عراقچی: فعلا هیچ علاقه‌ای به تماس مستقیم با آمریکا نداریم

به زعم معاون سیاسی وزیر خارجه ایران برجام بهترین قالب برای ادامه گفت‌وگوهاست

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران-ALEX HALADA / AFP

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران می‌گوید تهران فعلا هیچ علاقه‌ای به تماس مستقیم با واشنگتن ندارد برجام قالب صحیحی است که گفت‌وگوها باید در قالب آن انجام شود.

به گزارش ایرنا، عباس عراقچی در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا درباره انتقال قدرت در آمریکا گفت، ما موضع خاصی در برابر این انتقال قدرت بین دو دولت نداریم.

این مقام ارشد وزارت خارجه ایران اضافه کرد، ما فقط منتظریم ببینیم رئیس جمهوری جدید آمریکا چگونه می‌خواهد مواضع به گفته او «اشتباه» دونالد ترامپ را تصحیح کند.

وی مطالبه جمهوری اسلامی از دولت جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا را واقع‌گرایانه خواند و گفت ما می‌خواهیم آمریکا تحریم‌ها را بردارد و به توافق هسته‌ای بازگردد.

آقای عراقچی که خود از مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای ایران بود افزود، ما آماده انجام تمام تعهدات خود ذیل برجام هستیم، به شرطی که آمریکایی‌ها هم به تعهدات خود عمل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون وزیر خارجه ایران درباره برخی تلاش برای دخیل کردن مسائل غیر‌هسته‌ای در برجام گفت، هیچ برجام جدید و هیچ مذاکرات جدید در مورد برجام، وجود نخواهد داشت.

عباس عراقچی در ادامه تاکید کرده است که موشک‌های ایران تنها ابزار مطمئن برای دفاع از کشور هستند و در مورد این موضوع هیچگونه مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.

با روی کار آمدن دولت جو بایدن از اول بهمن ماه، که بسیاری از اعضای آن سابقه خدمت در دولت باراک اوباما را دارند، امیدها برای مذاکره ایران و آمریکا افزایش یافته است.

برجام در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ و در دوران ریاست جمهوری اوباما، که بایدن معاون او بود، حاصل شد. بایدن گفته است در صورت بازگشت تهران به تعهداتش به برجام باز می‌گردد.

آمریکا و متحدان آن در عین حال از فعالیت‌های جمهوری اسلامی در خاورمیانه و همچنین برنامه موشکی بالستیک ایران ابراز نگرانی کرده و خواهان گفت‌وگو درباره آن‌ها هستند.