خودکشی به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره خانه

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر می‌کنید؛ با شماره‌ تلفن‌های اورژانس اجتماعی در ایران ۱۲۳، در افغانستان ۱۱۹ و در آمریکا و کانادا ۹۱۱ تماس بگیرید.

یک زن در مشهد به دلیل عدم امکان پرداخت اجاره‌بها و مقروض بودن خودکشی کرد - عکس از ایلنا

روز پنجشنبه ۹ بهمن، یک زن در مشهد به دلیل مشکلات اقتصادی و ناتوانی در پرداخت اجاره خانه و قرض‌های گذشته‌اش، خودکشی کرد.

به گزارش هرانا، بر اساس دست‌نوشته به‌جامانده از این زن که آتوسا نام دارد، وی عدم امکان پرداخت اجاره‌بها و مقروض بودن را علت اصلی خودکشی خود عنوان کرده است.

افزایش مشکلات اقتصادی و ناامیدی از بهبود شرایط زندگی در آینده باعث شده تا تعداد خودکشی‌های ناشی از فقر افزایش پیدا کند. در همین رابطه دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گزارش داد که ناامیدی نسبت به آینده یکی از مهم‌ترین عوامل فشار روانی بر مردم است. این موضوع در سال جاری بیش از همیشه نمود داشته است.

در فروردین امسال، ایلنا گزارش داد که جوانی ۳۳ ساله به دلیل فقر مالی و بیکاری خودکشی کرد. او متاهل و دارای دو فرزند بود.

هفدهم همان ماه، دختربچه ۱۲ ساله‌ای در روستای گاودل از توابع شهرستان هلیلان با حلق‌آویز کردن خود به‌وسیله طناب به زندگی‌اش پایان داد. این دختر که دانش‌آموز کلاس پنجم ابتدایی بوده قبل سال جدید از پدر و مادرش تقاضای خرید لباس نو برای عید را داشته که به علت عدم تمکن مالی خانواده نتوانسته درخواست دخترشان را اجابت کند.

در خردادماه سال جاری نیز، یک دختر نوجوان در سقز به دلیل مشکلات مالی خودکشی کرد. هم‌زمان، عمران روشنی مقدم، یکی از کارگران میدان نفتی هویزه، در اعتراض به دریافت نکردن ۵۰۰ هزار تومان مساعده، خود را در محوطه شرکت نفت حلق‌آویز کرد.

پس از آن، جانبازی در برابر بنیاد شهید کرمانشاه اقدام به خودسوزی کرد. او پس از انتقال به بیمارستان جان باخت. گفته می‌شود خودسوزی این جانباز به دلیل فقر و عدم دریافت تسهیلات موردنیاز خود از بنیاد شهید بوده است.

در مهرماه سال جاری نیز، مجید خورشیدی، معاون استاندار بوشهر اعلام کرد که یک نوجوان که به دلیل فقر و زندانی بودن پدرش ناچار به ترک تحصیل بوده، در نهایت براثر فشار اقتصادی و فقر خودکشی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمار افرادی که به دلیل فقر خودکشی می‌کنند بسیار بیش از این تعداد است و این چند مورد تنها نمونه‌ای از آنهاست.

مرتضی پدریان آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با ایمنا اظهار داشت: «هرچه میزان بحران و رکود اقتصادی در یک جامعه افزایش یابد میزان خودکشی هم در جامعه افزایش می‌یابد بدین معنا که بین رکود و بحران اقتصادی و افزایش خودکشی یک رابطه مستقیم وجود دارد.»

وی افزود دیگر دلیل خودکشی افراد این است که فرد احساس کند تلاش‌ها و فعالیت‌هایش بر اساس انتظارات او به نتیجه نمی‌رسد که نام این وضعیت ناامیدی است و برخلاف وضعیت امیدواری که در آن انتظارات فرد در رسیدن به یک هدف به نتیجه می‌رسد است.

در گزارشی که روزنامه اعتماد در روز اول بهمن منتشر کرد آمده است که آمار خودکشی از ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴.۲ درصد افزایش‌یافته است. این روزنامه به نقل از منابع خود در سازمان پزشکی قانونی نوشت که در هشت ماه نخست سال ۱۳۹۸، تعداد کل قربانیان خودکشی در کشور ۳۴۴۴ نفر بوده است، اما این آمار در مدت مشابه سال ۱۳۹۹ با ۴.۲ درصد افزایش به ۳۵۸۹ نفر افزایش‌یافته است.

 

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر می‌کنید؛ با شماره‌ تلفن‌های اورژانس اجتماعی در ایران ۱۲۳، در افغانستان ۱۱۹ و در آمریکا و کانادا ۹۱۱ تماس بگیرید.