عمران خان رسانه‌های هند را به جنگ‌طلبی متهم کرد

عمران خان، رشته توییت‌‌هایی را در مورد رویدادهای سال ۲۰۱۹ به اشتراک گذاشت که طی آن نیروهای هوایی دو کشور در مرز با یکدیگر سخت درگیر شدند

عمران خان، نخست وزیر پاکستان - Aamir QURESHI / AFP

عمران خان، نخست وزیر پاکستان روز دوشنبه همتای هندی‌اش را متهم به داشتن یک «پیوند نامقدس» با رسانه‌های هندوستان کرد و گفت او پس از  افشای پیامک‌های واتس‌اپ یکی از مجریان ارشد خبر، از حملات هوایی پاکستان در سال گذشته «بهره‌برداری انتخاباتی» کرده است. 

آقای خان رشته توییت‌‌هایی را در مورد رویدادهای سال ۲۰۱۹ به اشتراک گذاشت که طی آن نیروهای هوایی دو کشور در مرز با یکدیگر سخت درگیر شدند. در جریان این برخورد، هند خاک پاکستان را هدف یک حمله قرار داد و پاکستان یک فروند هواپیمای هندی را سرنگون و خلبان آن را اسیر کرد. 

حملات «بالاکوت» بار دیگر با لو رفتن پیامک‌های واتس‌اپ «آرنوب گوسوامی»، مجری پر شور و شر و راست‌گرای تلویزیون هند خبرساز شد. این پیامک‌ها نشان می‌دهد که آقای گوسوامی از سه روز پیش از وقوع حملات از آن‌ها اطلاع داشت. 

نخست وزیر پاکستان گفت ترکیب «ماجراجویی‌های نظامی خطرناک» هند و جنگ‌طلبی‌های رسانه‌های این کشور، هند و پاکستان را که هردو به سلاح هسته‌ای مجهزند به «مرز یک جنگ» سوق می‌دهد. 

آقای خان گفت که پیامک‌های گوسوامی ثابت می‌کند که دهلی از قبل قصد داشت تا از حملات بالاکوت بهره‌برداری سیاسی کند. آقای مودی در ماه مه سال ۲۰۱۹ برای دومین بار در انتخابات هند با اکثریت آرای مردم در مقام نخست وزیری این کشور ابقا شد.   

آقای خان در توییتی نوشت: «در سال ۲۰۱۹، من با دبیر کل سازمان ملل در مورد آن که چگونه دولت فاشیستی مودی از بحران بالاکوت برای بهره‌برداری در انتخابات داخلی کشورش استفاده کرد، گفت‌وگو کردم. افشای اخیر مکالمات یک گزارشگر هندی که برای جنگ‌طلبی‌هایش مشهور است نشان می‌دهد که میان دولت مودی و رسانه‌های هند یک پیوند نامقدس وجود دارد.» 

حمایت هند از تروریسم در پاکستان، تجاوزاتش در «آی آی اوُ جِی کِی» (اشغال غیرقانونی ایالت جامو و کشمیر از سوی هند) و یک کارزار جهانی پانزده‌ساله در انتشار اخبار جعلی علیه همه ما افشا شده است. حال رسانه‌های خود هند این پیوند کثیف را افشا کردند و منطقه مجهز به سلاح‌های اتمی ما را به لبه برخوردهایی کشانده‌اند که توانایی تحمل آن را ندارد. 

در آن هنگام، هند ادعا کرد حملات هوایی فوریه ۲۰۱۹ این کشور در منطقه تحت مدیریت پاکستان در بالاکوت کشمیر، یک اردوگاه آموزش عناصر افراطی را هدف قرار داده بود. عملیات نظامی مذکور اقدام تلافی‌جویانه هند در مقابل انفجار یک بمب در ناحیه کشمیر تحت مدیریت هند بود. در جریان انفجار بمب که در یک خودرو در ناحیه «پولواما» جاسازی شده بود، ۴۰ شبه نظامی کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظاهرا آقای گوسوانی در پیامک‌هایش در واتس‌اپ به «پارتوُ داسگوپتا»، یک دوست و رئیس آژانس ارزیابی محبوبیت برنامه‌های تلویزیونی می‌گوید «رویداد بزرگی رخ خواهد داد». 

گزارش می‌شود که آقای گوسوانی در پاسخ به این سؤال که این عبارت به چه نکته‌ای اشاره دارد گفت: «پاکستان. این بار اتفاق عمده رخ خواهد داد…» او سپس در ادامه گفته بود که «این بزرگ‌تر ازیک حمله عادی خواهد بود.»   

آقای خان همتای هندی‌اش را متهم کرد که برای پیروزی در انتخابات ۲۰۱۹ دست به هر کاری می‌زند – در این مورد «بدون هیچ ملاحظه‌ای پیرامون عواقب بی‌ثبات کردن تمام منطقه» احساسات ضد پاکستانی را تهییج کرد.  

وزارت خارجه پاکستان ضمن تکرار نظرات آقای خان گفت محتوای پیامک‌ها ثابت می‌کند که دولت مودی «دست به عملیاتی متقلبانه می‌زند که بتواند مسئولیت آن را به گردن طرف مقابل بیندازد.» وزارت خارجه پاکستان هند را متهم کرد که به پاکستان افترای تروریسم می‌زند و از جامعه بین‌المللی خواست تا دهلی را برای «به خطر انداختن صلح و ثبات در آسیای جنوبی» در مقام پاسخگویی قرار دهد.  

افشای متن پیامک‌های واتس‌اپ در هند بیش از پیش موید موضع ما مبنی بر این است که دولت آر اس اس-بی جی پی دست به اقدامات متقلبانه زده، پاکستان را با اتهام تروریسم بدنام  و به منظور پیروزی در انتخابات احساسات ملی را تهییج می‌کند.  

هرچند آقای گوسوانی صحت پیامک‌های افشا شده واتس‌اپ را تایید یا تکذیب نکرده اما در واکنش به اظهارات آقای خان و وزارت خارجه پاکستان بیانیه‌ای صادر کرده است.   

او در این بیانیه می‌گوید: «قصد هند در حمله متقابل به پاکستان پس از واقعه پولواما یک موضع رسمی (هند) بود. هیچ گونه تردیدی در ذهن یک ملی‌گرای هندی وجود نداشت که ما آن را تلافی خواهیم کرد، که کردیم.» 

به نظرمی‌رسد افشای محتوای پیامک‌های واتس‌اپ آقای گوسوانی بخشی از تحقیقات پلیس بمبئی در مورد ارزیابی عملکرد شبکه «ریپابلیک» آقای گوسوانی صورت گرفته که گفته می‌شود در نتایج آن تقلب شده است. آقای گوسوانی گفته است که پاکستان و آقای خان «در توطئه علیه شبکه تلویزیونی او دست داشته‌اند».  

او افزود: «اگر نخست وزیر و وزیر خارجه پاکستان از اقدامات خبیثانه پلیس علیه تلویزیون ریپابلیک حمایت می‌کنند، دیگر چیزی برای گفتن باقی نمی‌ماند.»

© The Independent