توقیف اینستاگرام، فقر و بیکاری برای یک میلیون ایرانی

۱۱۵هزار صفحه اینستاگرام درآمد خانوارهای ایرانی را تامین می‌کنند

۲۸.۸ درصد از صفحات اینستاگرام در ایران مربوط به فروشگاه‌ها و کسب و کارهاست- ISNA / AFP

سخنگوی دولت ایران می‌گوید در صورت فیلتر شدن اینستاگرام، حدود یک میلیون ایرانی فقیر و بیکار می‌شوند.

علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت با اشاره به طرح شکایت از آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نوشت که این فقط یک اتفاق ساده اداری یا قضایی نیست. به گفته آقای ربیعی، اینستاگرام محل کسب‌وکار گروه بزرگی از مردم شده است و تصمیم به تعطیلی‌اش جنبه‌های زیان‌بار اقتصادی کلان خواهد داشت.

سخنگوی دولت حسن روحانی در یادداشتی در روزنامه ایران با تاکید بر این که فضای مجازی در آینده هم بخش اعظمی از اقتصاد جوامع را تشکیل خواهد داد نوشت که بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۴۰۰ هزار صفحه اینستاگرام ایرانیان دارای بیش از پنج هزار دنبال‌کننده‌اند؛ که در این میان ۲۸.۸ درصد از آن‌ها صفحات مربوط به فروشگاه‌ها و کسب و کارهاست.

علی ربیعی در ادامه نوشت: «براساس این آمار یعنی حداقل ۱۱۵هزار صفحه اینستاگرام وجود دارد که درآمد خانوارهایی را تأمین می‌کند.» او در ادامه توضیح داد که «این امر بدین معناست که حتی اگر هر صفحه درآمد دو نفر یا دو خانواده را تأمین کند؛ یعنی ۲۳۰ هزار خانواده یعنی چیزی حدود ۹۵۰ هزار نفر ایرانی، در اوضاع بیکاری ناشی از کمبود رشد و تحریم، امرار معاش خود را وابسته به این شبکه اجتماعی هستند.»

به گفته دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری، «با توجه به مطالعات تخصصی در وزارت کار، هرگونه محدودسازی و یا تعطیلی اینستاگرام، کوچ دادن حدود یک میلیون ایرانی به سمت بیکاری و فقر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی ربیعی در این یادداشت با حمایت از سیاست‌های آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفت: «مواضع، تصمیمات و اقدامات محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات مبتنی بر یک درک و سیاستگذاری صحیح از سوی دولت و رئیس‌جمهوری بوده است.»

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری ایران که هفته گذشته برای پاسخ به اتهاماتی علیه خودش به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده بود، پس از پاسخگویی به پرسش‌های بازپرس با قرار التزام آزاد شد.

رضا ایازی مشاور حقوقی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در یادداشتی در روزنامه ایران در این خصوص نوشت، احضار وزیر ارتباطات به دادگاه رسانه خلاف قوانین است. او در ادامه اضافه کرده بود که عملکرد یک وزیر نمی‌تواند مجرمانه باشد به دلیل این که فعالیت‌هایی که یک وزیر انجام می‌دهد در چارچوب قوانین و مقررات است. رضا ایازی همچنین در این یادداشت به کسب و کارهای مردم در فضای مجازی اشاره کرد و نوشت: «در شبکه اجتماعی اینستاگرام کسب و کارهای زیادی بنا شده است و از این محل بسیاری از مردم به خصوص در فضای کنونی با توجه به شیوع بیماری کرونا در حال ارتزاق هستند؛ فیلتر کردن آن باعث می‌شود تمام این کسب و کارها تعطیل شوند و عده زیادی از ارتزاق آن هم در شرایط کنونی با مشکل مواجه شوند.»

مشاور حقوقی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اتهامات مطرح شده علیه آذری جهرمی را «استنکاف از حکم قضایی درخصوص فیلترینگ اینستاگرام، محدود نکردن پهنای باند اینترنت بین‌الملل و پیام‌رسان‌های خارجی و انتقاد از صداوسیما» عنوان کرد.

طبق توضیح مشاور حقوقی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، آقای آذری جهرمی براساس احکامی که در قانون برنامه ششم توسعه و دستور ابلاغی رئیس جمهوری و شورای عالی فضای مجازی عمل کرده‌است و نه خلاف آن.