فشار سازمان جهانی بهداشت، رو آوردن چین به نظریه‌های توطئه

چین در تلاش برای رفع سرزنش از خود و احیای نظریه توطئه، ویروس کرونا را «ویروس آمریکایی» خوانده است

چین که نخسیتن موارد ابتلا به ویروس کرونا در آن گزارش شد، در تلاش رفع سرزنش‌های دیگر کشورها برای سرپوش گذاشتن روی همه‌گیری در مراحل نخستین آن است- Hector RETAMAL / AFP

حزب کمونیست چین بر تلاش‌هایش برای تغییر روایات مرتبط با منشاء کووید-۱۹ افزود و اکنون رسانه‌های این کشور در گرماگرم فشارهایی که از طرف سازمان بهداشت جهانی بر پکن وارد می‌آید، تردیدهایی را که در مورد ماهیت واکسن‌های فایزر وجود دارد، برجسته کرده‌اند. 

به دنبال ادعای یک سخنگوی دولت چین مبنی بر این که کووید-۱۹ از یک آزمایشگاه ارتش آمریکا منشا گرفته است، اکنون رسانه‌های دولتی این کشور در یک رشته گزارش، ماهیت واکسن فایزر را مورد حمله قرار داده‌اند. 

در حالی که حزب کمونیست چین با تحقیقات سازمان بهداشت جهانی پیرامون منشاء ویروس و نیز ماهیت واکسن‌های تولیدی این کشور روبه‌روست، پکن بار دیگر نظریه توطئه را در مورد کووید-۱۹ مطرح کرده است. 

گلوبال تایمز، رسانه دولتی چین، ضمن اشاره به واکسن ساخت شرکت فایزر به نقل از کارشناسان بهداشتی گزارش داد که این واکسن با «عجله» تولید شده و برای سالمندان خطرناک است. 

هوا چونینگ، سخنگوی وزارت‌خارجه چین، روز ۱۸ ژانویه گفت ایالات متحده باید «فورت دِتریک» پایگاه نظامی تحقیقات پزشکی این کشور را در مریلند بگشاید تا در مورد منشاء ویروس کووید-۱۹ تحقیق کند.  

چین در تلاش برای رفع سرزنش از خود و احیای نظریه توطئه، ویروس کرونا را «ویروس آمریکایی» خوانده است. 

فنگ شیمین، گزارشگر امور علمی چین که اکنون در آمریکا مستقر است و به افشای درجات علمی جعلی در چین معروف است، می‌گوید پکن در تلاش دفع مسؤولیت از خود در برخوردش با همه‌گیری ویروس کروناست.  

آسوشیتد پرس به نقل از شیمین می‌گوید: «این راهبرد به دلیل گستردگی احساسات ضد آمریکایی در چین موفقیت‌آمیز است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تردید در مورد واکسن فایزر هنگامی در رسانه‌های چین برجسته شد که ۲۳ سالمند در نروژ پس از تزریق این واکسن جان سپردند. چین خواهان تحقیق در مورد واکسن فایزر شد و ایالات متحده را متهم کرد که در حالی که ماهیت واکسن‌های چینی را زیر سؤال می‌برد، مرگ سالمندان نروژی را دست کم می‌گیرد.  

یوان زِنگ، کارشناس رسانه‌ای چین در دانشگاه لیدز بریتانیا می‌گوید تاثیر این نظریه‌‌های توطئه حتی بر اقشار تحصیل‌کرده چین عمیق است و ترغیب این تردید‌ها «فوق‌العاده خطرناک» است. 

چین که نخسیتن موارد ابتلا به ویروس کرونا در آن گزارش شد، در تلاش رفع سرزنش‌های دیگر کشورها برای سرپوش گذاشتن روی همه‌گیری در مراحل نخستین آن است. اخیرا مقامات چین در صدد برآمده‌اند که که منشاء ویروس کرونا را در خارج از مرزهای چین عنوان کنند. 

چین همچنین واردات مواد غذایی یخ‌زده از چند کشور را به دلیل وجود ویروس روی بسته‌های آن‌ها ممنوع کرده است.    

تیم ده نفره کارشناسان سازمان بهداشت جهانی پس از تعویقی طولانی سرانجام به منظور مطالعه روی منشاء ویروس کرونا روز ۱۴ ژانویه وارد شهر ووهان شدند.  

حزب کمونیست چین تحقیقات سازمان بهداشت جهانی را یک خطر سیاسی تلقی می‌کند زیرا به گفته جیکوب والیس، کارشناس ارشد موسسه سیاست راهبردی استرالیا، تمرکز آن روی واکنش چین به همه‌گیری است. 

او می‌گوید حزب کمونیست چین قصد دارد «با پیش‌دستی در تغییر روایت این که مسؤولیت همه‌گیری کووید متوجه کیست، افکار عمومی داخلی و جهانی را منحرف کند».

گزارش های بیشتر از خبرگزاری ها 

© The Independent

بیشتر از جهان