از طریق بازار غیررسمی کند.

همچنین، این شرکت متهم است که برای واردات ارز دولتی گرفته اما محصول وارداتی را در بازار آزاد به فروش رسانده است.