هند ماه‌نورد چاندریان-۲ را به ماه فرستاد

گام‌های استوار هند برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت فضایی

ARUN SANKAR / AFP

آژانس فضایی ایسرو ماه‌نورد چاندریان-۲ را در تلاشی موفقیت‌آمیز به فضا فرستاد تا عازم نیمه اسرارآمیز و پنهان ماه شود. در بزرگ‌ترین برنامه فضایی هند، این سفینه قرار است بر روی نیمه پنهان ماه فرود آید.

چاندریان که لغتی هندی به معنای «ماه سازه» است، قرار است در قطب جنوبی ماه فرود آمده و کاوشگری را برای اکتشاف ذخایر آبی سطح ماه که در سفر فضایی سابق به دور ماه دیده شده بودند، به روی سطح ماه بفرستد.

هند امیدوار است از طریق این ماموریت‌ها به یکی از ابرقدرت‌های فضایی تبدیل شده در حالی که هزینه آنها را نیز پایین نگاه دارد.

این اتفاق تنها یک هفته بعد از توقف تلاش اول توسط مهندسان هندی به خاطر«موانع فنی» صورت گرفت که بدان معنی بود که سفینه در آن زمان امکان پرواز نداشت.

رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که آن‌بار ماموریت به خاطر گزارش دانشمندان ایسرو از نشت گاز هلیوم هنگام پرکردن مخازن موتور سفینه متوقف شد. آژانس ایسرو البته هیچ‌‌گاه این گزارش‌ها را تایید یا تکذیب نکرد و به جای آن فقط گفت مشکل مورد نظر پیدا و برطرف شده است.

این سفینه فضایی حامل یک ماهواره، یک کاوشگر، و یک فرود آورنده است و برای ۱۴ روز به دور سطح ماه خواهد چرخید. سفر به ماه تا زمان فرود ۴۷ روز به طول خواهد انجامید و ماهنورد هندی در ماه سپتامبر بر سطح ماه خواهد نشست.

ماه‌نورد چاندریان-۱ هند در سال ۲۰۰۸ به دور ماه فرستاده شد و کمک به کشف آب در سطح ماه کرد.

هند برنامه دارد اولین سفینه حامل فضانوردان خویش را تا سال ۲۰۲۲ به فضا بفرستد.

© The Independent

بیشتر از جهان