تماس بلینکن با اشرف غنی؛ آغاز فصل جدیدی در رابطه آمریکا و افغانستان؟

وزیر خارجه آمریکا بر افغانستان مستقل، متحد و دموکراتیک تاکید کرده‌است

وزیر خارجه جدید آمریکا با رئیس جمهور افغانستان گفت‌وگوی تلفنی انجام داد و بر حفظ دستاوردهای افغانستان تاکید کرد- ارگ

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا، در گفتگوی تلفنی با اشرف غنی، رئيس جمهور افغانستان، به بررسی روند صلح و تحولات جدید در این کشور پرداختند.

در بیانه ارگ ریاست جمهوری آمده است:‌ «محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، امشب (پنج‌شنبه) با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه جدید ایالات متحده امریکا، صحبت تلفنی کرد. در این مکالمۀ تلفنی، هر دو جانب در مورد روابط میان دو کشور و تحولات اخیر در پروسه صلح افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.»

بر اساس بیانیه ارگ، «وزیر امور خارجه آمریکا، نگرانی عمیق خود را از افزایش خشونت‌ها و ترورهای هدفمند در افغانستان ابراز و آن را محکوم کرد. وی ضمن ستایش از قربانی‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان گفت که از برقراری صلح معنادار و پایدار که هدف اساسی و همه‌جانبه ما است، حمایت می‌کنیم و تلاش داریم که آتش‌بس دایمی برقرار گردد.»

در این تماس تلفنی که کاخ ریاست جمهوری آن را آغاز فصل جدید در رابطه بین دو کشور می‌داند، همچنان بر حفظ دستاوردها و دفاع از افغانستان مستقل، متحد و دموکراتیک تاکید شده ‌است. 

ارگ می‌گوید:‌ «آنتونی بلینکن بر حفظ و تقویت ارزش‌های حقوق بشری، حقوق زنان و سایر ارزش‌ها در افغانستان تاکید ورزید و گفت حکومت جدید ایالات متحده امریکا با حکومت افغانستان هماهنگی نزدیک و در خصوص صلح تماس خواهد داشت و به زودی رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا، طی تماس تلفنی با رئیس جمهور غنی صحبت خواهد کرد.»

برای کابل این پیام دلگرم کننده‌ است؛ چراکه رفتار دولت جدید آمریکا، تفاوتی فاحش با شیوه دولت دونالد ترامپ دارد که تمایلی به مشورت و همکاری با دولت افغانستان نداشت.

دولت ترامپ بدون جلب موافقت کابل، وارد گفتگوهای مستقیم با طالبان شد. در غیاب این دولت، با شورشیان افغان موافقت‌نامه‌ صلح امضا کرد که طی آن خروج نیروهای آمریکایی و قطع رابطه طالبان با تروریسم در نظر گرفته شد. آزادی اجباری بیش از پنج هزار زندانی طالبان از زندان‌های دولت افغانستان نیز با عدم جلب موافقت کابل انجام شد. به عبارت دیگر، کوچکترین اقدام آمریکا در افغانستان، بدون هماهنگی با دولت افغانستان یا متحدان ناتو صورت می‌گرفت.

پیش از آقای بلینکن نیز جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با همتای افغان خود صحبت و مشورت کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این‌رو، دولت اشرف غنی تماس‌های جدید مقام‌های آمریکایی را فصل تازه‌ای در روابط دو کشور می‌داند.

گرچه آقای بایدن زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان را که از دوران ترامپ در این سِمت است، در جایگاه خود ابقا کرده ‌است، اما تعهد داده است توافق‌نامه صلح طالبان را بازبینی کند.

پنتاگون و وزارت خزانه داریی آمریکا نیز گفته‌اند طالبان رابطه خود را با القاعده و تروریسم قطع نکرده است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، دیروز پنجشبه به خبرنگاران گفت:‌ «اگر طالبان به تعهدات خود عمل نکند یعنی تروریسم را کنار نگذارد و حملات خشونت‌بار علیه نیروهای امنیت ملی افغانستان را متوقف نکند، بعید است راهی به سوی مذاکره و راه‌حل نهایی وجود داشته باشد. البته ما همچنان به همین راه متعهد هستیم.»