درخواست پاکستان از بایدن: با طالبان کنار بیایید

وزیر خارجه پاکستان از بایدن خواست به توافقنامه صلح با طالبان و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان متعهد باشد

جو بایدن سابقه طولانی کار با پاکستان دارد و پیچیدگی‌های روند صلح افغانستان را درک می‌کند. SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، می‌گوید امیدوار است روابط پاکستان با دولت جدید آمریکا، بیش از پیش گسترش پیدا کند. او از جو بایدن،‌ رئیس جمهور ایالات متحده، خواسته ‌است به روند صلح افغانستان و خروج نیروهای آمریکایی از این کشور متعهد بماند.

او به خبرگزاری الجزیره گفت: «دولت بایدن باید بداند فرصتی در افغانستان فراهم شده است که باید از آن استفاده کنند نه اینکه این فرصت را از دست بدهند.»

او افزود: «این روند را باید تقویت کرد چراکه بعد از مدت‌ها، اکنون ما در مسیر درستی در حال حرکت هستیم.»  

پاکستان از حامیان سرسخت طالبان است. این کشور در تشویق این گروه برای آمدن سر میز مذاکره، اجازه‌دادن به رهبران طالبان برای سفر به قطر از پاکستان، هماهنگی و مذاکره با طرف‌های مرتبط با مساله جنگ و صلح افغانستان، کوشش کرده ‌است.

گفت‌وگوهای مستقیم بین طالبان و آمریکا با هدف یافتن راه‌حلی سیاسی برای خروج از بن‌بست جنگ افغانستان، پس از دو سال سرانجام در ماه فوریه ۲۰۲۰ به توافقنامه صلح قطر منجر شد. براساس این توافق‌نامه، اکنون مذاکرات صلح بین‌الافغانی شروع شده و به مرحله دوم رسیده ‌است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، شمار سربازان امریکایی در افغانستان را به کمترین تعداد، در حدود ۲۵۰۰ نفر کاهش داد. امریکا متعهد شده بود که کل نیروها را تا ماه مه امسال از این کشور خارج کند. اما این تلاش‌های دیپلماتیک در حالی انجام می‌شود که خشونت طالبان به اوج رسیده است و امید مردم به اراده طالبان برای رسیدن به صلح واقعی، روز به روز کمتر می‌شود.

آقای قریشی می‌گوید: «ما نگران هستیم چون احساس می‌کنیم خشونت می‌تواند فضا را آلوده ‌کند.»

وزیر خارجه پاکستان که اخیرا میزبان رهبران طالبان و سیاستمداران افغان بوده ‌است، می‌گوید: «پاکستان خیلی کوشش کرده‌ است. ما واقعا تلاش کردیم که فضایی را برای زمینه‌سازی روند صلح فراهم کنیم. اما کسانی در این کشور هستند که از اقتصاد در شرایط جنگ، سود می‌برند. افرادی هم در خارج هستند که با دیدگاه ما برای رسیدن به یک افغانستان صلح‌آمیز، باثبات و مرفه موافق نیستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه پاکستان گفته ‌است همه برای پیشبرد روند صلح افغانستان مسئولیت دارند. با این حال، می‌دانیم که سرانجام مسئولیت اصلی بر عهده رهبران افغان است که صلح را به نتیجه مطلوب برسانند. افغانستان کشور آنها و آینده آنها است.

جو بایدن سیاست خود در خصوص روند صلح افغانستان را رسما اعلام نکرده ‌است. او اما پیشتر گفته بود که طرفدار حفظ تعدادی اندک از نیروهای آمریکایی در این کشور است تا همچنان مبارزه با تروریسم ادامه داشته باشد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آقای بایدن هم گفته است که توافقنامه صلح آمریکا با طالبان را بررسی می‌کند.

اما دموکرات‌ها که بار دیگر قدرت را در آمریکا به دست گرفته‌اند، با پاکستان و سیاست‌های این کشور در منطقه ناآشنا نیستند. چهار سال پیش که جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین بود بارها به افغانستان و پاکستان سفر کرد و مسایل مربوط به جنگ آمریکا در این کشور را زیر نظر داشت.

بایدن از وجود پنا‌هگاه‌های شورشیان طالبان در پاکستان باخبر است و پیچیدگی جنگ آمریکا در افغانستان را درک می‌کند. شاید به همین خاطر است که پیشتر گفته‌ بود وجود تعدادی از نیروهای آمریکایی در این کشور، برای تامین منافع امنیتی آمریکا، از اهمیت برخوردار است.

بیشتر از جهان