جایزه صد میلیون دلاری ایلان ماسک برای بهترین فناوری جداسازی کربن

جداسازی و ذخیره کربن، تلاشی است برای از میان بردن آلایندگی دی‌اکسید کربن از هوا که به منظور کمک به جلوگیری از تغییرات اقلیمی صورت می‌گیرد

ایلان ماسک، بنیان‌گذار تسلا- Britta Pedersen / POOL / AFP

ایلان ماسک، بنیان‌گذار تسلا، یک جایزه صد میلیون دلاری برای بهترین طرح فناوری جداسازی وذخیره دی‌اکسید کربن پیشنهاد داده است. آقای ماسک که در این ماه از جف بزوس، مدیرعامل آمازون،  پیشی گرفت و ثروتمندترین فرد جهان اعلام شد، در توییتر خود این امر را اعلام کرده و قول داده است که طی هفته آینده جزئیات بیشتری را در این باره مطرح خواهد کرد. 

او در توییت خود نوشته است: «من صد میلیون دلار جایزه برای بهترین طرح فناوری جداسازی و ذخیره کربن می‌دهم.»

جداسازی و ذخیره کربن، تلاشی است برای از میان بردن آلایندگی دی‌اکسید کربن از هوا که به منظور کمک به جلوگیری از تغییرات اقلیمی صورت می‌گیرد. دی‌اکسید کربن انتشار یافته از یک کارخانه یا پالایشگاه، در منبع خود جداسازی و سپس ذخیره می‌شود و تا از آن طریق تلاش شود که محصولات جانبی زیان‌بار حذف شوند. در پاسخ به توییت آقای ماسک، چندین نفر از دنبال‌کنندگان او در حساب کاربری توییتر او، یک راه حل پیشنهاد کردند: بیشتر درخت بکارید!

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش تک کرانچ، این جایزه با بنیاد Xprize مرتبط است که یک بنیاد غیرانتفاعی است و رقابت‌هایی را به منظور تشویق افراد به توسعه فناوری‌ها میزبانی می‌کند. جو بایدن، رئیس جمهوری جدید ایالات متحده، اهمیت و جایگاه مهمی برای طرح (مبارزه با) تغییرات اقلیمی خود قایل شده است و می‌گوید که قصد دارد ایالات متحده را تا سال ۲۰۵۰ در مسیر تاثیر کربن خنثی (میزان کربن تولیدی صفر) قرار دهد.

آقای ماسک که مدیر شرکت اسپیس ایکس است، اخیرا از ۴۲.۷  میلیون دنبال‌کننده خود پرسیده بود که او چگونه باید ثروت خود را که اینک بیش از ۲۰۱ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود خرج کند. او در توییت خود می‌نویسد: «از نظرات و بازخوردهای انتقادی همیشه با کمال میل استقبال می‌شود. همچنین، امکان‌ها و راه‌هایی برای خرج پول. که واقعا به مراتب سخت‌تر از آن است که به نظر می‌رسد.

این میلیاردر متولد آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۲ طرح تعهد بخشش را که بیل گیتس آغاز کرده بود، امضا کرد و قول داد که نیمی از ثروت خود را ببخشد. آقای ماسک به صورت علنی ۲۵۷ میلیون دلار به بنیاد ماسک اعطا کرده و گفته است که بخش بزرگی از ثروت او صرف تحقیقات فضایی و تحقق رویای بلندپروازانه او برای ایجاد «کلونی انسانی» در مریخ خواهد شد. او در ماه دسامبر در برنامه اکسل اشپرینگر آلمان گفت: «برای ساخت شهری در مریخ، منابع زیادی لازم است.» 

آقای ماسک گفت: «می‌خواهم بتوانم تا حد ممکن، در آن مشارکت داشته باشم.»

© The Independent

بیشتر از جهان