بلژیک برای دادن مجوز سفرهای استثنایی درداخل کشور سوگندنامه می‌خواهد

مسافر باید سوگند یاد کند که در فهرست موارد استثنایی است مثل کارکنان بخش فرهنگی

ایستگاه قطار بروکسل- NICOLAS MAETERLINCK / BELGA / AFP

دولت بلژیک از امروز مقرراتی وضع کرده است که بر اساس آن کسانی که قصد حرکت از نقطه‌ای به نقطه دیگر دارند، باید برای دریافت مجوز یک «سوگندنامه» را پر و امضا کنند.

به دستور دولت، این مقررات تا روز اول ماه مارس به قوت خود باقی خواهد بود.

مسافر باید سوگند یاد کند که در فهرست موارد استثنایی است که شامل ورزشکاران برجسته، «کارکنان بخش فرهنگی» و گزارشگرانی است که برای کار سفر می‌کنند.

اما احتمال دارد مقامات بلژیک در چارچوب ملاحظات انسانی، به افراد بیشتری اجازه سفر بدهند. سفر به «دلایل اجبار خانوادگی» در شرایط خاص، از جمله به‌هم پیوستن مجدد افراد خانواده، نگهداری مشترک از کودکان، یا رفتن به جشن عروسی یا عزای یکی از بستگان نزدیک قابل قبول است؛ مشروط به آن که مدرک موجه رابطه بلندمدت و باثبات با فرد نزدیک خانواده ارائه شود.»

افرادی که قصد دارند با شریک زندگی‌شان که با آن ها زیر یک سقف زندگی نمی‌کنند، دیدار کنند، نیز باید «مدرک موجه رابطه بلند‌مدت و باثبات با آن فرد را ارائه دهند.» سفر برای «مراقبت از سالمند، کودک یا نوجوان، معلول و فرد آسیب‌پذیر» نیز مجاز است.

خروج از مرز برای افرادی که نزدیک مرزهای بلژیک اسکان دارند و چنان سفری، بخشی از فعالیت روزانه جایز و لازم آن‌هاست، منوط به ارائه مدرک، مجاز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقررات بلژیک، از جمله آزادی «سفر مرتبط با تحصیل» دانشجویان و دانش آموزان، در مقابل قوانینی که در این راستا در بریتانیا وضع شده است، آزادی عمل بیشتری به شهروندان آن کشور می‌دهد.

سفر برای تعمیر اتوموبیل نیز «در چارچوب ایمنی خودرو» مجاز است.

شهروندان بلژیک که پیش از ۲۷ ژانویه از مرز خارج شده‌اند، اجازه دارند به بلژیک بازگردند و به همین صورت به اتباع خارجی نیز که پیش از آن تاریخ وارد بلژیک شده‌اند، اجازه داده می‌شود به کشورهاشان بازگردند.

عبور از خاک بلژیک برای رسیدن به کشورهای همسایه، بر فرض فرانسه و هلند، مشروط به رعایت قوانین آن کشورها،  آزاد است. 

هم‌اکنون روند افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در بلژیک که از اکتبر ۲۰۲۰ آغاز شد، به سطح بسیار قابل‌توجهی رسیده است. تا کنون در حدود ۲۱ هزار نفر در آن کشور بر اثر عوارض ابتلا به ویروس کرونا درگذشته‌اند که با درنظر گرفتن نسبت جمعیت، همپای بریتانیاست.

© The Independent

بیشتر از جهان