سیل مهاجرت کاربران واتس‌اپ به تلگرام و سیگنال

این جابه‌جایی گسترده کاربران در واکنش به سیاست جدید حریم خصوصی واتس‌اپ انجام شد

در فاصله زمانی پنج تا ۱۲ ژانویه، سیگنال و تلگرام به ترتیب ۱۷.۸ میلیون و ۱۵.۷ میلیون بار دانلود شده‌اند - Lionel BONAVENTURE / AFP

بر اساس آخرین آمار، همزمان با افزایش محبوبیت برنامه‌های پیام‌رسان رقیب مانند سیگنال و تلگرام، میزان دانلود برنامه واتس‌اپ کاهشی ناگهانی داشته است.

در فاصله زمانی پنج تا ۱۲ ژانویه، نسبت به هفته پیش از آن، میزان دانلود این برنامه با دو میلیون کاهش به ۱۰.۶ میلیون رسیده است. بر اساس اطلاعات شرکت «تنسور تاور» که آمار اپلیشکین‌ها را تجزیه‌وتحلیل می‌‌کند، در همین مدت سیگنال و تلگرام به ترتیب ۱۷.۸ میلیون و ۱۵.۷ میلیون بار دانلود شده‌اند.

کاهش تقاضا برای واتس‌اپ که متعلق به فیس‌بوک است، به دنبال نارضایتی گسترده از نحوه برخورد این شرکت با داده‌های کاربران رخ داده است. واتس‌اپ با ارسال پیامی برای حدود دو میلیارد کاربر خود، از آن‌ها خواسته است قبل از هشتم فوریه، سیاست جدید حفظ حریم خصوصی آن را بپذیرند وگرنه دسترسی به برنامه را از دست خواهند داد.

غیر از کاربران ساکن بریتانیا و اروپا، بقیه کاربران واتس‌اپ باید اجازه دهند تا واتس‌اپ اطلاعات آن‌ها مانند شماره تلفن، آدرس آی‌پی و اطلاعات مرورگرشان را با فیس‌بوک به اشتراک بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهاجرت کاربران از واتس‌اپ این شرکت را به وحشت انداخته است. این شرکت در هفته جاری با انتشار آگهی‌های تمام صفحه در روزنامه‌های هند از کاربران خواسته است که آن را ترک نکنند. در این پیام که در صفحه اول دو روزنامه «ایندین اکسپرس» و «هندو» و همچنین هشت روزنامه دیگر منتشر شده، آمده است: «واتس‌اپ به حریم خصوصی شما احترام می‌گذارد و از آن محافظت می‌کند. نه واتس‌اپ می‌تواند پیام‌های خصوصی شما را ببیند یا تماس‌های شما را شنود کند و نه فیس‌بوک. هر پیام خصوصی، عکس، فیلم، پیام صوتی و سندی که برای دوستان، خانواده و همکاران خود در یک چت خصوصی یا گروهی ارسال می‌کنید، رمزگذاری می‌شود و بین شما محفوظ می‌ماند.»

تعداد قابل‌توجهی از کاربران محافظه‌کار نیز پس از پیوستن فیس‌بوک به سایر رسانه‌های اجتماعی که حساب دونالد ترامپ و برخی از هواداران او را مسدود کردند، فیس‌بوک را تحریم کرده‌اند.

هجوم گسترده کاربران جدید به تلگرام، بنیانگذار این برنامه را بر آن داشت تا آن را «بزرگترین مهاجرت دیجیتال در تاریخ بشر» توصیف کند.

© The Independent

بیشتر از جهان