زنگنه از آمادگی بازار نفت برای بازگشت ایران خبر داد

«داغ صفر شدن صادرات نفت را به جگرشان گذاشتیم»

زنگنه در برابر خبرنگاران گفت با لغو تحریم‌ها، خود خریداران به سراغ ایران خواهند آمد- عکس از شانا

وزیر نفت جمهوری اسلامی در مراسم افتتاح بیست و پنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به هدف دونالد ترامپ از سیاست «فشار حداکثری» برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران گفت: «داغ صفر شدن صادرات را به جگرشان گذاشتیم.»

بیژن نامدار زنگنه مدعی شد علی‌رغم فشارهای تحریمی، ایران در صادرات فراورده‌ها نیز به بالاترین ارقام در طول تاریخ رسیده و فروش نفت نیز به شدت افزایش پیدا کرده است.

او همچنین درباره فروش نفت و برداشتن تحریم‌ها گفت که با توجه ‌به اینکه هنوز تحریم‌ها برداشته نشده، از اعلام برنامه‌های آتی خودداری می‌کند.

به گزارش ایرنا، زنگنه در ادامه اظهار داشت که نگران بازیابی بازارهای ازدست‌رفته نیست. زیرا خریداران ترجیح می‌دهند تنوع فروشنده داشته باشند و به یک کشور وابسته نشوند. ازاین‌رو با لغو تحریم‌ها، خود خریداران به سراغ ایران خواهند آمد.

در همین رابطه و در آذر سال جاری، وال‌استریت ژورنال گزارش داده که ایران در ماه‌های اخیر تحریم‌های ایالات متحده را دور زده و نفت بیشتری را به چین و سایر کشورها صادر کرده است.

وزیر نفت ایران در حالی از افزایش صادرات فراورده‌ها و نفت سخن می‌گوید که پیش‌تر و در مردادماه سال جاری، محمدباقر نوبخت، گفته بود «فقط ۶ درصد از درآمد نفتی مورد انتظار در سال ۹۹ محقق شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اندازه‌گیری میزان فروش نفت ایران باتوجه‌به ماهیت بیشتر پنهان آن دشوار است. چندین شرکت که تجارت جهانی نفت را رصد می‌کنند می‌گویند میزان حمل‌ونقل از ایران نسبت به سطح پایین اوایل سال جاری میلادی به حدود دوبرابر رسیده است، هرچند برآوردها بسیار متفاوت است.

در همین حال شرکت اس‌وی‌بی اینترنشنال مستقر در واشنگتن گفت که ایران ۵۸۵ هزار بشکه نفت خام در روز در ماه نوامبر صادر کرده است، درحالی‌که در اوایل سال جاری میلادی ۲۳۰ هزار بشکه صادر می‌کرد. پترولجستیکز هم شاهد افزایش صادرات از ۲۲۲ هزار بشکه به ۴۴۷ هزار بشکه در روز بوده است.

حدود یک سال پیش، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، گفته است که آمریکا برای آن که ایران اقتصاد بدون نفت را تجربه نکند، مسیرهایی را برای فروش نفت ایران باز گذاشته است. اگرچه او روشن نکرده است که آمریکا چگونه مسیر فروش نفت ایران را باز گذاشته است.

پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها در ۱۳ آبان ۱۳۹۷، ایران با افت شدید فروش نفت مواجه شد و حتی در مقطعی تنها توانست ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد. مقامات آمریکایی اذعان کرده‌اند که ایران در حال صادرات نفت است، اما می‌گویند تحریم‌ها هنوز نتایج وخیم بسیاری بر اقتصاد این کشور داشته است. از جمله این‌که ارزش ریال به شدت پایین آمده است.

بیشتر از اقتصاد