گونه جدید کرونا هم مسری‌تر است و هم مرگبار‌تر

تمهیدات فعلی قرنطینه، عاملی کلیدی در کاهش سرایت و مرگ حاصل از این بیماری است

«احتمالی جدی» وجود دارد که گونه جدید با خطر مرگ بیشتر در ارتباط باشد - ALAIN JOCARD / AFP

پژوهشگرانِ گونه جدید کووید-۱۹ که در حال شیوع در بریتانیا است، هشدار دادند نتایج پژوهش‌ در مورد این گونه جدید، نشان می‌دهد هم مسری‌تر و هم مرگبارتر است.

در مصاحبه‌ای مطبوعاتی با خبرنگاران در روز دوشنبه، پروفسور جان ادموندز از دانشکده بهداشت و داروهای گرمسیری لندن گفت نتایج این پژوهش «از نظر آماری قابل توجه» است و تاکید کرد باید این ویروس را جدی گرفت.

روز جمعه، بوریس جانسون در دفتر نخست‌وزیری، از نتایج چندین پژوهش خبر داد که آنها هم نشان می‌دادند گونه جدید که سال گذشته میلادی در جنوب شرقی لندن ظاهر شد، می‌تواند تا ۳۰ درصد نسبت به گونه‌های اولیه ویروس مرگبارتر باشد.

اما در آخر هفته گذشته دکتر ایون دویل، دبیر سازمان بهداشت همگانی انگلستان گفت هنوز «قطعا مشخص» نیست که گونه جدید مرگبارتر باشد.

 بعد از مصاحبه مطبوعاتی دفتر نخست‌وزیر، گزارشی از تهدید ویروس‌های تنفسی جدید و در حال ظهور، هشدار داد «احتمالی جدی» وجود دارد که گونه جدید با خطر مرگ ‌ومیر بیشتر در ارتباط باشد.

افزایش خطر مرگ ناشی از گونه جدید، هنوز به صورت کلی برای اکثر افرادی که به کووید مبتلا می‌شوند پایین است.

این یعنی اگر درگذشته از هزار نفری به کووید مبتلا می‌شدند، فقط ۱۰ نفر فوت می‌شدند، اکنون احتمالا سه یا چهار نفر بیشتر در اثر ابتلا به گونه جدید جان ببازند.

پروفسور ادموندز با توضیحِ اقدامات علمی و پژوهشی که در جریان است، گفت: «این نتایج از نظر آماری قابل توجه است. ما مجموعه داده‌های گسترده‌ای داشتیم. حدود ۸۵۰ هزار مورد، در این مطالعه بررسی شدند. در مورد مرگ‌ها نیز، حدود ۱۴۰۰ تا ۱۹۰۰ مورد بررسی شد که می‌توان گفت گروه نمونه تقریبا بزرگی است.»

او ادامه داد: «ما این کار را به هر طریقی که انجام دهیم، هر بار که به نتیجه تخمینی دست می‌یابیم، چیزی مشابه با ضریب خطری برابر با ۱.۳ است. بنابراین، یعنی ۳۰ درصد افزایش در مقایسه با ضریب خطری که در گذشته وجود داشت. گروه‌های دیگر هم با روش‌هایی متفاوت، از همین مجموعه اطلاعات استفاده کرده و به نتایجی مشابه دست یافته‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیتر هوربی، استاد بیماری‌های مسری در حال ظهور در دانشگاه آکسفورد و دبیر گروه مشاور تهدید ویروس‌های تنفسی جدید و در حال ظهور، گفت تغییرات موجود در گونه جدید ممکن است بتواند توضیح دهد چگونه این گونه توانسته است به این آسانی در بین مردم سرایت پیدا کند و چرا منجر به موارد وخیم‌تر ابتلا در برخی از بیماران می‌شود.

او گفت: «آنچه ما از نظر ساختاری و از اطلاعات بررسی شده در آزمایشگاه می‌فهمیم این است که تغییر ویروس، منجر به آن شده است که بتواند خیلی راحتر با سلول‌های انسان ترکیب و منجر به ابتلا شود.»

او ادامه داد: «این محتمل‌ترین دلیل زیست‌شناسی است که می‌توانیم از مشاهده افزایش میزان سرایت و احتمالا افزایش میزان وخامت ابتلا به گونه جدید داشته باشیم.»

پروفسور ادموندز اضافه کرد افزایش میزان سرایت و خطر مرگ ناشی از ابتلا به گونه جدید ویروس، «تغییری جدی در جهت وخامت بیشتر اوضاع است.»

او گفت نتیجه پژوهش کامل درباره گونه جدید، طی روزهای آینده، جهت انتشار به نشریه‌ای علمی فرستاده خواهد شد.

گراهام مدلی، استاد رشته الگوبرداری از بیماری‌های مسری در دانشکده بهداشت و داروهای گرمسیری لندن گفت علی‌رغم عدم قطعیت داده‌های موجود، مشخص است که گونه جدید گونه‌ای خوش‌خیم‌تر نیست.

او توضیح داد: «یکی از احتمالات این بود که گونه جدید باعث کاهش میزان مرگ شده و کمتر بدخیم باشد. ولی به نظرم می‌توانیم کاملا مطمئن باشیم که آن احتمال در این مورد صادق نیست.»

او ادامه داد: «چه افزایش قابل توجهی در میزان مرگ در اثر گونه جدید وجود داشته باشد یا خیر، شواهد فعلی خیلی مستحکم است؛ ولی هنوز ممکن است به خاطر داده‌های متفاوت یا تغییر در مجموعه اطلاعات گوناگون، اشتباه نیز باشند. با اینحال، آنچه می‌توان درباره آن مطمئن بود این است که گونه جدید، گونه‌ای خوش‌خیم‌تر نیست.»

علی‌رغم افزایش خطر از جانب گونه جدید، محققان گفته‌اند تمهیدات فعلی قرنطینه، عاملی کلیدی در کاهش سرایت و مرگ‌های حاصل از این بیماری است. به گفته آنها هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد واکسن‌ها و درمان‌های پزشکی موجود، نظیر دگزامتازون، در برابر گونه جدید موثر نیستند.

پیتر هوربی افزود: «اصل اساسی در کنترل گونه جدید هم دقیقا همانی است که درباره گونه‌های قدیمی‌تر داشتیم. هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد گونه جدید می‌تواند از راه‌های درمانی که بر این بیماری موثر بوده، یا اثر واکسن‌های فعلی فرار کند.»

او ادامه داد: «این گونه جدید تنها یادآور اهمیت این نکته است که باید تعداد موارد فعلی ابتلا را تا حد ممکن کاهش دهیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان