رسانه‌های اصولگرا، محکومیت برادر جهانگیری، فساد نهادینه

رسانه‌های نزدیک به خامنه‌ای می‌گویند فساد در دولت روحانی نهادینه شده است

روزنامه وطن امروز با برگزیدن تیتر یک «ذغال»، به گفته‌های اخیر اسحاق جهانگیری اشاره و به صورت تلویحی از برادر اسحاق جهانگیری با ‌عنوان «ذغال» یاد کرده است- 

حکم قطعی محکومیت مهدی جهانگیری، برادر معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، به جرم فساد اقتصادی، واکنش اصولگرایان و نیز سایر منتقدان سرسخت دولت حسن روحانی را در پی داشته است؛ به خصوص که درست چند روز پیش از این، اسحاق جهانگیری که حالا برادرش با حکم قطعی برای جرایمی چون «قاچاق حرفه‌ای ارز» و «تحصیل مال نامشروع»، به پرداخت جریمه صدها هزار دلاری و میلیاردها تومانی محکوم شده است، گفته بود: «با تلاش سیاستگذاران و کمک مردم و بخش خصوصی، این دوره سخت زمستان در اقتصاد ایران می‌گذرد و روسیاهی به ذغال می‌ماند.».

روزنامه‌های اصولگرا و تندرو با استفاده از همین گفته‌های آقای جهانگیری، روسیاهی ذغال را مصادره به مطلوب کرده و به خود او نسبت داده‌اند. روزنامه وطن امروز با برگزیدن تیتر یک «ذغال»، به گفته‌های اخیر اسحاق جهانگیری اشاره و به صورت تلویحی از برادر اسحاق جهانگیری با ‌عنوان «ذغال» یاد کرده است.

وطن امروز با اشاره به صدور و ابلاغ حکم نهایی مهدی جهانگیری، نوشته که حکایت برادران جهانگیری در نقطه‌ای که فکرش را نمی‌کردند به همدیگر پیوند خورده است؛ درست در روزهایی که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور سعی دارد با حمله به منتقدان دولت و روسیاه خواندن آن‌ها، از عملکرد اقتصادی خود و دولت روحانی دفاع کند،  حالا بعد از سه سال بررسی و تشکیل پرونده، حکم برادرش، مهدی جهانگیری، خبرساز می‌شود. این روزنامه وابسته به سپاه پاسداران، در ادامه نوشته است که حالا برادراسحاق جهانگیری به‌عنوان «قاچاقچی حرفه‌ای» ارز معرفی شده و پس از حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور، رد پای برادر معاون اول روحانی نیز در لابه‌لای پرونده‌های اقتصادی پیدا شده است.

در مهرماه سال گذشته، سخنگوی قوه قضائیه ایران در نشست خبری اعلام کرد حسین فریدون، برادر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، به اتهام «دریافت رشوه»، به پنج سال حبس قطعی محکوم شده است.

رسانه‌نویسان جناح تندرو و حامی حاکمیت که در تلاش برای از صحنه خارج کردن اصلاح‌طلبان و میانه‌روها در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ هستند، از روز گذشته با انتشار خبر محکومیت برادر معاون رئیس‌جمهور، از نهادینه شدن فساد در کشور می‌نویسند و حسن روحانی و معاون اول او را «هم‌قصه» می‌دانند؛ فرصتی که در سه سال گذشته بی‌صبرانه چشم انتظارش بودند. این گروه اکنون می‌گویند که فساد اطرافیان روحانی، به مسئله‌ای در لایه‌های بالای دولت روحانی تبدیل شده است و مردم فساد را در دولت حسن روحانی نهادینه شده می‌پندارند.

روزنامه جوان نیز به‌ عنوان رسانه بدنه سپاه پاسداران، با تیتر «جرم: قاچاق حرفه‌ای ارز»، به موضوع برادر اسحاق جهانگیری و سایر عوامل وابسته به دولت حسن روحانی پرداخته و از محکوميت مهدی جهانگيری و پوری حسينی، رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی و احضار ولی‌االله سيف، رئیس سابق بانک مركزی، خبر داده است. این روزنامه، در گزارش خود چنین اشاره کرده است: «مهدی جهانگيری به جرم قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ بيش از ۶۰۷ هزار يورو و ۱۰۸ هزار دلار، به تحمل دو سال حبس و ضبط ارز قاچاق و جزای نقدی چهار برابر بهای ريالی ارز قاچاق يعنی چهار برابر ۲۷ ميليارد ريال، محکوم شده است. علاوه بر آن، به جرم تحصيل مال از طريق نامشروع به مبلغ حدود ۴۶ ميليارد تومان، به تحمل دو سال حبس ديگر و رد مال محکوم شده است.» این در حالی است که تنها سه روز پیش از این، عیسی شریفی، قائم‌مقام و معاون شهرداری تهران در دوران قالیباف، در پرونده فساد مرتبط با دو نهاد وابسته به سپاه پاسداران و قرارگاه خاتم‌الانبیا، «به ۲۰ سال حبس قطعی و رد مال به ارزش ۴۸۰ میلیارد تومان» محکوم شد و این روزنامه در گزارش خود اشاره‌ای به موضوع این پرونده نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه جوان در گزارش خود افزوده است که هنوز هم جامعه از پيامدهای ناگوار ارز چهار هزار و ۲۰۰ توماني كه نوعي رانت ۱۸ ميليارد دلاری ايجاد كرد، رهايی نيافته و پرونده مهدی جهانگيری، برادر معاون اول رئیس‌جمهور، تنها یک نمونه از سوءاستفاده‌های گسترده از توزيع رانتی دلار است. این روزنامه تندرو نیز همچون وطن امروز، شرایط برادران رئیس‌جمهور و معاون اول او را مشابه هم دانسته است که باید در زندان همدیگر را ملاقات کنند: «با احتساب دو سال حبس مهدی جهانگيری به جرم قاچاق حرفه‌ای ارز، با اين حساب برادر معاون اول رئیس‌جمهور هم به برادر رئیس‌جمهور در زندان می‌پیوندد.»

 روزنامه جوان همچنین به نقل از سخنگوی قوه قضاییه اشاره کرده که ۹ تن ديگر هم به جرم اخلال در نظام ارزی در مجموع به ۸۵ سال زندان محكوم شده‌اند. در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: «جالب این که قوه قضاییه در ارتباط با دستگاه‌هایی كه در اجرای قانون مقابله با قاچاق كالا و ارز كوتاهی كردند، ورود پيدا كرده و سازمان بازرسی در ارتباط با اجرای اين قانون، هشت دستگاه و وزارتخانه را شناسايی كرده است كه وظايف خود را انجام نداده‌اند و برخی مديران اين دستگاه‌ها هم تفهيم اتهام شده‌اند.»

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، نیز در گزارشی با عنوان: «روحانی،‌ جهانگیری و درد مشترک تخلف برادران»، به موضوع شباهت دو پرونده برادر حسن روحانی و اسحاق جهانگیری پرداخته و نوشته است: «اهمیت پرونده‌ای چون مهدی جهانگیری در آن است که تخلف نزدیکان و بستگان مقامات ارشد قوه مجریه کشور می‌تواند این حس را به افکارعمومی منتقل کند که فساد در کشور نهادینه‌ شده است و برخورد سیاسی روحانی و جهانگیری با چنین تحرکات مثبت عادلانه‌ در دستگاه قضا، این گزاره غلط را بیشتر اثبات می‌کند.»

مجلس و نمایندگان اصولگرای آن طی ماه‌های گذشته همواره دولت را به دلیل عملکرد ضعیف و ناکارآمدی در مدیریت شرایط سیاسی و اقتصادی کشور، مورد انتقاد و اهانت قرار داده‌اند.

در عین حال اما روزنامه‌های اصلاح‌طلب به‌گونه‌ای متفاوت با این مقوله برخورد کرده‌اند. روزنامه شرق با تیتر «‌پنجره‌های شکسته را تعمیر کنیم»، در سرمقاله خود خطاب به دولت حسن روحانی نوشته است که «مسائل و چالش‌های عمده‌ای در روزها و ماه‌های اخیر به وجود آمده‌اند که نیازمند اطلاع‌رسانی شفاف هر سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه است.» نویسنده این سرمقاله افزوده است: «لازم است سازوکاری برای پاسخگویی فراهم شود. کار اصلی سخنگوها، پاسخ‌گویی به مسائل مطرح شده است که فرسنگ‌ها با آن فاصله دارند.»