مصونیت بالا در برابر کووید با تک دُز واکسن «جانسون اند جانسون»

«هیچ موردی از بستری در بیمارستان یا مرگ در میان داوطلبانی که این واکسن را دریافت کرده‌اند وجود نداشت»

جانسون اند جانسون اعلام کرده است که انتظار دارد بتواند یک میلیارد دُز از این واکسن را سالانه تولید کند - Scott Eisen/Getty Images/AFP

ارزیابی‌های اولیه نشان داده است که نواواکس تا ۸۹ درصد از ابتلا به کووید-۱۹ جلوگیری می‌کند.

بر اساس نتایج مرحله سوم آزمایش‌ها، واکسن تک دُز تولیدی شرکت «جانسون اند جانسون»، در برابر ویروس کرونا میزان بالایی مصونیت ایجاد می‌کند.

در مطالعه روی بیش از ۴۴ هزار داوطلب، این واکسن بیش از ۶۶ درصد در جلوگیری از ابتلا به موارد ملایم یا وخیم کووید-۱۹ موثر بوده است. این شرکت آمریکایی اعلام کرد: «هیچ موردی از بستری در بیمارستان یا مرگ در میان داوطلبانی که این واکسن را دریافت کرده‌اند وجود نداشت.»

نرخ تاثیر واکسن تولیدی «جانسون اند جانسون» از نرخ تاثیر واکسن‌های رقیب، یعنی واکسن‌های فایزر-بایون‌تک، مدرنا، و آکسفورد-آسترازنکا، کمتر است ولی تک دُز بودن آن باعث علاقه دولت‌ها به استفاده از آن می‌شود تا بتوانند جمعیت خود را هر چه زودتر واکسینه کنند؛ وقتی این بیماری در حال شیوع سریع در سراسر جهان است.

ماتهای مامن، رئیس تحقیقات جهانی و تولیدات واحد داروسازی شرکت «جانسون اند جانسون» گفت: «این یک واکسن تک دُز است که به راحتی می‌تواند تزریق شود و به طور کامل از افراد در برابر آنچه ما از آن هراس داریم، محافظت می‌کند تا کار بیماران به اورژانس یا بیمارستان کشیده نشود. این واکسن باعث تغییر ماهیت بیماری خواهد شد.»

بریتانیا ۳۰ میلیون دُز از این واکسن را پیش‌خرید کرده است و خبر واکسن جدید تک دُز بعد از آن منتشر شد که نواواکس اعلام کرد واکسن دو دُزی آن‌ها، ۸۹ درصد موثر است.

جانسون اند جانسون که بزرگترین شرکت محصولات بهداشتی دنیا است، آزمایش‌ واکسن‌های خود را به عنوان بخشی از آزمایشی گسترده در چند کشور انجام داد که نتایج آزمایش‌ها در آن‌ها کمی با هم متفاوت بود. در حالی که نرخ تاثیر این واکسن در آفریقای جنوبی ۵۷ درصد است اما در آمریکای لاتین با ۶۲ درصد کمی بیشتر بوده و در ایالات متحده با ۷۲ درصد به بیشترین نرخ رسیده است. این بدان معنی است که این واکسن می‌تواند تا حدی علیه نوع جدید کووید-۱۹ که ۵۰۱ وی۲ نام گرفته و اولین بار در آفریقای جنوبی ظاهر شده است، مصونیت ایجاد کند؛ در حالی که نواواکس تنها چند ساعت قبل از اعلام این خبر، با انتشار نتایج آزمایش‌های خود اظهار داشت که واکسن این شرکت به اندازه کافی در برابر گونه جدید که سرعت سرایت بالاتری دارد، موثر نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در موردی که این شرکت آن را آزمایشی کوچک در آفریقای جنوبی خوانده، نرخ تاثیر نواواکس به زیر ۵۰ درصد رسیده است که باعث شد تا اعلام کند برنامه‌هایی برای آزمایش واکسن‌هایی که اختصاصا برای مقابله با گونه جدید ۵۰۱ وی ۲ طراحی شده، ترتیب داده‌اند ولی در طرف دیگر، شرکت جانسون اند جانسون از چنین برنامه‌هایی خبر نداده است.

الکس گورسکی، مدیرعامل جانسون اند جانسون، این نتایج را «دستاوردی مهم» نامید و گفت که این شرکت بنا دارد برای دریافت مجوز استفاده اضطراری در اوایل ماه فوریه در ایالات متحده اقدام کند و اگر درخواست آن‌ها با موفقیت مواجه شود، بلافاصله به ارسال محموله‌های واکسن خواهد پرداخت.

جانسون اند جانسون اعلام کرده است که انتظار دارد بتواند یک میلیارد دُز از این واکسن را سالانه تولید کند که برای واکسینه کردن یک میلیارد نفر کافی است. واحد «عملیات برق‌آسای» ایالات متحده، پیش‌تر خبر داده بود که به زودی و تا ماه آوریل، میزان قابل توجهی از واکسن‌ها در ایالات متحده در دسترس خواهند بود.

آقای گورسکی روز جمعه گفت: «هدف ما از اول این بود که راه حل کارآمد و ساده‌ای را برای بیشترین افراد ممکن فراهم آوریم تا بتوانیم بیشترین تاثیر را برای کمک به کنترل این بیماری عالم‌گیر داشته باشیم.»

 آماری دیگر در این آزمایش‌ها نشان داد که واکسن مذکور در مقایسه با موارد «ملایم تا وخیم» در جلوگیری از ابتلای وخیم به کووید-۱۹ تا ۸۵ درصد موثر است. جانسون اند جانسون گفت که این واکسن در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ در اثر ابتلا، از ۲۸ روز بعد از دریافت واکسن «محافظت کامل» (۱۰۰ درصدی) ایجاد می‌کند و این مصونیت در میان افراد گروه‌های سنی مختلف، از جمله افراد بالای ۶۰ سال یکسان بوده است.

علاوه بر تک دُز بودن، عامل دیگری که باعث کاربردی بودن بیشتر واکسن جانسون اند جانسون می‌شود این است که نیازی به نگهداری در دمای خیلی سرد برای حمل‌ونقل و ذخیره کردن ندارد بلکه می‌توان آن را در دمای دو تا هشت درجه سانتیگراد تا سه ماه نگه داشت. این واکسن همچنین خیلی ارزان است و هر دُز آن حدود ۱۰ دلار هزینه دارد که بارقه امیدی برای ملل فقیرتر است که اکنون امکان تامین واکسن‌های گران موجود را ندارند.

پال استوفلز، دبیر ارشد پزشکی جانسون اند جانسون، با تعریف از این واکسن گفت: «سازمان جهانی بهداشت، واکسنی تک دُز را به عنوان بهترین گزینه برای مقابله با بیماری عالم‌گیر جاری معرفی کرده است چرا که دسترسی، توزیع و تزریق آن‌ها راحت‌تر است.»

دکتر آنتونی فاوچی، متخصص ارشد بیماری‌های مسری در ایالات متحده، روز جمعه گفت که سعی خواهد کرد «واکسنی ساخته شده از فناوری پیام‌رسان آر‌ان‌ای»، مانند واکسن فایزر یا مدرنا دریافت کند تا این که واکسن جانسون اند جانسون را بزند؛ ولی البته از مزایای این واکسن جدید هم صحبت کرد. او به سی‌ان‌ان گفت: «واکسنی که گران نباشد، تک دُز باشد و به نگهداری در هوای خیلی سرد نیازی نداشته باشد واقعا گزینه خوبی است.»

خبر واکسن جانسون اند جانسون در حالی منتشر شد که به خاطر کمبود واکسن کرونای ساخت آکسفورد-آسترازنکا، نزاعی بین اتحادیه اروپا و بریتانیا و شرکت داروسازی آسترازنکا در گرفته است. اتحادیه اروپا می‌خواهد دُزهایی که از کارخانه‌های مستقر در بریتانیا فرستاده می‌شوند، میزان «قابل توجهی» از کمبود آن‌ها را جبران کنند ولی این شرکت عظیم داروسازی می‌گوید که بر اساس قرارداد، به تامین میزان موردنیاز اتحادیه اروپا «به بهترین نحو ممکن» متعهد شده و اکنون هم در حال انجام آن است.

© The Independent

بیشتر از جهان