لحظه‌شماری تاجران اسرائیلی و اماراتی برای آغاز تجارت

صحبت از رساندن حجم تجارت دوجانبه سالانه به ۶.۵ میلیارد دلار، معادل پنج درصد میزان کلی تجارت اسرائیل و یک درصد تجارت امارات است

تصویر هوایی قبل از فرود آمدن هواپیمای فلای دوبی در فرودگاه بین‌المللی بن گوریون اسرائیل - AHMAD GHARABLI / AFP

اسرائیل و امارات متحده عربی با وجود تحریم‌هایی که حدود نیم قرن از سوی بیشتر کشورهای عربی بر دولت یهود اعمال شده بود، در حال افزایش روابط تجاری خود هستند.

به نوشته اکونومیست، تا کنون اقدامات خوبی در زمینه روابط تجاری دو کشور صورت گرفته اما فقط کالاها از طریق واسطه‌ها در کشورهای ثالث جابه‌جا شده است. این نوع تجارت برای محصولاتی با حاشیه سود بالا مانند فناوری، یا الماس منطقی است. تجارت برای بیشتر مشاغل دیگر بی‌معنی بود.

اما حالا دیگر شرایط تغییر کرده است. در تاریخ ۲۴ ژانویه اسرائیل سفارت خود را در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی افتتاح کرد؛ به عنوان بخشی از توافق ابراهیم که سپتامبر گذشته توافق صلحی با میانجیگری آمریکا امضا شد.

این اقدام نقطه عطفی است برای روسا و سرمایه گذاران اسرائیلی و اماراتی که مشتاق تجارت با همتایان خود هستند.

صحبت از رساندن حجم تجارت دوجانبه سالانه به ۶.۵ میلیارد دلار، معادل پنج درصد میزان کلی تجارت اسرائیل و یک درصد تجارت امارات و میلیاردها سرمایه گذاری دیگر است.

در شش ماه گذشته، شرکت مشاوره فراست و سولیوان، قراردادهایی را با مشتریان اسرائیلی و اماراتی خود که در بخش‌های مختلف، از صنایع خودروسازی گرفته تا مواد غذایی فعال هستند، منعقد کرده است. سبحاش جوشی، رئیس این شرکت می‌گوید انتظار دارد که با برگزاری اجلاس سران سرمایه‌گذاری امارات و اسرائیل در هفتم و هشتم فوریه در ابوظبی میزان تجارت افزایش یابد.

نشانه‌های علاقه مشترک تجاری فراوان است. دو اپراتور بندری، اسرائیل شیپیارد و دی‌پی ورلد در حال برنامه‌ریزی برای یک مناقصه مشترک بندر حیفای اسرائیل هستند که به تازگی خصوصی شده است. گروه برکت، بزرگترین واردکننده محصولات تازه در امارات متحده عربی، شروع به ارایه خدمات از اسرائیل به هتل‌های اماراتی و بازارهای خیابانی کرده است. كنت دكوستا، مدیر عامل باركت، آووكادوهای اسرائیلی را كه انتظار دارد سهم بازار میوه‌های گران‌قیمت اروپایی و كنیایی را در بازار بگیرند، تحسین می‌كند.

این فقط شروع است. پیش‌بینی می‌شود که کشاورزان اماراتی کیت کشاورزی، بذرها و دانش فنی (تولیدکننده همان آووکادوها) اسرائیل را خریداری کنند، به خصوص این که امارات متحده عربی سعی در کاهش وابستگی خود به غذاهای خارجی دارد. در حال حاضر ۸۰ درصد غذای این کشور از خارج وارد می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل به نوبه خود، به نفت و گاز امارات، پتروشیمی، مصالح ساختمانی و سایر کالاهای حجیم دسترسی پیدا خواهد کرد. مطالعه اخیر اتاق بازرگانی دبی و اسرائیل پتانسیل صادرات سیمان، سرامیک و فلزات اماراتی را شناسایی کرده است که اکنون اسرائیل با هزینه بالاتر از کشورهای دورتر وارد می‌کند.

سفر مستقیم بین دو کشور هم باعث رونق تجارت خواهد شد. قبل از آخرین قرنطینه کووید-۱۹ حدود ۲۵ پرواز در هفته، مسافران را بین تل آویو و دبی جابجا می‌کرد، اما این قبل از توافق هیچ کدام از اینها نبود. فقط در ماه دسامبر بیش از ۴۰ هزار اسرائیلی به دبی پرواز کردند. صاحبان گذرنامه اسرائیلی بالاخره می‌توانند به امارات متحده عربی بروند و در حوزه فناوری اسرائیل سرمایه‌گذاری کنند.

پس از دهه‌ها خصومت، برخی از اصطکاک‌ها میان شهروندان دو کشور اجتناب‌ناپذیر بوده است. نشانه‌هایی از گرم شدن روابط در دبی دیده می‌شود؛ به معنای واقعی کلمه، زبان عبری روی تابلوها و یهودیانی که با لباس مذهبی در خیابان دیده می‌شوند. امارات برای اسرائیلی‌هایی که مایل به اقامت در کشوری دیگر، و تجارت در کشوری بدون مالیات بر درآمد هستند، جذابیت دارد.

بیشتر از اقتصاد