عراقچی گمانه‌زنی‌ها درباره دیدار با نماینده بایدن در عمان را «قصه‌پردازی» خواند

عمان روابط خوبی با ایران دارد و در مواردی نقش میانجی را بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده ایفا کرده است

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران- ALEX HALADA / AFP

معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران سه‌شنبه شب برخی شایعات مطرح شده پیرامون سفر اخیر او به عمان و دیدار پنهانی با نماینده دولت آتی آمریکا را «قصه پردازی» کسانی دانست که درک درستی از شرایط کنونی ندارند.

عباس عراقچی در اظهاراتی گفت، پس از سفر دو روزه به کابل، روز دوشنبه ۲۴ آذر به منظور برگزاری هفتمین اجلاس کمیته مشورت‌های راهبردی ایران و عمان، یک سفر چهار ساعته به مسقط داشتم.

وی ضمن تشریح جزئیات برنامه‌ها و دیدارهای خود در عمان، آن را یک سفر فشرده و بسیار مفید توصیف کرد و گفت در بین کشورهای حوزه خلیج فارس روابط ایران با عمان همواره از ویژگی و اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

برخی سایت‌ها و شبکه‌های تلگرامی پیشتر در روز سه‌شنبه مدعی شدند که یکی از اهداف سفر عراقچی به عمان، دیدار با یکی از نمایندگان جو بایدن رییس جمهوری جدید ایالات متحده از حزب دموکرات، در آن کشور بوده است.

معاون وزیر خارجه ایران در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها گفت، قصه پردازانی که از ملاقات‌های خیالی صحبت می‌کنند، ظاهرا درک درستی از شرایط کنونی ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال پیروزی جو بایدن در انتخابات سیزدهم آبان آمریکا، امیدها برای گفت‌وگوی تهران و واشنگتن با هدف بازگشت به تعهدات خود در برجام، که در دولت باراک اوباما و معاون او جو بایدن حاصل شد، افزایش یافته است.

عمان روابط خوبی با ایران دارد و در مواردی نقش میانجی را بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده ایفا کرده است.

توافق هسته‌ای ۲۳ تیر ۱۳۹۴، که از آن با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام یاد می‌شود، پس از سال‌ها مذاکرات دیپلماتیک، و به ویژه پس از مذاکرات پنهانی ایران و آمریکا در عمان که بعدا رسانه‌ای شد، به وقوع پیوست.

به دنبال خروج آمریکا از برجام در دولت دونالد ترامپ، که آن را یک توافق معیوب می‌داند و خواستار یک توافق فراگیرتر با تهران است، و افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن، عمان آمادگی خود را برای میانجیگری اعلام کرد.

سفیر عمان در ایالات متحده در بهار ۱۳۹۸ در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری المانیتور گفته بود کشورش آمادگی دارد تا بار دیگر برای حل و فصل اختلاف به وجود آمده و رفع تنش‌های میان تهران و واشنگتن، نقش ایفا کند.