چه کسانی در مراسم تحلیف بایدن حضور خواهند داشت؟

جو بایدن روز چهارشنبه به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده سوگند یاد خواهد کرد

یک نقاش در حال کشیدن تصویری از جو بایدن و کامالا هریس- NARINDER NANU / AFP

جو بایدن روز چهارشنبه در مراسم تحلیف به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده سوگند یاد خواهد کرد، مراسمی که به عنوان «شروعی» تازه برای کشوری که بعد از انتخابات به درگیری کشیده شده، دچار بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ بوده و پایتخت آن از سوی هواداران ساکن فعلی کاخ سفید مورد حمله قرار گرفته، در نظر گرفته می‌شود. 

این روز همچنین اوج دستاوردهای آقای بایدن در طول فعالیت سیاسی خود خواهد بود که هم‌اکنون نیز از رهبران مذهبی و جوامع کشور خواسته در مراسم تحلیف او شرکت کنند. همین‌طور برای کامالا هریس که اولین معاون اول رئیس جمهور است که زن، سیاه‌پوست و اهل آسیای جنوبی است. 

کمیته برنامه‌ریزی مراسم تحلیف گفت روز چهارشنبه شاهد حضور افراد متنوع و جوان خواهیم بود و این مراسم «شروعی تازه برای سفر جدیدی برای کشور خواهد بود که باعث احیای روحیه آمریکا و متحد کردن آمریکاییان با یکدیگر خواهد شد.» 

در ادامه با تمام افرادی که در مراسم تحلیف شرکت خواهند کرد، در کنار سایر روسای جمهور سابق ایالات متحده، اعضای کنگره و چندین فرد مشهور دیگر آشنا خواهیم شد. 

سونیا سوتومایر

روز چهارشنبه کامالا هریس به دست سونیا سوتومایر، قاضی دیوان عالی سوگند یاد خواهد کرد که در سال ۲۰۰۹ از طرف رئیس جمهور باراک اوباما به این منصب برگزیده شد. 

به گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی، گفته می‌شود معاون اول رئیس جمهور منتخب قاضی سوتومایر را انتخاب کرده چرا که اولین قاضی خانم لاتین کشور است و هر دو این خانم‌ها سابقا به عنوان دادستان خدمت کرده‌اند، خانم هریس در کالیفرنیا و خانم سوتومایر در نیویورک و هر دو از «اولین‌ها» در منصب خود هستند. 

روز چهارشنبه خانم سوتومایر مراسم ادای سوگند خانم هریس را به عنوان نخستین معاون اول رئیس جمهور زن سیاه‌پوست و آسیای جنوبی‌تبار برگزار خواهد کرد که دومین بار است او چنین کاری را در مراسم تحلیف انجام می‌دهد چرا که در سال ۲۰۱۳ نیز مراسم ادای سوگند جو بایدن را برای دومین دوره او به عنوان معاون اول رئیس جمهور برای آقای اوباما برگزار کرد. 

رجینا شلتون

کامالا هریس از انجیل متعلق به رجینا شلتون برای ادای سوگند به عنوان معاون اول رئیس جمهور استفاده خواهد کرد. 

رجینا شلتون که به عنوان مادر دوم برای خانم هریس و خواهرش مایا بوده است، این کودکان را از زمان مدرسه می‌شناخته و یکشنبه‌ها وقتی مادر آن‌ها دور از خانه و مشغول کار به عنوان محقق سرطان بود، با آنان به کلیسا می‌رفته است. 

آن‌ها هم با کودکان خانم شلتون هم‌بازی بودند و خیلی با یکدیگر صمیمی شدند. خانم هریس و خواهرش به خانه خانم شلتون در برکلی کالیفرنیا به عنوان «خانه آمال» اشاره می‌کنند. 

خانم شلتون که در سال ۱۹۹۹ درگذشت، ظاهرا معاون اول رئیس جمهور منتخب را با انجیل آشنا کرده است و در چشم خانم هریس به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته زندگی او معرفی می‌شود. 

انجیلی که متعلق به خانم شلتون است از سوی خانم هریس هنگام ادای سوگند به عنوان سناتور ایالات متحده و دادستان کل ایالت کالیفرنیا نیز استفاده شده و روز چهارشنبه هم خانم هریس دوباره از انجیل خانم شلتون برای ادای سوگند به عنوان معاون اول رئیس جمهور بهره خواهد جست. 

خانم هریس یک بار درباره تاثیر این زن در زندگی خود نوشت: «در دفتر کار و در میدان مبارزه همیشه خانم شلتون را با خود دارم.» 

تورگود مارشال

خانم هریس با دو انجیل سوگند یاد خواهد کرد، یکی که متعلق به خانم رجینا شلتون است و دیگری متعلق به تورگود مارشال، رهبر فقید جنبش حقوق مدنی آمریکا و از قضات دیوان عالی، است. 

به گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی، او یک‌بار نوشت آقای مارشال از «بزرگ‌ترین قهرمانان» زندگی او است که طی جنبش حقوق مدنی به عنوان وکیل به کار خود ادامه داد. 

هر دوی آن‌ها به دانشکده حقوق دانشگاه هوارد رفتند که به طور سنتی دانشگاه سیاه‌پوستان تلقی می‌شد و خانم هریس درباره آن نوشت: «می‌خواستم سنگ بنای حرفه خود را درست بگذارم و با خود فکر کردم کجا برای این هدف از همه بهتر است به جز دانشگاه سابق تورگود مارشال؟» 

لئو اوداناوان

کشیش لئو اوداناوان مراسم دعا و نیایش تحلیف جو بایدن را روز چهارشنبه عهده‌دار است و پیش‌تر هم برگزاری مراسم ختم بو، پسر رئیس جمهور منتخب را در سال ۲۰۱۵ برعهده داشت است. 

خانواده آقای بایدن از دوستان قدیمی آقای اوداناوان هستند که سابقا نیز به عنوان رئیس دانشگاه جورج‌تاون در شهر واشینگتن دی‌سی خدمت کرده است. آقای بایدن در گذشته و هنگام معاونت اولی رئیس جمهور بارها از این دانشگاه دیدار کرده است. 

به گزارش نشریه واشینگتونین، آقای اوداناوان همچنین دونالد ترامپ را محکوم کرده است چرا که به نظرش او با پناهندگان «هیچ همدلی» ندارد. 

اندریا هال

این آتش‌نشان کارکشته برگزاری مراسم تعهد تابعیت را در روز تحلیف جو بایدن در چهارشنبه برعهده دارد که مصادف است با تقریبا هفت سال بعد از آن که او به عنوان اولین زن سیاه‌پوست به مقام کاپیتان آتش‌نشانی در شهرستان فولتون ایالت جورجیا منصوب شد. 

این خانم ۴۷ساله همچنین رئیس اتحادیه بین‌المللی آتش‌نشانان محلی ۳۹۲۰ در ایالت جورجیا است که اولین صنف کارگری بزرگی است که رسما از کاندیداتوری جو بایدن برای ریاست جمهوری حمایت کرد. 

تونی آلن، مدیرعامل کمیته برگزاری مراسم تحلیف به سی‌ان‌ان گفت مشارکت خانم هال و دیگران در این مراسم حاکی از «تصویر شفافی از تنوعی عظیم در کشور بی‌نظیر ما است و به گرامی‌داشت سنت‌هایی که در طول تاریخ پاس داشته شده‌اند کمک خواهد کرد». 

آماندا گورمن

آماندا گورمن، اولین شاعر جوان برنده جایزه ملی ایالات متحده نیز در این مراسم برای ملت شعر خواهد خواند که به نوبه خود واقعه تاریخ‌ساز دیگری برای این خانم ۲۲ساله است که در سال ۲۰۱۷ از طرف سازمان «اوربن ورد» و کتابخانه مجلس عنوان و جایزه مذکور را دریافت کرد. 

به گزارش سی‌ان‌ان، او دو شعری که در مراسم تحلیف باراک اوباما خوانده شد، یعنی شعر «امروز یکی» از ریچارد بلانکو در ۲۰۱۳ و شعر «آهنگ ستایش برای امروز» از الیزابت الکساندر در ۲۰۰۹، را به عنوان سرلوحه خود برای سرودن شعر مراسم تحلیف امسال قرار داده است که به گفته او بعد از تماشای حمله هواداران دونالد ترامپ به پایتخت در ۶ ژانویه، سرودن آن به پایان رسید. 

مانند رئیس جمهور منتخب جو بایدن، این شاعر جوان نیز بر مشکل لکنت زبان خود در دوران کودکی غلبه کرده است و به گفته خودش این کار را با خواندن آهنگ‌های تئاتر محبوب و پرفروش «همیلتون» در برادوی انجام داده است. او در رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شده است. 

سیلوستر بیمن

سیلوستر بیمن، کشیشی از شهر محل زندگی جو بایدن، یعنی ویلمینگتون در ایالت دلاور است که دعای اختتام را در مراسم روز چهارشنبه برگزار خواهد کرد. 

او یکی دیگر از دوستان قدیمی رئیس جمهور منتخب و خانواده او است و هنگام فعالیت بو بایدن به عنوان دادستان کل ایالت دلاور، پیش از مرگ او در سال ۲۰۱۵، نیز از متحدان همیشگی او بود. 

آقای بیمن، کشیش کلیسای «اپیسکوپال متدیست افریکن بتل» در ویلمینگتون ایالت دلاور به شبکه خبری اکشن درباره شرکت خود در مراسم گفت که او «امور بسیار زیادی را نمایندگی» می‌کند.  

این کشیش گفت: «عظمت ایستادن در این نقطه برایم احساس می‌شود، محلی که به دستان بردگان ساخته شد و از طرف اوباش هوادار ترامپ مورد حمله و هتک حرمت قرار گرفت. با این حال ما اکنون این جا حضور داریم. میراث کشور ما هنگام انتقال صلح‌آمیز قدرت هنوز ارزشی دست‌نخورده و پابرجا است.»

© The Independent

بیشتر از جهان