نشانه‌های امیدوارکننده از پادتن درمانی کاملا موثر علیه کرونا

نتیجه آزمایش‌ها نشان می‌دهد مخلوط دو پادتن موجود در این دارو، میزان عفونت ویروس کرونا را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد

نتایج مقدماتی این آزمایش‌ها، با بررسی ۴۰۹ بیمار در ایالات متحده به‌دست آمده است - JUSTIN TALLIS / AFP

شرکت تولید داروی «ریجِنِران» می‌گوید یک داروی تجربی این شرکت که مورد آزمایش سیستم درمان عمومی بریتانیا قرار گرفته، علیه عوارض کووید-۱۹ صد در صد موفقیت آمیز بوده است.

این شرکت می‌گوید نتیجه آزمایش‌ها نشان می‌دهد مخلوط دو پادتن موجود در این دارو، میزان عفونت ویروس کرونا را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. هنوز نتیجه هیچ کدام از آزمایش‌های مذکور منتشر نشده و مورد بررسی دیگر دانشمندان قرار نگرفته است.

«ریجنران» می‌گوید این نتایج تنها از بررسی یک چهارم بیمارانی که در آزمایش‌ها شرکت کرده بودند، حاصل شده است. «مرحله تایید» این آزمایش‌ها تا بهار سال جاری تکمیل نخواهد شد، اما این شرکت آمریکایی اظهار امیدواری کرده است که این روش درمان «زنجیره عفونت را بشکند.»

نتایج مقدماتی این آزمایش‌ها، با بررسی ۴۰۹ بیمار در ایالات متحده به‌دست آمده است. این نتایج، ماه‌ها پس از افشای این خبر منتشر شد که این دارو روی «دست‌کم ۲۰۰۰» بیمار در ۱۷۴ بیمارستان بریتانیا نیز آزمایش شده است.

در ماه سپتامبر، پرفسور پیتر هوُربی، استاد دانشگاه آکسفورد که در روند آزمایش‌های «ریجنرون» در بریتانیا شرکت دارد گفت «هیچگونه نگرانی از ایمنی درباره این دارو وجود ندارد.»

جورج یانکوپولُس، رئیس و مقام ارشد علمی شرکت «ریجنران» می‌گوید داروی ابداعی این شرکت می‌تواند «با هدف قرار دادن کسانی که ویروس را فعالانه به اطرافیان خود سرایت می‌دهند» ابزار مفیدی برای مبارزه علیه کووید-۱۹ باشد.»

او افزود: «ترکیب پادتن‌های ریجنران-کوو ممکن است با دادن مصونیت منفعل (توضیح: مصونیت موقت حاصل از تزریق پادتن‌های افراد یا حیوانات دیگر) به کسانی که بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هستند، کمک کند. این در تضاد با واکسن‌های فعالی است که هفته‌ها طول می‌کشد که قابلیت مصونیت آنها در بدن فعال شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان امیدوارند بتوانند از این دارو برای درمان کسانی که به «حفاظت فوری نیازمندند» از جمله افرادی که با بیماران، تماس نزدیک داشته یا با آنها زندگی می‌کنند و آزمایش کرونای آنها مثبت بوده، استفاده کنند.

تاکنون بیش از ۲۰۰۰ نفر برای شرکت در برنامه آزمایشی ریجنران داوطلب شده‌اند. نتایج کنونی آزمایش بر اساس بررسی ۴۰۹ بیماری است که هرچند آزمایش کرونای آنها منفی بوده اما با بیمار مبتلا به کووید-۱۹ زندگی می‌کرده‌اند. 

در مقایسه با گروهی که به آنها دارونما داده شده بود، تنها نیمی از کسانی که داروی ریجنران را مصرف کرده بودند، عارضه‌ای نشان دادند. همچنین، دوره بیماری در مبتلایانی که به آنها ریجنران تجویز شده بود، کوتاه‌تر و تعداد ویروس در بدن آنها کمتر بوده است.

کارکرد ریجنران-کوو ناشی از تجویز یک یا دو دوز پادتن غلیظ است که بهترین نتیجه را در تست‌های آزمایشگاهی نشان داده است.

یک شرکت تولید داروی دیگر در آمریکا موسوم به «الی لیلی» می‌گوید درمان با ترکیب دو پادتن، خطر بستری‌شدن در بیمارستان یا مرگ را در افرادی که عوارض آنها به ‌تازگی تشخیص داده شده است، اشخاص مبتلا به بیماری‌های دیگر و سالمندانی که در معرض عوارض شدید هستند، تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد.

نتیجه‌گیری «الی لیلی» بر اساس مطالعه ۱۰۳۵ بیمار است که اخیرا به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. تنها دو درصد بیمارانی که این دارو را مصرف کرده بودند، در بیمارستان بستری شده یا جان باختند. این در حالی است که این میزان، در مورد بیمارانی که دارونما مصرف کرده بودند، هفت درصد بوده است.

هفته گذشته شرکت «الی لیلی» گفت در پژوهشی دیگر، ترکیب این دو پادتن از بروز عفونت در ساکنان و کارکنان یک خانه سالمندان جلوگیری کرده است. چهار مورد مرگ در این مرکز در میان افرادی بود که این دارو را مصرف نکرده بودند.

در حالی که پژوهش‌ها در این زمینه ادامه دارد، ادارات ناظر بر دارو در ایالات متحده، استفاده اضطراری از پادتن‌های ریجنران و الی لیلی را برای درمان بیماران مبتلا به کووید که عوارض ملایم‌تری نشان داده‌اند و به بستری شدن در بیمارستان نیازی ندارند، تایید کرده‌اند.

سال گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا پس از ابتلا به کووید-۱۹، با این دارو تحت درمان قرار گرفت.

این دارو همچنین برای جلوگیری از ابتلای افراد آسیب‌پذیر، تحت آزمایش قرار گرفته است. این نوع درمان، موسوم به «مصونیت منفعل» است، زیرا در عوض ترغیب بدن به تولید پادتن، پادتن مورد نیاز را به‌طور آماده وارد بدن می‌کند.

هم ریجنران و هم الی لیلی، با استناد به نتایج اخیر این آزمایش‌ها، برای استفاده گسترده‌، تقاضای مجوز کرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان